Jag har hållt på och läst runt på nätet ett bra tag nu och känner att det börjar bli dags att ta tag i planerandet och byggandet av min första CNC.
Mina planer ändras hela tiden allt eftersom jag läser olika saker, så hade varit bra att få lite feedback.
Jag funderar på att använda supported rails från Kina på X och Y-axeln och funderar på ett 1300x800-kit. Jag ska främst använda maskinen för att fräsa ut longboards (långa skateboards) som ligger högst runt 100cm i längd, så därav den något långa x-axeln.
Mitt största problem för tillfället är vad jag ska använda för drivning. Jag tänker ha två slavade drivningar på x-axeln och även kinesiska ballscrews blir lite dyra i det fallet. Jag har kollat på trapetsgängade skruvar men är inte helt säker på vart jag kan hitta antibacklash-muttrar för lite grövre skruvar än 12x3. Mitt senaste alternativ är kuggstänger och kugghjul, som inte lider av "whip" som trapetsgängade. Jag har funderat över att ha något liknande cncrouterparts.com version http://cncrouterparts.com/product_info. ... ucts_id=50. Jag har dock inte hittat någon som säljer de grejer jag behöver i Sverige för vettiga priser än så länge.
Jag har än så länge 2 olika (något inkompletta) alternativ till hur maskinen kan komma att se ut.
Alternativ 1:

90 grader lutande rails och även preliminära trapetsskruvar längst ut.
Alternativ 2:

Främst gjord för kuggstång, som jag inte lagt in ännu. y-vagn består av två stående profiler. X-railsen ska också sitta ihop med tvärgående profiler och sedan placeras på ett bord.
Båda alternativen är uppbyggda på 30x60cm (de passar railsen) aluprofiler från alucon.se.
Jag tar glädjeligen emot tips, åsikter och kritik så att jag kan komma igång.