Bygga in mikrovågsugn i vanlig spis - Idéer och förslag?
Re: Bygga in mikrovågsugn i vanlig spis - Idéer och förslag?
Än en gång glöm det! Har du inte riktigt bra kunskaper inom bla magnetfältsteori och skall bygga en ny så blir det inte rätt då det är extremt noggrant och kommer att orsaka allt ifrån att du fördärvar magnetronen direkt till att någon del i ugnens metall smälter villket skapar ett stort hål där energin sedan släpps ut. Det kan även bli något ställe där energin kan läcka ut ändå vilket kan göra dig blind då proteinet i ögat koagulerar eller blir allvarligt skadat och detta är ingenting som går att rätta till eller att du ens kommer att märka förrän det är alldeles för sent. Dessutom är testiklarna väldigt känsliga för denna energin så du kan bli steril så bygg in ugnen som den är i omodifierad form eller låt det helt vara för din egen och andras säkerhet.
Jag måste säga att jag är lite besviken på en del av er som svarat. Tonen från är som om jag skulle vara helt urblåst.
Jag skrev faktiskt att jag aldrig hållit på med mikrovågsugnar, och ni behöver inte behandla mig som om jag vore CP-skadad för det!
Visst, jag fattar; Det är problem med strålningen, och nej, den går tydligen inte igenom plåten, men däremot kan den läcka ut efter sidorna.
Jag trodde att det var lika enkelt som att i princip replikera förhållandena ifrån mikron, dvs. samma placering, och min största fundering var egentligen luckan och vad för mesh man kunde använda för att skydda från strålningen. Sen var även största funderingarna också hur man skulle isolera ugnsdelen från ev. strålning, men även tvärs om för mikrodelen...
Hur som helst tror jag att jag skiter i det här... Tanken var att få bort mikron från bänken och bygga mig en dunder-mikro med ev. två mikrovågshuvuden.
Jag skrev faktiskt att jag aldrig hållit på med mikrovågsugnar, och ni behöver inte behandla mig som om jag vore CP-skadad för det!
Visst, jag fattar; Det är problem med strålningen, och nej, den går tydligen inte igenom plåten, men däremot kan den läcka ut efter sidorna.
Jag trodde att det var lika enkelt som att i princip replikera förhållandena ifrån mikron, dvs. samma placering, och min största fundering var egentligen luckan och vad för mesh man kunde använda för att skydda från strålningen. Sen var även största funderingarna också hur man skulle isolera ugnsdelen från ev. strålning, men även tvärs om för mikrodelen...
Hur som helst tror jag att jag skiter i det här... Tanken var att få bort mikron från bänken och bygga mig en dunder-mikro med ev. två mikrovågshuvuden.
Samtliga svar sa i princip "Låt bli".Jag måste säga att jag är lite besviken på en del av er som svarat. Tonen från är som om jag skulle vara helt urblåst.
Dock fortsatte du i ett antal ytterligare inlägg att framhärda ideerna, då kan det ju tolkas som att du inte förstod, eller ville förstå.
Vi är väl helt enkelt måna om säkerheten.
Jag tycker inte tonen har varit för hård alls. Ingen har varit otrevlig, bara avrått bestämt. Det var en dålig idé helt enkelt, det går inte komma ifrån.
Jag är glad att du väljer att inte prova även om det vore intressant att se resultatet!
Jag är glad att du väljer att inte prova även om det vore intressant att se resultatet!
> Tonen från är som om jag skulle vara helt urblåst.
Alltså, det enda vi har att bedöma det utifrån är ju vad du själv skriver.
Om du tycker att det verkar som att vi har tolkat det så, så, tja, vad vet jag.
Jag tror att du helt enkelt bara blev lite sur för att alla gick imot...
Notera också att "tonen" blev lite skarpare i kanterna först efter att du hade kommit
med ditt andra inlägg där det verkade som att du sket fullständigt i alla som avrådde.
Vad förväntade du dig igentligen ? Den här
istället för den här
?
Alltså, det enda vi har att bedöma det utifrån är ju vad du själv skriver.
Om du tycker att det verkar som att vi har tolkat det så, så, tja, vad vet jag.
Jag tror att du helt enkelt bara blev lite sur för att alla gick imot...

Notera också att "tonen" blev lite skarpare i kanterna först efter att du hade kommit
med ditt andra inlägg där det verkade som att du sket fullständigt i alla som avrådde.
Vad förväntade du dig igentligen ? Den här

Problemet är att du inte vet vad i mikron som är kritiskt eller inte. Det syns kanske inte med blotta ögat.Ac3T skrev: Jag trodde att det var lika enkelt som att i princip replikera förhållandena ifrån mikron,
Mirkovågor är "hopkus pokus".
Mikrovågor är jävligt "hokus pokus"!
Det KAN väl inte bara vara jag om har sett mythbustersavsnittet där de försöker bygga en monstermikro genom att montera in ett gäng (5-8 vill jag minnas) magnetroner i en mikro/hemmabyggt chassi? Det de ställde in i "mikron" blev inte ens varmt, inte ens det minsta.
Anledningen är att det inte bara är att stoppa in några magnetroner i en låda. Lådans exakta form och dimensioner är väldigt viktiga för hur mikrovågorna beter sig. Minsta lilla felpassning och det funkar inte alls.
Ett sådant här projekt är alltså bara av den anledningen på förhand dömt att misslyckas kapitalt.
Att det sedan är vansinnigt osäkert om man inte vet EXAKT vad man håller på med, SAMT har nödvändig utrustning för uppmätning av strålning, o.s.v, är minst lika viktigt.
Det KAN väl inte bara vara jag om har sett mythbustersavsnittet där de försöker bygga en monstermikro genom att montera in ett gäng (5-8 vill jag minnas) magnetroner i en mikro/hemmabyggt chassi? Det de ställde in i "mikron" blev inte ens varmt, inte ens det minsta.
Anledningen är att det inte bara är att stoppa in några magnetroner i en låda. Lådans exakta form och dimensioner är väldigt viktiga för hur mikrovågorna beter sig. Minsta lilla felpassning och det funkar inte alls.
Ett sådant här projekt är alltså bara av den anledningen på förhand dömt att misslyckas kapitalt.
Att det sedan är vansinnigt osäkert om man inte vet EXAKT vad man håller på med, SAMT har nödvändig utrustning för uppmätning av strålning, o.s.v, är minst lika viktigt.
Vi läste mikrovågor i lumpen (det var visserligen bara några timmar) och bara att försöka förstå hur mikrovågor breder ut sig i en vågledare kan ge huvudvärk. Beroende på hur man ser det finns det inga mikorvågor i en vågledare utan det är spänningar och strömmar som rör sig längs ytan på insidan av vågledaren. Det innebär t.ex. att en slits/rispa i ytan påverkar mikrovågorna enormt om den råkar vara åt fel håll, men inte alls om den ligger åt ett annat håll.
För att avstämma en kavitet (en burk) till en viss frekvens skruvar man helt enkelt in en skruv i burken. Genom att justera skruven fram och tillbaka bråkdelar av en millimeter påverkar man kavitetens resonansfrekvens.
Dämpsats vill jag minnas att man gjorde genom att föra in en skiva i en längsgående slits på en vågledare.
Mikrovågor är på ett sätt ganska likt akustik, med den stora skillnaden att de varken hörs eller syns och dessutom kan vara livsfarliga
För att avstämma en kavitet (en burk) till en viss frekvens skruvar man helt enkelt in en skruv i burken. Genom att justera skruven fram och tillbaka bråkdelar av en millimeter påverkar man kavitetens resonansfrekvens.
Dämpsats vill jag minnas att man gjorde genom att föra in en skiva i en längsgående slits på en vågledare.
Mikrovågor är på ett sätt ganska likt akustik, med den stora skillnaden att de varken hörs eller syns och dessutom kan vara livsfarliga
Måste bara lägga in en liten anekdot. Min far berättade för bara några dagar sedan om när han var med och installerade en 15kW-mikro på ett kryssningsfartyg. I mikron kunde man ställa in hela pallar med frysta matvaror. Han var dock inte det minsta inblandad i själva elektroniken eller något sådant, vill minnas att han gjorde allt ledningsarbete kring själva apparaten.