Någon som har erfarenhet av RS232-kommunikation med Siemens S7-400 / S7-300? Vad kan man räkna med för svarstider egentligen?
Problemet är att jag vill prata med en enhet som visserligen bara pratar RS232 i 2.4kbps med ett givet customprotokoll, men vilken har hårda krav på att få svar inom 500ms.
Ska man skicka data till/från en CP-441 seriemodul från en processormodul använder man de generella dataskickningsfunktionerna BSEND / BRCV. När jag sökte på hur snabb kommunikation mellan moduler som använder detta går hittade jag info om att det skulle vara 95ms responstid för en överföring, vilket är rätt uselt långsamt

. (Hade det inte varit för drifttids- och säkerhets- krav kunde man satt dit en liten PIC/AVR som skulle klarat det mycket bättre istället för en PLC för 100k

) Det betyder att för att skicka data fram och tillbaks blir det 200mS om man inte får kollisioner på bussen, vilket inte går att undvika då jag pratar med en CP-443 ethernetcontroller på samma bus. Dessutom tillkommer cykeltiden för mainloopen och eventuell fördröjning i CP441-modulen, så då börjar jag komma otäckt nära 500mS gränsen jag har på mig att svara. Är det något jag missat eller ska det vara så dåliga svarstider på PLC:er?