Har två fina Sonab högtalare med varsitt bas och diskantelement och totalt så klarar högtalarna 80W.
Jag har funderat på att kanske fixa något slutsteg eller förstärkare, är det någon skillnad?
Självklart kan man gå och köpa en receiver som man bara kopplar in allt i men jag vill ju gärna bygga själv om det går.
Det jag önskar är volymkontroll, gärna även baskontroll. Någon typ av equalizer inställning kanske också är bra,
men kanske inte behövs? Input kommer mestadels vara från DVD med antingen RCA kontakter eller scart möjligen, kanske
är samma output i båda? Digitalboxen har också RCA kontakter, men även där skulle man kunna använda scart kanske..
Jag har tittat lite på audio kretsar som kan styras med en uC (läs AVR) där man kan ändra diskant, bas och ja en väldans massa
andra saker också.. Är det för "jobbigt" att få till något sådant?
Ni audiofiler, proffs och amatörer kanske kan hjälpa mig med att få fram något jag kan bygga ihop som dessutom inte
är det billigaste men inte den dyraste HIFI värsting utrustningen heller
Just nu är jag rätt trött, gick upp vid 02.00 imorse, så jag har säkert missat hälften av mitt inlägg även fast jag läst
igenom det ett par gånger.. Så om ni hittar några frågor så får ni gärna slänga in dem
Tack på förhand!
EDIT:
När det gäller förstärkare så ska de vara "svagare" än vad högtalarna är väl? Annars riskerar man att blåsa högtalarna, är det rätt?
EDIT2:
Sen önskar jag även tillverka någon "enklare" VU analysator med säg en 5-10 leds för vardera kanal, om något vet några kits för
dessa eller om det finns någon projektblogg för någon sådan, kanske baserad på AVR också, så skulle det sitta fint.