Jonas CNC: Anorlunda portaldesign

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
alvestjo

Jonas CNC: Anorlunda portaldesign

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Har börjat skissa på min första CNC fräs. Har ingen erfarenhet men läst mycket här och på andra ställen.

Tanken är att den kunna fräsa aluminium utan problem. Räknar med att lägga ca 15000kr så jag vill ha ganska bra grejer och inte kompromissa för mycket på stabiliteten och prestandan. Den är även tänkt att stå i min lägenhet så jag tänkte bygga en inkapsling runt hela för damm och ljuddämpning.

Följande material har jag tänkt använda:
Kulskruvar (16mm) från "Kinesen på eBay"
Linjärlager (20mm) från "Kinesen på eBay" i X- och y-led
Något "plattare" linjärlager (tex THK,HIWIn) för z-led (bygghöjd ca 25mm)
Blandning av ALU profiler (60x60mm eller 120x60mm) och massiv 10mm ALU i stommen och vagnar etc.
Vattenkyld 2,2kw spindel från ebay(kina)
Geckodrive G201 Drivare
3-4Nm Stegmotorer

Jag vill som sagt att den ska bli så stabil som möjligt så jag har skissat på en lite anorlunda portaldesign. För att få bort stora delar av "moment krafterna" tänkte jag stadga upp spindeln från två håll. Själva portalen är alltså fast i djupled (x-led?) och jag har istället ett rörligt bord (som tex http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=38494).

Bild
Bild
Färgerna i bilderna:
Vitt = ALU profiler
Bått och Brunt = 10mm massiv ALU
Grönt = Linjärlager
Rött = Spindel

Detta är som sagt bara första skisser men det borde ge en uppfattning om hur jag tänkt. Vad tror ni om detta? Har jag tänkt helt galet? Är det onödigt?

Alla synpunkter är välkomna!
//Jonas
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Jonas CNC: Anorlunda portaldesign

Inlägg av arvidb »

Det första problemet jag ser är att du väl kommer att behöva köra med dubbla kulskruvar i både portal- och Z-led för att undvika skevning?

Varför olika höjd på portalerna?

Det blir fler ytor som behöver vara parallella på detta sätt än i en vanlig portaldesign.

Edit: nästa steg i din design kanske vore att rita in kulskruvarna för att se om du kan lösa den biten smidigt.
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Tack för feedbacken!

Anledningen till att dom är olika höga är att jag tänke ha kulskruven under den högre. Har inte hunnit rita in detta...
...ska försöka fixa det ikväll.

"Skevning" har jag nog missat. Tänkte att "lådan" runt spindeln i 10mm Alu är tillräckligt kraftig för att det inte ska spela någon roll. Men jag har ju som sagt ingen erfarenhet. Så du tror att det kommer bli ett problem? Får klura lite på det.

//Jonas
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Allt beror väl på lagren; är de tillräckligt vridstyva så blir det väl inte så mycket skevning. Jag har inte så bra koll på den lagertyp som du tänkte använda.

Edit: i Z-led kommer du förresten garanterat att behöva dubbla skuvar. Kulbussningar klarar ju inte att ta upp något moment alls kring stångens axel, så där är det ju mer eller mindre "fri vridning" som du har ritat det nu.

Edit igen: du får väldigt stort vertikalt överhäng, eller vad man ska kalla det, mellan lagren på portalen och spindelnosen. För stabilitetens skull så skulle jag höja alu-profilerna och sätta lagren på undersidan istället. Om du nu envisas med denna design. ;)
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Tack Arvid för kommentarerna!

Jag har nu gjort om och satt båda lagrena i z-led bredvid varandra (som man brukar göra). Jag har även ritat in kulskruvarna där jag tänkte ha dom.

Nya bilder (rosa=kulskruvar):
Bild
Bild
Bild
Bild
Den här typen av Lager tänkte jag använda i portalen (bild snodd av Artesuaves):
Bild
Och den här typen i z-led:
Bild

Lagrena i portalen är "fullysupported" 20mm stålaxel så dom borde kunna klara av "skevningen" som uppstår av att kulskruven sitter på ena sidan. Eller?

Arvid, jag förstår nog inte riktigt vad du menar med "vertikalt överhäng". Kan du förklara?

Ser det bättre ut?
Fler åsikter och kommentarer?
//Jonas
gripner

Inlägg av gripner »

Z bör ha 4 lagringar istället för 2 som du har ritat annats förlorar du i princip all stabilitet du har vunnit, svaga pubkten har bara flyttat sig.

Tänk oxå på att en konstruktion med sådan portal blir ytterst svårtillverkad med många ytor som behöver vara paralella/vinkelräta mot varandra.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Tänk på att kulskruven blir mycket utsatt för spån, smuts mm om den sitter oskyddat på undersidan.
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Hejsan,

Jag har funderat lite på vad ni säger och ni har nog rätt i att portalen enligt mina skisser kommer bli svår att bygga (speciellt eftersom jag inte har tillgång till planfäs etc). Så jag ska börja skissa lite på en mer "vanlig" portal. Återkommer med nya skisser.

Tack än en gång för all konstruktiv feedback!
//Jonas
Skriv svar