Hur många av er har era stegmotorer fast kopplade?
Hur många av er har era stegmotorer fast kopplade?
Och hur många har "snabbkopplingar"? I detta fall pratar vi om en par tons fräs och 20A motorer. Personligen tycker jag att det är bättre att ha motorerna fast kopplade i styrkortens skruvtermnaler. Hur ofta behöver man ta loss dem eg?
Men eftersom jag kan ha förbisett något tänkte jag kolla här?
Men eftersom jag kan ha förbisett något tänkte jag kolla här?
Re: Hur många av er har era stegmotorer fast kopplade?
Då vi har till 99% servomotorer på alla maskiner på jobbet sitter det kopplingar på motorerna, men annars är dom till 100% fast anslutna till servorna och inga skarvar emellan.
Det blir säkrare på det viset.
Det blir säkrare på det viset.
På maskinen jag har hemma har jag en skarv uta vid motorn, men annars fast inkoppling på kortet
Hur ofta behöver man ta loss dem eg?
Lika ofta som man byter maskin, eller kanske lite oftare, om man har flera maskiner man vill använda samma motorer till.
Det är väl ganska individuellt, så du har nog bästa svaret själv. Hur många maskiner har du?
Jag för min del skaffar flera motorer när jag gör/skaffar nya maskiner.
Lika ofta som man byter maskin, eller kanske lite oftare, om man har flera maskiner man vill använda samma motorer till.
Det är väl ganska individuellt, så du har nog bästa svaret själv. Hur många maskiner har du?
Jag för min del skaffar flera motorer när jag gör/skaffar nya maskiner.

I detta fall skall motorerna eller styrkorten aldrig användas till något annat.
Varför frågar du? Är du osäker på om motorerna/drivarna måste bytas lika ofta som frässtålet?
Sorry, det kanske inte framgick av min fråga. Jag bygger åt en annan och det var han som absolut ville ha snabbkopplingar. Jag ansåg det vara en dålig ide, men tänkte kolla vad ni anser.
Om han har en bra orsak till att ha snabbkopplingar, låt han då få det.
Har han ingen, så gör en fast koppling. Skit i vad han vill.
Det är bara han å du som kan svara på det, men jag vet ingen annan som har det. Mest pga att det är en "bra" felkälla.
Har han ingen, så gör en fast koppling. Skit i vad han vill.

Det är bara han å du som kan svara på det, men jag vet ingen annan som har det. Mest pga att det är en "bra" felkälla.
Är det stegmotorer?
20A, hur hög spänning behöver du för att få fart på dom då?
20A, hur hög spänning behöver du för att få fart på dom då?
Gamla unipolära. Märkspänning 1,6V. Kör dem på 30V nu. Drivsteg: http://www.dalton.ax/stepper
Precis, mitt argument. Men jag är ödmjuk nog att kolla med andra. Det kan ju vara ngt jag missat.men jag vet ingen annan som har det. Mest pga att det är en "bra" felkälla.
På min lilla maskin med stegmotorer har jag kablar från motorerna till "lådan" med elektroniken, där sitter det cirkulära don, MIL-C-5015 så att det går att "dela på" maskin och elektronik. På den stora, med DC-servon, går kablarna direkt från servo-förstärkarna i skåpet till motorerna på vilka det sitter cirkulära don, samma som ovan. Dom sitter alltså monterade på motorerna, inte på en kabelstump.
Enda fördelen jag ser, på en stor maskin som man ändå "aldrig" flyttar på, är att det kan vara bra att i felsökningsyfte kunna "skifta runt" motorer/axlar ibland. Det är inte ofta det behövs men OM man får problem så är det rätt smidigt. Beror iofs på hur "skåpet" ser ut, är det gott om plats etc så är det ju lika enkelt att skifta där.
Enda fördelen jag ser, på en stor maskin som man ändå "aldrig" flyttar på, är att det kan vara bra att i felsökningsyfte kunna "skifta runt" motorer/axlar ibland. Det är inte ofta det behövs men OM man får problem så är det rätt smidigt. Beror iofs på hur "skåpet" ser ut, är det gott om plats etc så är det ju lika enkelt att skifta där.