CNC-stans

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gripner

Re: CNC-stans

Inlägg av gripner »

liten fundering. 10hål/sek ger nog stegmotorerna problem. acelerera förflytta stansa hålet acelrera kommer nog kräva att man kör med en väldigt agresiv acelration/deacelration på stegmotorerna. lätt att tappa steg då, att få upp någonting i fart även om det inte väger så mycket på en kort tid är tungt. kanske någon som är bättre på matte än jag orkar räkna på det.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Att borra hålen var min första tanke.
Dessutom är det inte nödvändigt att stacka plåtar, man kan lika gärna ta 10 gånger så tjock plåt.
Anledningen till det är, att plåtarna i alla fall ska stackas i hop senare vid montering.

Kruxet är att minsta hål ska vara Ø0.75mm, och det verkar inte kul att borra djupa sådana hål.
Dessutom måste jag i sådana fall förse fräsmaskinen med en höghastighetsspindel.

Så jag tror jag spinner vidare med stansprojektet.
Däremot börjar jag mer och mer vara inne på idén att använda en stegmotor för drivning av stansrörelsen.
gripner

Inlägg av gripner »

säter, hur lång är förflyttningen mellan varje hål, alltså hur långt isär ligger hålen som längst? (2 som ligger brevid varandra)

Skulle vara intressant att flytta en axel så långt 10ggr under ca 0.75sek, antar att 0.25sek minst går bort i stillastående medan hålet stansas. Kul att testa vad man behöver köra med för matning/acel :)
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Excenterpress är ett ord som dyker upp i mitt huvud när det ska stansas.
Det kanske kan vara något. Ett svänghjul som snurrar kontinuerligt och som kopplas ihop med vevrörelsen via elektromekanisk (?) koppling när detaljen är i position och det är dags att stansa hålet.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Gripner.
Just det du nämner har jag försökt räkna på den senaste månaden.
Det blir ett slags moment22, då momentet på stegmotorer sjunker med ökat varavtal.
Mach3 har enbart linjär acceleration och den måste anpassas efter lägsta tillgängliga moment.

Jag har gjort accelerations-beräkningar på ett antal stegmotorer i olika storlek, enbart hänsyn tagen till motorns eget tröghetmoment, och faktum är att ax-tiden skiljer inte speciellt mycket.

Det verkar som enda möjligheten är växla om motorn till lägre maxvarvtal och acceptera sämre positionerings-noggranhet.
gripner

Inlägg av gripner »

säter.
va lite det jag misstänkte, vid de enorma acelrationerna / rörelsehastigehterna som behövs klara en stegis inte ens snurra sin egen axel.

kanske skulle gå att lös med plasma istället.

Roterar din grej och gör hålen med en plasma, då går det ju att reglera hålstorleken. man slipper även förflytta sig så ofta, dvs om hålen ligger i circlar på et ungeför
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Noxin:
Det du nämner är en väldigt bra lösning som används på proffsmaskiner.
Tyvärr har jag inte kunskap om hur kopplingen ska vara konstruerad. Men det kanske inte är så svårt?

Gripner:
Minsta förflyttning blir 2mm, och som max kanske 5mm.
Nu blir det ju lite speciellt med den roterande axeln, vinkelvridningen ökar ju närmare centrum man kommer.
Om man ska klara 10slag/sek, då har man 100ms på sig totalt inkl. stansningen.
Jag inbillar mig att 50/50 i tid mellan positionering/stansning, kan vara rimligt.
Det innebär att man har 50ms från stillastående till stillastående. Det är inte mycket det inte. 8)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Gripner:
Jag tog in pris på laserskärning.
Meterpriset är inget att bråka om, men sen tillkommer hålslagningkostnad på, jag vill minnas, 10 öre.
Då blir det snabbt stora pengar, i alla för hobby.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

http://farm4.static.flickr.com/3632/362 ... fe00_o.jpg

En sänk-gnist med ett verktyg som ser ut som den? Modulbart såklart, så man kan sätta i de pinnar man behöver.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu har jag räknat lite på en stegmotor från Allmotion, 60STH86A2-504, vilken verkar vara ung. likvärdig med den på 3Nm som Brundin säljer.
http://www.allmotion.se/files/pdf/1561.pdf

Man förutsätter ett maxvarvtal på motorn till 900r/min(3000pulser/s), och tar enbart hänsyn till motorns eget tröghetsmoment.
Enl. momentdiagramet ger den motorn 1.75Nm vid 3000pulser/varv, och 3.1Nm hållmoment. Tröghetsmomentet är 0.84kgcm².

Detta borde resultera i en vinkelacceleration på 1.75/0.0.000084 = 20833rad/s².
Nu tar man detta värde och räknar ut axtiden upp till 900r/min(94rad/s). 94/20833 = 0.0045s = 4.5ms.

4.5ms, det kanske finns hopp trots allt.

Vi tar de 50ms vi har på oss för positionering, drar ifrån ax+ret tider, 50-4.5-4.5 = 41ms, 41ms på full fart.
För en positionering på 5mm, ger detta, 0.005/0.041 = 0.122m/s = 7.3m/min i max snabbmatning.
7.3m/min låter inte helt orimligt.

Men, nu är ingen hänsyn tagen till några andra krafter än motorns interna tröghetsmoment.
Vad resterande krafter blir, återstår att lista ut.

Det vore bussigt om någon annan här kunde kolla uträkningarna, så man inte är helt ute och cyklar. :humm:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Kopplingen är inte så svår. En drivskiva med en hake som fångar upp en tapp på en mottagarskiva. Tappen trycks ut med en elektromagnet när man skall slå och efter varvet är avslutat en har man en mekanism som trycker tillbaka tappen och låser mottagarskivan i rätt position.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Krille:
Innebär det att man måste ha elektriska släpringar och liknande, för att kunna manövrera elektromagneten?

En variant på detta har man sett på industrin, till stora plåtsaxar.
Där kör man istället med en stor lamellkoppling. Tryckluftmanövrerad via en svivel.

Om man har vevaxeländen fri, kanske man kunde manövrera mekaniskt med någon stillastående anordning?
Via typ ett urtrampningslager?

Då är åter frågan, hinner det med vid 10 slag/sek?

Har du någon bild eller länk på dylik koppling?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Bild

Drivskivan med medbringare som ständigt snurrar närmast, mottagarskivan bakom med en rörlig plugg i samt en triangelformad plåtbit som för tillbaka pluggen när ett varv nästan har avverkats. Inga släpringar, elektromagneten sitter fast och knuffar bara ut pluggen snabbt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Noxin skrev:Törs man fråga vad det ska bli för detaljer?
Nya högtalargaller till datorn. :badgrin:
Skämt åsido, jag ska stacka plåtarna och på det viset testa att bygga en värmeväxlare.

Krille och Noxin:
Är det något i stil med den här funktionen ni menar.

Vad jag kan förstå av den konstruktionen, så kan man inte stansa tätare än var annat motorvarv.
Det ställer till lite problem för mig, med dom motorer/växellådor jag har.
bobobo

Inlägg av bobobo »

Det skulle ju gå att ha en backe på ena sidan av magnetens tryckplatta så att pinnen styrs in direkt igen.
Men stansen måste ju hinna upp ur hålet innan ompositionering börjar och positioneringen färdig innan tappen går förbi magneten. Högt varvtal på svänghjulet gör ju att stansrörelsen går snabbt och sedan finns mer tid för positionering. Om svänghjulet snurrar snabbt så finns ju inte behovet att slå flera slag utan mellan varv. Momentbehovet för motorn minskar ju också eftersom motorn inte behöver orka driva genom stansen. Det gör ju svänghjulet. Motorn har sedan något/några varv på sig att ladda svänghjulet med energi igen
Skriv svar