Byta celler i batteri till bärbar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Byta celler i batteri till bärbar

Inlägg av gunne »

Jag har just köpt en begagnad compaq armada m300. Självklart är batteriet kasst.

Enligt vvv internet kom så är det "4 pcs Sony US18650GR cells and a PCB" i batteripacket. Dessa verkar vara på 1500mAh och ser ut så här

Bild

Någon som har tips på några bra, billiga batterier som man kan ersätta dessa med? Var köpa? Måste man ersätta med lithium-jon? Om man kan ha NiNH så kan man ju köpa nån billig skruvdragare och plocka ackarna...

Vissa batterier har tydligen ett eeprom som man måste nollställa när man byter till nya celler för att batteriet ska fatta att det inte är dåligt längre. Hur vet man om man måste göra det?

Några tips på hur man öppnar batteripacket?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har en Compaq Armada 100S där jag bytte celler. Det är bara att hitta samma celler i _samma_ teknologi (alltså "identiska") och koppla loss de gamla och löda dit de nya. När du kopplar loss de gamla kommer laddningsräknaren att nollas automatisk, det gjorde den iaf på min.

Efter detta byte gick batteritiden från 2-5 minuter till 1,5 timme och det var ju helt OK. Jag behövde 9 celler LiION och det var billigast att köpa 10...(ELFA vettu)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag måste ju va helt värdelös som människa eftersom jag inte kan hitta Li-jon-batterier på elfa. Hilfe? Ska kolla i plugget oxå om man kan hitta nåt på nån hylla...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nähä....kollade just katalogen men det fanns ju bara ett par laddningsbara knappceller :?:

Jaha....men då JAG var ung hade de minsann Li-Ion att byta med!!!

Du får tydligen hitta dom på annat håll, du kan ju testa att maila till ELFA's support och förklara att du vill köpa såna celler och om de har en idé om var man kan köpa såna... Frågar man snällt är det otroligt hur mycket hjälp man kan få med lite tur.
Nc
Kontakt:

Inlägg av Nc »

här verkar man hitta cellerna har dock alldrig handlat härifrån så jag har ingen anning hur det fungerar. http://www.aspencer1.com

Vet att ett ersättnings batteri till denna modelen kostar 1200:- plus mos i sverige.
Senast redigerad av Nc 20 april 2006, 22:38:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Finns på tradera för 950 spänn. Men jag vill "laga" det jag har för en hundring! Man e ju inte rik...

Jag hade hittat den sidan oxå, men man köper ju hellre lokalt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Har letat lite där oxå utan att hitta lithium-jon. NiMH verkar ju hur lätt som helst att få tag på men LiJon... :(
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är inte säkert att de presenterat all på nätet, jag ringde och då hade de de även Li-jon, men det var några år sedan...
Användarvisningsbild
omega

Inlägg av omega »

Jag har en precis likadan dator med samma batteri. Jag har provat att leta battericeller i omgångar men det verkar rätt kört att hitta dem här i Sverige iaf. Det fanns en del företag i asien som sålde dem men då blev kostnaden högre än att köpa ett nytt batteri.
GP hade motsvarande celler i sitt sortiment men de vägrade att sälja till privatpersoner. Kanske du har bättre tur?
Det slutade iaf med att jag byggde ett eget batteri med NiMh celler istället och anslöt dem via nät ingången på sidan. Nackdelen är att jag inte får indikation på batterinivån.
Happy hunting! :wink:
FS

Re: Byta celler i batteri till bärbar

Inlägg av FS »

gunne skrev:"4 pcs Sony US18650GR cells and a PCB" i batteripacket.
Hur många batterier är det egentligen? På bilden är det tre men du skriver 4 pcs...

Vad är det för skillnad i laddningsväg mellan Li-Ion och NiMH? Om man laddar dem på samma sätt är det väl bara att trycka i rätt antal AA NiMH. De vi använder på jobbet är GP 1.2V på 2250mAh. Ett AA batteri är iofs ~5cm jfr med dina ~6.5cm men det går väl att lösa...

Om det fungerar med NiMH kanske Clas Ohlson har rätt storlek:
artnr. 32-6122
18x67mm
4100mAh
85kr/st
peter555

Inlägg av peter555 »

Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

FS: Till att börja med är spänninge över ett Lithium-batteri kring 3,3V vilket skiljer avsevärd från NiMH's 1,25V.
FS

Inlägg av FS »

Om man bortser från spänningsskillnaden hur skiljer det sig annars? Laddas Li-Ion på annat sätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej, även Li-Ion laddas vid att man ger det ström faktisk.

Vad jag vet är att Li-Ion är avsevärd mer känsligt för överspänning, överstiger man max. spänningen är det bara att kasta batteriet direkt, det kommer aldrig mer till liv.

Jag har inte kollat hur det ser ut med deltaV på Li-Ion men jag har för mig att det skiljer även där.
Skriv svar