Har börjat skissa på min första CNC fräs. Har ingen erfarenhet men läst mycket här och på andra ställen.
Tanken är att den kunna fräsa aluminium utan problem. Räknar med att lägga ca 15000kr så jag vill ha ganska bra grejer och inte kompromissa för mycket på stabiliteten och prestandan. Den är även tänkt att stå i min lägenhet så jag tänkte bygga en inkapsling runt hela för damm och ljuddämpning.
Följande material har jag tänkt använda:
Kulskruvar (16mm) från "Kinesen på eBay"
Linjärlager (20mm) från "Kinesen på eBay" i X- och y-led
Något "plattare" linjärlager (tex THK,HIWIn) för z-led (bygghöjd ca 25mm)
Blandning av ALU profiler (60x60mm eller 120x60mm) och massiv 10mm ALU i stommen och vagnar etc.
Vattenkyld 2,2kw spindel från ebay(kina)
Geckodrive G201 Drivare
3-4Nm Stegmotorer
Jag vill som sagt att den ska bli så stabil som möjligt så jag har skissat på en lite anorlunda portaldesign. För att få bort stora delar av "moment krafterna" tänkte jag stadga upp spindeln från två håll. Själva portalen är alltså fast i djupled (x-led?) och jag har istället ett rörligt bord (som tex http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=38494).

Färgerna i bilderna:
Vitt = ALU profiler
Bått och Brunt = 10mm massiv ALU
Grönt = Linjärlager
Rött = Spindel
Detta är som sagt bara första skisser men det borde ge en uppfattning om hur jag tänkt. Vad tror ni om detta? Har jag tänkt helt galet? Är det onödigt?
Alla synpunkter är välkomna!
//Jonas