Byta celler i batteri till bärbar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Byta celler i batteri till bärbar

Inlägg av gunne »

FS skrev:Hur många batterier är det egentligen? På bilden är det tre men du skriver 4 pcs...
Det är fyra. Bilden är på ett batteri till en sony vaio tror jag. Men _cellerna_ är samma.

Jag hittar inga batterier på den danska sidan. Eller så är det bara jag som är värdelös på att leta.

Vilka andra saker kan tänkas ha Li-jon batterier? Ackar till RC-bilar? Videokamerabatterier?

deltaV? Om man skulle seriekoppla 2 NiMH-celler istället för en Lijon-cell så får man ju i princip samma spänning. Vad händer då?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Tänk på att urladdningskruvan på ett nmhi pack kommer att se annorlunda ut så du kanske behöver förutom en ny laddningsreglering kanske även ha lite högre spänning.

Jag ersatte li-ion packet på en kamera och var tvungen att ha jättekondingar där som buffra vid högra strömuttag annars klappa kameran ihop trots rätt spänning på acket när man tog en bild.

Sen får du ha en brytningsfunktion på laddningskontakten så kondingarna kopplas ur vid laddning - annars får laddningsavkänningen krupp på laddaren.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Låter krångligt der där... Kanske blir till att köpa ett batteri på ebay för 65$ istället. Vågar man köpa batterier där? Jobbigt om dom e kassa.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Hmm.. Batteriet säger att det är fulladdat men sen där datorn när det kommer ner till ca 70%. Kan det vara så att det har byggts upp ett för stort oxidlager i batterierna? Har läst att det kan göra det i LiJonbatterier.

Kanske ska testa en djupurladdning. Tar en resistor och laddar ur batteriet. Hur länge ska man ladda ur? Hur stor resistans bör det vara?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Precis när du laddat ett batteri så är det en högre spänning än vad det blir precis efter lite belastning då det faller några 10-dels volt. Sedan håller sig spänningen där ganska så konstant för att sedan när energin i batteriet börjar ta slut sjunka ganska så snabbt. Det kan kanske vara det som datorn detekterar som bara 70% laddat, precis när du kopplar in det då en bärbar ju drar en del ström.

Ett 3.6V Li-ion batteri får inte urladdas till under 3V för då kan det förstöras, vissa har jag dock läst säger 2.8V, jag hade dock hållit mig alldeles strax över 3V. Ström som du kan ta ut är så mycket som det max klarar men det är nog lugnast för batteriet om man tar det lilla lugna. Säg kanske 1 - 2A eller så, men det kan ju då kanske ta lite tid beroende på kapaciteten på det. Men det skadar inte att man drar lite mindre ström istället för precis på dess gräns vad det klarar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Hittar inga på Danska sidan ? Se pkt 28, 129 DKK/st
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tackar för tipset! hittade batteriet nu. Får se om jag beställer. Nu en annan sak:

Nu har batteriet dött helt och hållet. Håller inte en ms utan AC. 100% i windows och alla indikatorlampor på batteriet lyser. Efter att ha läst lite här så bestämde jag mej för att öppna batteriet och nollställa elektroniken.

Det var inte lätt att få isär det. De flesta snäppfästena pajjade såklart och på vissa ställen var batteriet limmat. Alla batterier hade 4,16V och totalt 16,6V på fyra batterier. Tur det! Batterierna lever i alla fall.

Just nu har jag kopplat bort batterierna från elektroniken och väntar lite. Löder ihop det igen om 5 minuter och då kan jag slänga upp lite bilder och resultat. Hoppas det funkar...
Senast redigerad av gunne 24 maj 2006, 18:51:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Apkassa bilder... Höll nog kameran för nära ;f

Bild

Det verkar funka! När jag plockat ihop batteriet visade alla mätarna 0. Jag startade på AC och batteriet började laddas. Efter ca. 5 min stod det på 100% och visade fullt på dioderna. Dock höll den bara ca 2 minuter på batteriet. Det är en förbättring mot 0 sekunder, men ändå... Får testa att ladda batteriet typ 5 cykler och se om det blir bättre.
peter555

Inlägg av peter555 »

Dina batterier verkar lite trötta, jag skulle satsa på dessa från LG om de går att få tag i.

http://www.batteryspace.com/productimag ... 2%20PS.pdf

Hittar du någon bra leverantör så är jag också intresserad.
snorkel

Re: Byta celler i batteri till bärbar

Inlägg av snorkel »

Vad är status på detta idag ?
Mina celler har gått slut i min HPnc8430.
Jag vill köpa lösa celler och slippa betala 1600+moms/batteri.

/Snorkel
Skriv svar