160V PSU
Re: 160V PSU
Vet inte om det är intressant men har en stor trafo liggandes, den ger dock ut fel spänning. Men det går ju att linda om, kräver dock mycket tråd och tålamod. Är en EI-kärna. ligger på ca 2500VA.
Jag har också lite Granite Devices-planer och behöver en nätdel så småningom. Har funderat på det där med isolationstrafos med dubbla lindningar jag med. En gång fann jag en gigantisk 220 - 110V trafo till ett stuprörsvärmarsystem, tyvärr så kunde jag inte bära bort den tillräckligt snabbt så nån annan tog den.
Följer tråden med intresse.
Följer tråden med intresse.
Väldigt intressant, berätta mer. Vad är det för trafo? Vad in, vad ut? Enfas, trefas?citizendildo skrev:Vet inte om det är intressant men har en stor trafo liggandes, den ger dock ut fel spänning. Men det går ju att linda om, kräver dock mycket tråd och tålamod. Är en EI-kärna. ligger på ca 2500VA.
Det blir ganska optimistiskt om du inte tar med matningens resistans och det behövs inte heller särskilt mycket för att det ska märkas. Om du tar ut 30A DC så lär det dra c:a 60A RMS från matningen vilket kan tänkas påverka spänningen en hel delAgwan skrev:Det är ju ändå imponerande att det är så pass stabilt över belastningsområdet. Får 290V vid 30A last. Jag hade nog tänkt mig mer spänningsfall per lastad ampere.
Ni som kör med den här typen av strömförsörjning, verkar det stämma?

Om någon är intresserad så har jag några 1kVA 2x60V ringkärnor. De har även en 12-0-12V lindning som kan ge runt 1-2A om jag inte minns fel. De kommer från audioförstärkare.
Jag har också en UI-kärnetransformator med en 80V sekundär tänkt för att lämna 12A efter likriktning med mindre lindningar på 13-0-13V för 13A DC och 24-0-24V för 2A DC.
Jag lade in 1 ohm fasresistans. Det borde inte vara så mycket högre resistans i en trafo. Det gav iaf 320V olastat, 300V vid 3A last och 260V vid 13A last. Det är ju klart mycket mer spänningsfall.
Jag har fått tag på en transformator nu som kan fungera.
3kVA, 3x400V/3x120V, delta-wye connection.
Dimensions: 395x280x210 mm, 28 kg.
Om den är y-kopplad på utgången betyder väl det att man får 120V huvudspänning ut, och inte att det är 120V fasspänning inne i trafon?
372 € för en, 262 €/styck för tre.
3kVA, 3x400V/3x120V, delta-wye connection.
Dimensions: 395x280x210 mm, 28 kg.
Om den är y-kopplad på utgången betyder väl det att man får 120V huvudspänning ut, och inte att det är 120V fasspänning inne i trafon?
372 € för en, 262 €/styck för tre.
Jasså, är det så? Jag trodde det var 120V fas-fas. Nollan har man ju liksom inte tillgång till. Ja det är klart, den kan ju vara utdragen ändå. Fast om den är det, varför då ha någon koppling öht? Varför inte bara dra ut båda sidorna av alla tre spolarna så får man koppla hur man vill?
Frakten var ungefär 60 €.
Frakten var ungefär 60 €.
Det beror på om 3x400V/3x120V är lindningsspänningar eller huvudspänningar. Jag skulle nog tro lindningsspänningar, dvs 208V huvudspänning ut som är vanligt i USA. Om den går att koppla om till delta-delta så skulle det ju gå att få ut 120V huvudspänning för c:a 170V efter likriktning. Du kanske kan fråga säljaren för klarhet? 
Om det var 180V som var absolut max för drivarna så får du nog inte tillräckligt med marginal heller, nätspänningen får vara 6% högre än nominellt om jag inte minns fel och sedan så ger transformatorn några procent extra spänning obelastad. Det äter snabbt upp marginalen då.

Om det var 180V som var absolut max för drivarna så får du nog inte tillräckligt med marginal heller, nätspänningen får vara 6% högre än nominellt om jag inte minns fel och sedan så ger transformatorn några procent extra spänning obelastad. Det äter snabbt upp marginalen då.
På primärsidan finns det sällan nån vits med att ha nollan med för en trafo som matas med trefas. Man måste ju ändå mata den med tre faser och då behövs inte nollan även om lasten råkar vara assymetrisk.Agwan skrev:Jasså, är det så? Jag trodde det var 120V fas-fas. Nollan har man ju liksom inte tillgång till. Ja det är klart, den kan ju vara utdragen ändå. Fast om den är det, varför då ha någon koppling öht? Varför inte bara dra ut båda sidorna av alla tre spolarna så får man koppla hur man vill?
Och är den Y-kopplad på sekundären så är det klart man har tillgång till nollan, varför skulle den annars vara Y-kopplad? Ska man inte använda nollan är det bättre med delta-delta än delta-Y.
Nu vet jag inte vad det är för kärna på den där, den jag kommit i kontakt med på jobbet var tre stycken stora toroider som satt i en vagga, de hade 400 V primärlindning och 230 V sekundärlindning. Primärlindningarna var alltså delta-kopplade och sekundärerna kunde man se som tre stycken 230 V-grupper. För enkelthets skull var "nollorna" ihopkopplade men det hade ju gått att köra dem separat så de varit flytande från varandra.
De hade då såklart gått att koppla även delta på sekundärsidan eller Y på primärsidan om man hade velat det.
Här finns billiga fulltrafos med 110V sekundär
http://www.axminster.co.uk/recno/2/prod ... -23256.htm
Observera att effekten som anges för site transformers oftast är maxeffekt, du får leta upp datablad om du ska köra kontinuerlig effekt längre tid.
http://www.axminster.co.uk/recno/2/prod ... -23256.htm
Observera att effekten som anges för site transformers oftast är maxeffekt, du får leta upp datablad om du ska köra kontinuerlig effekt längre tid.
Det står under description-tabben vad som är kontinuerlig effekt. 1650 VA på den stora.
Oj, glömt svara här. Sorry.
Det är en 1 -fas 230 volt. Ut ligger nu på 21-22 VAC, ca 120A.
Bara att linda av sekundären och linda på en egen ny, bara o räkna hur många varv/volt det blir och sen kan du räkna ut antal varv du behöver linda med.
Det är en 1 -fas 230 volt. Ut ligger nu på 21-22 VAC, ca 120A.
Bara att linda av sekundären och linda på en egen ny, bara o räkna hur många varv/volt det blir och sen kan du räkna ut antal varv du behöver linda med.
Jag har fått erbjudande om att köpa ett ordentligt switchat(?) nätagg för massor av ström. Vet dock inte vilken spänning den kan ge, det var inte ägaren själv som jag pratade med.
Jag får återkomma när det är utrönat där.
Jag får återkomma när det är utrönat där.