Bygga in mikrovågsugn i vanlig spis - Idéer och förslag?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Ac3T

Bygga in mikrovågsugn i vanlig spis - Idéer och förslag?

Inlägg av Ac3T »

Tjenare. Jag kommer inom kort att få en spis av en kompis eftersom han köpt en ny och stället där han hade den gamla har han sålt, så då fick jag den istället för att den skulle åka på tippen.

Den är något defekt i just ugnen, men inget som inte går att fixa.

Hur som helst har jag tänkt använda den spisen eftersom den har induktionshäll och bara måste vara bättre än mina $£@¤#"! plattor.

Jag höll på och funderade lite över vart jag skulle göra av den och så, och platsbrist som jag har i övrigt drogs tankarna även till min enorma mikrovågsugn som är lika bred som min diskmaskin som den står ovanpå, fast med en bänkskiva emellan.

Det är en sån där pryl som är skitbra för den värmer riktigt kungligt, till skillnad mot min lilla fjutt-mikro som jag hade tidigare, men den är så fläskigt stor, så jag fick en sån där snilleblixt; Varför inte bygga in skiten i ugnen i spisen jag skulle få. Skulle inte kosta mig något, annat än t.ex. material, men absolut inte behöva köpa en ny spis om nåt skulle gå galet. Brandrisk undantagen dock :lol:

Jag plockade isär mikron litegrann, bara för att se hur skiten såg ut invändigt. Jag har aldrig pysslat med magnetroner tidigare, men jag vet att de kan vara ruskigt farliga om man är dum & klantig, så jag hade hoppats på lite tips och idéer här. Hade en annan tanke också på att ev. slakta den andra mikron också för att få ökad effekt.

Men problemet som jag ser det är hur fasen man ska reflektera strålningen på ett bra vis utan att göra det brandfarligt eftersom man tydligen antingen gör så att maten roterar på en motoriserad tallrik eller strålningen genom att använda en reflektor.

Tanken var då att även kunna använda ugnen på vanligt vis, dvs. med de existerande värmeslingorna, och jag är lite skepsis till att borra hål i plåten för roterande grejer. Jag vill ju inte att värmen läcker ut nånstans och fattar eld.

Sen är jag lite fundersam över hur man ska skärma av frontluckan också. Man kan väl inte använda vad som helst heller antar jag? :humm:
Användarvisningsbild
E85

Re: Bygga in mikrovågsugn i vanlig spis - Idéer och förslag?

Inlägg av E85 »

Du vill ha kvar plåtskalet och luckan på mikron annars är det stor risk att det kommer läcka ut nånstans. För du vill väl inte att nån unge ska få ögonvitorna kokade när de står och tittar in i mikron? (Nej självklart inte, dum fråga)
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Vet inte om jag blev så mkt klokare av det där inlägget... :roll:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En vanlig ugn är INTE tät mot mikrovågor och det kommer därför stråla värre än Tjernobyl! En micro har dessutom en massa säkerhetsfunktioner inbyggda som du troligtvis inte känner till så att bygga in micron i din ugn är ett både kunskapskrävande OCH farligt uppdrag. Det finns exempelvis tre brytare i dörren på en normal micro, dessa måste stängas i sekvens för att inte säkerhetskretsarna skall lösa ut. På många micron sitter det säkringar som löser (och måste bytas ut vid reparation), i andra (ex. i Electrlux kombiugnar) brinner istället kretskortet(!) och måste bytas helt. Luckan har också ett säkerhetshandtag för att kunna öppnas så att ingen av misstag öppnar när den är igång. Dörren går lite trögare att öppna för att barn inte enkelt skall kunna öppna... (finns alltså massor av tankar bakom en micro som du inte känner till och troligtvis missar att bygga in i en egen konstruktion!)

Jag har en Elux kombiugn/micro och har redan bytt kretskortet en gång eftersom den ena säkerhetsbrytaren satt löst och gjorde att säkerhetssekvensen inte var rätt! Luckan till ugnen är av liknande typ som microvågsugnar (med skyddsnät, dvs. plåten med massor av små hål) och den är dessutom hälften så stor som en valig ugn.

Det E85 mest troligt menar är att om du kan ställa in hela micron SOM DEN ÄR! i din ugn (om den får plats vill säga). Men jag skulle avråda även från detta på grund av flera orsaker; Du får ingen kylning till micron och du kommer få två luckor att öppna!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Och jag kan inflika att dörrbrytaren på en mikro provas 10 000 brytningar när man typtestar. Och då mäter man också mikrovågsläckaget vid varje öppning.

Det är med andra ord kvalificerat Dumt att ge sig på att försöka bygga om en mikro. Det är rätt dumt att öht öppna den om man inte har servicemanual och vet vilka eventuella åtgärder som behövs vid återmontering för att säkerställa strålskyddet.
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Kapa ur ungsluckan så du har dörren till micron utanför.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det bara att glömma att bygga in grejerna om du vill bibehålla säkerheten dörran. Själva utrymmet inne i mikron är faktiskt noga beräknat och måste ha exakt samma storlek och form annars kan mikrovågsenergin koncentreras till ett eller flera områden och faktiskt tom smälta det eller reflekteras tillbaka mot magnetronen och överhetta denna och det är bara en av grejerna som skall kontrolleras till fullo.

Det säkraste är som sagt att bygga in micron som den är och inte röra något på den inte heller dörren för att bibehålla RF tätningen.
Användarvisningsbild
Ac3T

Inlägg av Ac3T »

Ok. Det var lite tips.

Jag har inte öppnat fronten så jag vet inte hur det ser ut med antalet brytare & sådär.

Nåt jag däremot lade märke till var att i toppen (Dit Magnetron:en är riktad) var det 1-1,5 mm-plåt som var formpressad för att rikta strålningen.
En fundering jag hade var ifall det var någon särskilt typ av plåt som användes, men jag har aldrig hört talas om det iaf.

En tanke, om det nu är helt fel plåt i en ugn, är om man ska tilläggsisolera den med ytterligare plåt.
Ugnsluckan funderade jag ifall man kan använda nån typ av nät, mesh som det kallas på engelska för att blockera strålningen. :dead:

En annan sak jag funderar över är jorden. Jag hamnade osökt på YouTube (Knappas ovanligt när man söker på Google!) och såg nån som pep om Anoder och Katoder ihop med Magnetron:er, vilket gör mig lite fundersam över hur det skulle funka i en ugn som är hur jordad som helst :humm:
Jag har som jag skrev; Öppnat mikron, men inte plockat isär den, mest för att jag inte hade lust bara, utan bara ville ta en kik på Magnetron:en.
Som jag trodde innan så var det egentligen bara att rikta denne mot föremålet man vill och kräma på juicen så händer det grejer.

Jag har iaf inga planer på att stoppa in mikron i ugnen som den är, bara för att klargöra det! Jag använder ugnen emellanåt och jag behöver en fungerande sådan.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tur att man inte ens bor i närheten av dig. :doh:
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Jag menade ställ in hela micron i ugnen orörd och kapa upp ett hål i luckan för micron
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ac3T: Det är inte direkt några tips. Det är väl snarare varningar. Ser inte utrymmet ut EXAKT som det gör inuti mikron, till både storlek, material och form, så kommer det med stor sannolikhet hända en eller fler olyckor.
Det är inte för att trycka ner dig i skoskaften som det här påtalas, utan för att ingen vill att du ska dö på kuppen. Eller någon annan i din närhet för den delen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det handlar inte om tjocklek på plåten, det handlar om bredd på eventuella springor. Om bredden på en springa är en viss multipel av våglängden så blir det tvärstopp för mikrovågorna (de reflekteras), men är bredden en annan multipel av våglängden så går de rakt igenom.

Man kan säga att en mikrovågsugn är alltså avstämd till magnetronens frekvens på en massa olika sätt.

Ska du bygga nåt själv så bör du i princip svetsa alla fogar (inklusive dörren!) för att vara helt säkert på att mikrovågorna inte läcker. Och en igensvetsad mikro är lite jobbig att använda. Ska du göra på annat sätt så MÅSTE du mäta mikrovågsläckaget för att kolla om din konstruktion verkligen är mikrovågstät.

Jag skulle nästa vilja likna mekande med mikrovågsugn med tillverkning av nitroglycerin. Vet du inte vad du pysslar med kan det gå riktigt illa.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag skulle nästa vilja likna mekande med mikrovågsugn med tillverkning av nitroglycerin. Vet du inte vad du pysslar med kan det gå riktigt illa.

Värre än så, Nitro är ju riktigt stabilt och tål hårdhänt behandling i jämförelse.
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Jo iof. men om du bygger in en nyköpt micro i ett skåp e ju samma sak.

Re: Ventilation sker ju genom befintlig ventilation i ugnen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ok. Det var lite tips.

"Tips" ??
Det var väl ett antal som ganska tydligt säger "ge fan i det där!".
Märkligt att fortsätta diskutera som om ingen har sagt något alls.
Korkat är bara förnamnet. Kan du inte hugga ved eller något istället ?
Skriv svar