Olles CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ollesv

Olles CNC

Inlägg av Ollesv »

Tjena!
Jag har hållt på och läst runt på nätet ett bra tag nu och känner att det börjar bli dags att ta tag i planerandet och byggandet av min första CNC.
Mina planer ändras hela tiden allt eftersom jag läser olika saker, så hade varit bra att få lite feedback.
Jag funderar på att använda supported rails från Kina på X och Y-axeln och funderar på ett 1300x800-kit. Jag ska främst använda maskinen för att fräsa ut longboards (långa skateboards) som ligger högst runt 100cm i längd, så därav den något långa x-axeln.
Mitt största problem för tillfället är vad jag ska använda för drivning. Jag tänker ha två slavade drivningar på x-axeln och även kinesiska ballscrews blir lite dyra i det fallet. Jag har kollat på trapetsgängade skruvar men är inte helt säker på vart jag kan hitta antibacklash-muttrar för lite grövre skruvar än 12x3. Mitt senaste alternativ är kuggstänger och kugghjul, som inte lider av "whip" som trapetsgängade. Jag har funderat över att ha något liknande cncrouterparts.com version http://cncrouterparts.com/product_info. ... ucts_id=50. Jag har dock inte hittat någon som säljer de grejer jag behöver i Sverige för vettiga priser än så länge.

Jag har än så länge 2 olika (något inkompletta) alternativ till hur maskinen kan komma att se ut.

Alternativ 1:
Bild
90 grader lutande rails och även preliminära trapetsskruvar längst ut.

Alternativ 2:
Bild
Främst gjord för kuggstång, som jag inte lagt in ännu. y-vagn består av två stående profiler. X-railsen ska också sitta ihop med tvärgående profiler och sedan placeras på ett bord.

Båda alternativen är uppbyggda på 30x60cm (de passar railsen) aluprofiler från alucon.se.

Jag tar glädjeligen emot tips, åsikter och kritik så att jag kan komma igång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Olles CNC

Inlägg av tecno »

Alt 2 :tumupp:

Du har ju Tandrem/drev som ett alternativ till kuggstång/drev
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag säger också helt klart Alternativ nr 2.
Kommer bli grymt mycket stabilare än Alternativ 1.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 11&t=38428 De kanske kan vara ett alternativ? Bara man får reda på vad det är för kuggmodul så går det nog att hitta billiga kugghjul till dem.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Dom är alldeles för korta!

Jag skulle vilja gå ett snäpp vidare och vrida linjäraxlarna bortåt 45° inåt för ytterligare stabilitet.
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Tack för svaren! Alternativ 2 är min favorit också.

Fräsen: Hade kunnat vara ett alternativ ifall de var lite längre :/

tecno: Har du möjligtvis några exempel på fräsar byggda med tandrem? Vad är för- och nackdelarna med det gentemot kuggstång?
Hur skulle jag gå tillväga rent praktiskt för att lägga dem 45°? Jag antar att du menar x-railsen?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Sorry... blandade ihop siffrorna i "funderar på ett 1300x800-kit. Jag ska främst använda maskinen för att fräsa ut longboards (långa skateboards) som ligger högst runt 100cm i längd,"
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Fräsen: Inga problem :)

Satt ikväll och ritade lite... Testade att lägga in en kuggstång från ramströms sida och även cncrouterparts.com motordel, som jag funderar på att använda som inspiration.
Monteringsplattan fästs i vagnen med två skruvar: en som används som pivot-punkt och en som används (ej fäst på bilderna) som ankare för "spännfjädern". Jag har lagt in två 30x30mm-profiler som fästen för detta. Utväxling sker med kuggrem som ni kanske ser på bilderna.

Bild

Bild

Bild

Vad tror ni om detta?
Användarvisningsbild
Gildebrand

Inlägg av Gildebrand »

är det inte svårt att få precision med kuggstång?

Snygga bilder förresten :)
Vilket program använder du?
Användarvisningsbild
GhostLT

Inlägg av GhostLT »

Dessa kuggstänger är väl bättre i precision i men kostar väl en slant
http://www.bohlins-maskiner.se/Nexen%20RPS.htm
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Glidebrand: Jag vet inte exakt vilken precision man kan förvänta sig men vad jag förstått har folk som använt sig av cncrouterparts grejer fått rätt bra resultat. Säg att man har en utväxling på 4:1, kugghjul med radien 15mm och en G540 med 2000steg/varv så blir väl 1 steg ca 0,012mm ifall jag inte tänker helt fel. Sedan är ju det en rent teoretisk siffra. Funderar fortfarande på alternativ...
Maskinen är ritad i Rhino 4 för övrigt.

GhostLT: Jodå de verkar ju vara ruskigt bra, men då överstiger jag min total budget med marginal bara för drivningen av x-axeln. Jag är trots allt student så har inte oädnligt med pengar :mrgreen:.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Det borde vara ganska enkelt att få bra precision med kuggstång. En kuggstång borde ju knappast få sämre precision, vid tillverkningen, än en trapetsgängad skruv.
Det är ju sedan betydligt enklare att justera bort glappet i en kuggstång. Dessutom blir den stabilare.

Jag har själv pillat lite med laserskärmaskiner som använder kuggstång (Bystronic). Där håller kuggstängerna utmärkt trots höga hastigheter och snabb acceleration. Kuggstången kräver bara lite vård med ett par tusen timmars mellanrum (Tvättning och infettning).
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jodå, kuggstång går att få bra precision med, den stora bäddfräsen på jobbet använder faktiskt det på ena axeln, men då har den glas-skalor samt dubbla servon för att få det helt glappfritt.
En liknande maskin :
http://img.directindustry.com/images_di ... -57277.jpg
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Tja igen! Låter bra att det i alla fall är möjligt att få till bra precision :P.
Jag har kollat lite med olika företag och Translev ser ut att vara överlägset billigast när det gäller kuggstänger. Jag måste säga att det lutar mer och mer åt att jag kör på kuggstång och kugghjul, trots att det är bra mycket dyrare än trapetsgängat.

Jag är dock lite tveksam till min ram-uppbyggnad så tar gärna emot lite åsikter på den. Borde jag ha något för att stadga upp under x-railsen? Känns som att det kan bli lite labilt vid snabba accelerationer och decelerationer...
För övrigt är min tanke att göra bordet som en 10cm hög "torsion box" av mdf. Ifall ni har några andra förslag där är jag öppen för dem.
Jag är också lite osäker på ifall min nuvarande upphängning av drivningsmodulen kommer palla eller ifall man ska bygga den på något annat sätt. :humm:
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Hej allihopa!
Jag sitter fortfarande och ritar för fullt och försöker bestämma hur jag ska bygga. Kugghjulsdrift är redan bestämt och linjärlagrerna för x- och y-axeln har levererats från Kina, så de ligger här och väntar på byggstart :).

Jag försöker för tillfället bestämma mig hur jag ska bygga ramen och vilket material jag ska välja. Aluminiumprofiler är ju självklart bättre än MDF men också mycket dyrare.

Jag har två olika varianter och skulle uppskatta ifall ni kan hjälpa mig att bestämma mig. Varianten med aluprofiler blir ca 3500kr dyrare, blir maskinen 3500kr stabilare? (svår fråga jag vet)

MDF-varianten:

Bild

Röntgenversion där "torsion-boxen" syns...
Bild

Aluprofil-variant:
Bild

Bild

Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! :)
Skriv svar