Ska det vara usel svarstid på PLC vid RS232 kommunikation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Ska det vara usel svarstid på PLC vid RS232 kommunikation?

Inlägg av rickardg »

Någon som har erfarenhet av RS232-kommunikation med Siemens S7-400 / S7-300? Vad kan man räkna med för svarstider egentligen?

Problemet är att jag vill prata med en enhet som visserligen bara pratar RS232 i 2.4kbps med ett givet customprotokoll, men vilken har hårda krav på att få svar inom 500ms.

Ska man skicka data till/från en CP-441 seriemodul från en processormodul använder man de generella dataskickningsfunktionerna BSEND / BRCV. När jag sökte på hur snabb kommunikation mellan moduler som använder detta går hittade jag info om att det skulle vara 95ms responstid för en överföring, vilket är rätt uselt långsamt :evil: . (Hade det inte varit för drifttids- och säkerhets- krav kunde man satt dit en liten PIC/AVR som skulle klarat det mycket bättre istället för en PLC för 100k :wink: ) Det betyder att för att skicka data fram och tillbaks blir det 200mS om man inte får kollisioner på bussen, vilket inte går att undvika då jag pratar med en CP-443 ethernetcontroller på samma bus. Dessutom tillkommer cykeltiden för mainloopen och eventuell fördröjning i CP441-modulen, så då börjar jag komma otäckt nära 500mS gränsen jag har på mig att svara. Är det något jag missat eller ska det vara så dåliga svarstider på PLC:er? :(
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ska det vara usel svarstid på PLC vid RS232 kommunikation?

Inlägg av B1n4ry »

Det där beror väl på hur mycket text du måste skicka i ditt protokoll?
Eller räknar du på responstid exkl tiden för kommunikation?

//B1N4RY
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad menar du med svarstid ?
Är det tiden mellan att du skickar något till PLC'n fråm något
annat och tills det där "något annat" får ett svar från PLC'n ?
Eller är det tvärt om ?

> hittade jag info om att det skulle vara 95ms responstid för en överföring,

Vad då för "respons" ? Och vad menas med en "överföring" ?? Det ser ut
som att det är någon intern tid mellan PLC'ns moduler !?
Sen så är ju 95 ms vid 2400 baud bara lite drygt 20 tecken och som
B1n4ry säger så är det inte helt tydligt om du inkluderar själva
överföringstiden eller inte.

Du har i princip följande tider :

Överföring till PLC : beror på meddelandes längd.
Överföring mellan RS232 modul och PLC CPU : 95 ms (?).
Bearbetningstid för PLC programmet ( ? ms)
Överföring mellan CPU och RS232 modul (igen 95 ms ??)
Kommunikationstid tillbaka till den där andra utrustningen : Beror igen på meddelandets längd.

Det är lite oklart vilka tider det är du menar med "överföring"...
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

Med att överföringen skulle ta 95ms menade jag tiden att överföra data till/från CPU till kommunikationsmodul, (95ms givet 200bytes @ 1.5Mbit. Den tiden är den enda tiden jag känner till.)

Fördröjningen i kommunikationsmodulen känner jag inte till men den bör vara liten i sammanhanget(?)

Tiden i processorn kan jag delvis styra över då jag skriver programmet själv så det blir antagligen inte mer än ett 10-tal ms.

Tiden från det att kommunikationsmodulen får in ett paket till dess att kommunikationsmodulen skickar svar skall vara mindre än 500ms. Jag behöver dock inte skicka riktigt så mycket data på en gång, kanske bara 20 byte som mest, men med tanke på att de 95ms är 50ggr så lång tid som rådata tar att överföra lär det vara en hel del overhead som inte är beroende av längden på överförd data? (jag kanske har missuppfattat något och 95ms är helt fel siffra).

Det som jag vill veta är ungefär hur lång tid tar från det att X bytes kommit in i kommunikationsmodulens RS232-kontakt tills mitt program i CPU-modulen får ut dem (data returneras av brcv) och motsvarande tid för ett svar på Y bytes som skickas åt andra hållet. (Med hårdvara i storleksordningen S7-400 med en CPU416 och CP441)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Fördröjningen i kommunikationsmodulen känner jag inte till men den bör vara liten i sammanhanget(?)

Ja, *inne* i själva komm-modulen kanske, men det som är intressant är *mellan* komm-modulen
och den där andra utrustningen som den "snackar" med. Det är en funktion av av baudrate
och antalet överförda tecken. Jag antar att man inte anser överföringen vara klar
förrens *sista* tecknet i "meddelandet" är överfört (?).

> Det som jag vill veta är ungefär hur lång tid tar från det att X bytes kommit in i kommunikationsmodulens
> RS232-kontakt tills mitt program i CPU-modulen får ut dem (data returneras av brcv) och motsvarande
> tid för ett svar på Y bytes som skickas åt andra hållet.

Jo, men vad som inte är klart är om de tiderna du vill ha gäller för
första eller sista tecknet i dina meddelanden. Med en 2400 baud lina
så är ju den skillnanden inte helt oviktig. Du nämnde 200 tecken på ett
ställe i din senaste post, det tar ju ca 1 hel sekund at överföra...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med 2400 baud kan den överföra 240 bytes/sekund. 20 bytes (/tecken) tar alltså minst 83,333ms att överföra.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

frågan var om dn interna timingen, hur lång tid saker tar på 232-bussen är inte så svårt att räkna på...

det är ett pollat bus-system (protokollmässigt iaf, i det här fallet är det fysiskt point to point) där klockan börjar ticka efter att sista tecknet är skickat vid frågan och slutar när första tecknet kommer i svaret, så utanför systemet blir det alltid tiden för ett tecken och därmed nästan försumbart jämfört med övriga tider..

de 200 tecknen var från ett prestandatest på interna överföringen och har inte något med min applikation att göra utan bara en referens på hur långsamt det verkar vara (har inte hittat något om timingen på de interna överföringarna i några datablad så det testet är det enda jag sett skrivet om timingen och hoppades på att det fanns någon som visste mer om det)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Bäst svar (om det har någon betydelse) får du sannolikt från Siemens.
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

ja de har många bra svar, har kontakt med dem men fått svar lite långsamt senaste veckan :(
Det är även bra med att få lite svar från folk här på forumet som inte är lika säljande som Siemens själva ;)
Användarvisningsbild
rickardg
Kontakt:

Inlägg av rickardg »

FYI så hittade jag en tabell på siemens (ganska svårnavigerade) hemsida som visar summan av responstiden + överföringstiden så då går det att få en uppfattning om hur bra det är, visserligen för ett S7-300 system men S7-400 har nog snarlik timing. Verkar som 500ms kravet bör gå att klara.
Skriv svar