Vindkraftverk med RC motor?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Vindkraft värk med RC motor?

Inlägg av JimmyAndersson »

Raptor50:
"Ursäkta om jag har en hel hög med fel i min text, men jag är Norsk från början."

Jasså? Men det stavas "Vindkraftverk" på norska. Precis som på svenska alltså. :wink:

Jag ändrade rubriken så slipper fler svenskalärare påpeka den.
Hoppas du inte tröttnar på forumet pga pekpinnarna i den här tråden.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Vindkraft värk med RC motor?

Inlägg av netrunner »

Ett allmänt problem är att propellern lämnar ett lågt varvtal med högt vridmoment och en el-generator vill ha tvärt om, ett högt varvtal med lågt moment.

Då växellådor är dyra, bullriga, ineffektiva och har en tendens att gå sönder rätt lätt (kräver dyra reparationer) så bygger man ofta speciella el-generatorer för vindkraft. Det är svårt att bygga en el-generator.

Ett annat problem är att vindkraft är bättre när det är större, mycket bättre när det är mycket större. Det skulle då vara fördelaktigt att gå ihop några grannar och bygga ett tillsammans för att sen dela på elen. Tyvärr är detta juridiskt, administrativt och skattemässigt mycket komplicerat.

På grund av detta kommer vi inte se någon småskalig vindkraft i stora volymer.
Raptor50

Re: Vindkraftverk med RC motor?

Inlägg av Raptor50 »

JimmyAndersson skrev: Hoppas du inte tröttnar på forumet pga pekpinnarna i den här tråden.
Jag har varit med om ganska mycket när det gäller mina fel på så vis. Men detta forumet övergår ganska mycket..

Hoppas ni som tydligen klarar av att tyda dom ord jag skriver är perfekta själv då..

Skulle jag kunna skriva på norsk i stället??
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

OK, detta är inte mitt område direkt men.. De RC motorerna för flygplan är troligen borstlösa vilket förmodligen gör det än mer komplicerat att göra generatorer av dem :roll:

Det allra enklaste borde vara att ta en dynamo från en cykel, då kan du driva t.ex en glödlampa direkt. Alternativt kanske en bilgenerator kan funka men den behöver ström från ett batteri för att starta laddning. En vanlig likströmsmotor med kol/borst ska iof gå att använda som generator också.

Vad ska du använda strömmen till?

Mvh
bearing

Inlägg av bearing »

Det är inte svårt använda en sk. borstlös motor (d.v.s. permanentmagnetiserad synkronmotor) som likströmsgenerator. Det behövs 6 dioder för att likrikta spänningen, bara.
Raptor50

Inlägg av Raptor50 »

Strömmen skall jag ha på stugan, antingen till värme (då om det blir nog till slut) eller ljus.

Hur skall man koppla om man anv. 6 dioder?? "Bearing"...
bearing

Inlägg av bearing »

Raptor50

Inlägg av Raptor50 »

Så det var inte värre nej..
Tack tack..
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

Du har ingen bäck i närheten av stugan......
Kanske går att sätta ned en propeller eller ett skovelhjul i den istället.

Här är en länk till ett företag som gör riktigt trevliga kvallitétsmotorer och generatorer. Tyvärr är de lite dyra.
http://www.perm-motor.de/
Lycka till! =)
Raptor50

Inlägg av Raptor50 »

Nej jag har ju inte det "Rysshack.se"
Men det var roliga motorer/generatorer i den länken du skickade...

Har förresten fått en svetsutbildning att fixa en mast til generatoren jag har från tidigare. En Air-X 403..
På den samma masten kommer jag göra fästen för mina hämbyggda solcellspanel.. Så man får se när snö'n försvinner om det inte blir några nya fundament till mast och diversa saker runt stugan..

Men har inte gätt upp RC motorerna än.. Det MÅSTE tästas tycker jag... :)
Skriv svar