Olles CNC
Re: Olles CNC
Så tänkte jag ha det från början innan faktiskt. Men blir det inte problem med den yttersta aluplåten på z-axeln? Den får ju en rätt lång ostödd del när man kör med längre Z. Får man helt enkelt gå upp i tjocklek då?
man får mnycket vibrationer i en lång ej stödd nerhängande del på z. Själv har jag za 60mm nerhängande ostött. godset i Z är 12mm tjockt, bredden är 280. Inga problem att känna att den vibrerar. Kör man hårt så flexar den även undan 0.5-1 tiondel beroende på hur hårt man kör, i o för sig inga problem att kompensera för det med att avsluta med ett finskär eller så. Men man bör komma ihåg att när man snackar hundradelar och tiondelar går det inte åt många kilos tryck för att aluminium och stål skall flexa friskt.
staga gärna upp Z med tjocka stål/alu "skenor" som löper uppefrån och ner på höger och vänster sida om spindeln. Tänk oxå på att spindelfästet du har ritat ala cnc-plus är odugligt, MÅSTE ha stöd för spindelmotorn i överkant oxå.
staga gärna upp Z med tjocka stål/alu "skenor" som löper uppefrån och ner på höger och vänster sida om spindeln. Tänk oxå på att spindelfästet du har ritat ala cnc-plus är odugligt, MÅSTE ha stöd för spindelmotorn i överkant oxå.
Tack för svaret gripner! Svarade på alla mina frågor. Angående spindelfästet så är det just ett sådant som säljs på cnc-plus.de. Jag har förstått att det krävs extra stagning upptill, så det kommer jag se till att lägga till. Jag får helt enkelt staga upp hela Z-axeln lite extra också. 
Det enda återstående jag undrar är egentligen huruvida 16mm kulskruv räcker för att slippa att den börjar rotera utanför sin axel även vid låga hastigheter... Jag vet att mekanex har en uträknare just för detta, men det är ett par faktorer som är oklara. Hur får jag tag på kärndiametern och vilken lagringsvariant är det som gäller, A eller C?
Tacksam för alla svar!

Det enda återstående jag undrar är egentligen huruvida 16mm kulskruv räcker för att slippa att den börjar rotera utanför sin axel även vid låga hastigheter... Jag vet att mekanex har en uträknare just för detta, men det är ett par faktorer som är oklara. Hur får jag tag på kärndiametern och vilken lagringsvariant är det som gäller, A eller C?

Tacksam för alla svar!
vad gäller vobblandet av kulskruven så antar jag att du har sett div youtube filmer (har även postats här) på konstruktioner liknande din där kulskruv flapprar runt ordentligt. Dessa konstruktioner (åt minstånne de jag sett) har ej understödda linjärlager.
Dvs om kulskruvsmuttern icke är rak eller sitter förskjuten sidleds alt höjdleds gämt emot lagringen som kulskruvens ändor sitter i kommer den flappra omkring och ta de icke understödda linjärlagrena med sig utan problem. Har man där emot som du understödda linjärlager håller kulskruvsmuttern kulskruven i schack.
Dock vet jag inte hur lång din längsta axel skall bli (Y?), är den lång så blir ju kulskruven ej "stödd" av kulmuttern när du är nära ett av ändlägena.
Dock om du inte har ett par meter lång Y axel och sätter kulskruvs lagringar och kulmutter "off center" från varandra eller att kulskruben är böjd ser jag inte att din kulskruv skall behöva "vobbla" någonting att tala om.
Men det är bara min åsikt/tro, min längsta kulskruv (oxå 16mm) är bara 600mm lång ca och som längs är det ca 500mm mellan kulskruvs lagringen och muttern. Men det finns inte ett tillstymme till vobbel.
Dvs om kulskruvsmuttern icke är rak eller sitter förskjuten sidleds alt höjdleds gämt emot lagringen som kulskruvens ändor sitter i kommer den flappra omkring och ta de icke understödda linjärlagrena med sig utan problem. Har man där emot som du understödda linjärlager håller kulskruvsmuttern kulskruven i schack.
Dock vet jag inte hur lång din längsta axel skall bli (Y?), är den lång så blir ju kulskruven ej "stödd" av kulmuttern när du är nära ett av ändlägena.
Dock om du inte har ett par meter lång Y axel och sätter kulskruvs lagringar och kulmutter "off center" från varandra eller att kulskruben är böjd ser jag inte att din kulskruv skall behöva "vobbla" någonting att tala om.
Men det är bara min åsikt/tro, min längsta kulskruv (oxå 16mm) är bara 600mm lång ca och som längs är det ca 500mm mellan kulskruvs lagringen och muttern. Men det finns inte ett tillstymme till vobbel.
Tack igen gripner. Min längsta axel kommer hamna på 1300mm och vagnarna är för tillfället designade att vara 200mm långa. Det vill säga längsta möjliga avtåndet mellan mutter och lagring kommer väl hamna på runt 1200mm ifall muttern fästs i mitten av vagnen
.

det är ju en ganska lång sträcka. dock tror jag att den "låga" rotationshastigheten på en normal stegmotor tillsammans med ett väl utfört jobb vad gäller linjering av lager-kulmutter samt en rak kulskruv ger en ok gång. Dock tror jag inte du får någe mer vetenskapligt svar här på forumet än "fingertopskänsla" inklusive från mig. För många variabler som påverkar utöver vad jag berört, även om de inte påverkar i lika stor utsträckning.
Testa! Man lär sig 10ggr mer av att skruva ihuppa sin första CNC än att läsa någons predikan.
Testa! Man lär sig 10ggr mer av att skruva ihuppa sin första CNC än att läsa någons predikan.
Far min kom med en bra ide, kör med 10mm stigning på kulskruven så kan du köra motorerna på halva varvet. Tyngre ja, men på halva varvet har du mycket högre vrid på motorn.
Det var en riktigt bra idé, att jag inte tänkt på det tidigare!
Det blir till att skicka iväg ett mail till ebay-killen och kolla priser osv, sedan blir det nog beställning. Tack för hjälpen gripner! 
Vidare kommentarer och tips är självklart fortfarande uppskattade!

Vidare kommentarer och tips är självklart fortfarande uppskattade!