bearing,
med TS431CT så kanske man kan få ihop något som är relativt enkelt och billigt, får fundera på det.
Min första tanke med ebike kitet för $40 är att den var för avancerad och dyr men kanske inte ändå. Men jag fattar inte varför man inte bara kopplar ihop packarna parallellt. Är de bara något sådär balanserade från början så räcker det väl att man håller koll på varje cell-steg oavsett hur många packar man använder parallellt. Fast det är kanske bara det man gör där och jag inte förstår det.
Effekten över spolen på ett relä ser jag som ett mindre problem men kan man få till det men en MOSFET eller två så visst. Har dålig erfarenhet av MOSFET om man inte gör en bra design runt i kring om man har den till en motor eller spolar som inducerar lite spikar. Men det borde duga gott till några lampor!
netrunner,
Klåfingrig som man är så kunde jag inte låta bli att testa just det som batterichipet sägs klara av när jag köpte på mig några 18650 celler med just detta skydd!
Det verkar klara av att bryta nedåt och det gjorde det vid ca 2,75V, jag kunde inte dra mer än drygt 3A men om det var cellen eller skyddet som stoppade vet jag inte!
Sedan testade jag att lägga på för hög spänning och då dog cellen. Jag vet inte om det var kretsen som dog först och sedan skickade på överspänningen över batteriet men tvärdött var det i alla fall efteråt! Använde ett spänningsaggregat och strömbegränsade så att det inte skulle börja brinna i onödan

Men det tog ett tag innan det gick sönder, det verkade som att kretsen bara la på spänningen över batteriet utan att bryta eller begränsa. När jag testade spänningen efter en kort stund så visade den över 4,3V och då sabbar man ju cellerna
Jag vet inte om det är så noga med att kontrollera varje cell då jag alltid balanseringsladdar, Lipo skyddet i fartreglagen på hobbybilar gör ju inte det (de har ju bara totalspänningen) och jag har aldrig haft något problem med att det skulle vara speciellt obalanserat efter en urladdning!
Jag tänkte använda en lipoladdare med inbyggd balansering så jag behöver ingen extra krets för det, bara något som bryter vid en 9-10V sådär. Viss tröghet vore väl i och för sig bra i de fall när man har stora strömuttag. Jag funderar på en mera bärbar än släpbar hjälpstarter för kundernas bilar på macken när deras bilbatteriet har sagt upp sig och de vill ha starthjälp!