Filtrera luft från damm.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danielr112

Re: Filtrera luft från damm.

Inlägg av danielr112 »

Varför skulle det vara annorlunda utomhus mot inomhus? (När det gäller vad människan är skapt för)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Stabil temperatur obefintlig eller dålig ventilation (jämfört med utomhus), perfekt miljö för allehanda mikrobiologiskt liv, vilket då skapar förhållandevis höga koncentrationer av skadliga partiklar och gaser.

Beträffande Dammkvalster är det inte själva kvalstren som är farliga, de är tämligen harmlösa, dock består deras avföring av diverse äggviteämnen bl.a. vilket vi (en del av oss ialla fall) är relativt känsliga mot.
Samma gäller mögel, möglet i sig är ofarligt, dock avges diverse gaser mm som är olämpligt.
Men, när det gäller mögel, så är det ytterst få människor som blir överkänsliga mot det, Mögel tillhör en av de minst farliga allergenerna, och det behövs stora mängder (typ hela väggar/rum) för att vi skall reagera, men, möglet är en kraftfull indikator att det inte står rätt till, och att det sker andra mindre hälsosamma, ofta kemiska reaktioner i byggnaden, vilka vi definitivt blir sjuka av.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Säger du inte emot dig själv vid vissa påståenden, tänker främst på dessa.
TomasL skrev:Faktiskt inte, Vi kan varken känna eller påverkas av luftfuktigheten.
Vid arbeten i extrem värme inverkar luftfuktigheten på människans värmebalans,
Ökning av värmeavgivningen från kroppen, främst genom svettavdunstning från huden.
Denna underlättas genom användning av lämplig klädsel, intag av dryck, ökning av
värmetåligheten genom värmeträning och minskning av luftfuktigheten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vi påverkas indirekt av luftfuktigheten, vilket jag skrev tidigare, aldrig direkt.
Att värmebalansen påverkas är en fysiologisk faktor, då luften vid lägre luftfuktighet kan uppta mer fukt, därmed ökar avdunstningen från kroppen, genom ökad avdunstning, fungerar kroppens värmereglerande system bättre.

Dessutom skrev jag "vid normala temperaturer"
Omvänt sker vid låga temperaturer, vid hög luftfuktighet försämras klädernas isolationsförmåga, vilket får till följd att avkylningen ökar.
Att komma ihåg, vid låga temperaturer är luftfuktigheten relativt hög, normalt sett.
Senast redigerad av TomasL 10 februari 2010, 09:29:56, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

"Människan har god tolerans mot variationer i luftfuktighet, även om idealet ligger i
närheten av 40% luftfuktighet. I välventilerade byggnader i Stockholmsområdet brukar
luftfuktigheten variera från ca 60% under juli/augusti och ner mot 15% under
januari/februari. Den påverkas i första hand av fuktinnehållet i utomhusluften.
Konstgjord luftbefuktning skulle kunna motiveras vintertid för att motverka uttorkning
av slemhinnor och hud men är dyrbart och riskabelt på grund av faran för mikrobiell
växt i befuktningsanläggningen."

http://www.folkhalsoguiden.se/upload/Mi ... renser.pdf
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

uttorkning av slemhinnor och hud
Nja, kroppen är mycket duktig på att reglera detta själv, sk uttorkning förekommer endast vid extrema temperaturer och mycket låg fuktighet.
Uttorkning i normala temperaturer orsakas nästa alltid av andra faktorer såsom luftföroreningar.

Vad man bl.a. kan konstatera att problem med "torra" slemhinnor, SBS mm ökar ju fuktigare klimatet är, dvs i Norrland har man betydligt mindre problem än i södra delen av landet, trots att man spenderar mer tid inomhus.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

TomasL> Utomhus och nakna, visst.
Ja visst, så är vi ju skapta, inte med kläder.

När man (jag) vistas i tropsikt klimat så försvinner hudproblem som t.ex. mjäll.
Sol, fuktig luft, vind, ibland salt vatten att bada i, det är det som är bra.

Men... sen nu när vi bor här i norr så får vi göra så bra miljö för oss och våra hus som möjligt. Vi kan inte ha den miljö vi eg. skulle behöva, för då skulle våra hus bli sjuka, så vi inte skulle kunna vistas i dem.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor

Inlägg av rysshack.se »

TomasL skrev:
uttorkning av slemhinnor och hud
Nja, kroppen är mycket duktig på att reglera detta själv, sk uttorkning förekommer endast vid extrema temperaturer och mycket låg fuktighet.
Uttorkning i normala temperaturer orsakas nästa alltid av andra faktorer såsom luftföroreningar.

Vad man bl.a. kan konstatera att problem med "torra" slemhinnor, SBS mm ökar ju fuktigare klimatet är, dvs i Norrland har man betydligt mindre problem än i södra delen av landet, trots att man spenderar mer tid inomhus.
Jag får förbaskat torr hud när luftfuktigheten är låg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst, men det beror förmodligen på andra saker, dvs luftföroreningar mm.
benring

Inlägg av benring »

TomasL:

" sk uttorkning förekommer endast vid extrema temperaturer och mycket låg fuktighet."

Definera "extrem temperatur" och "mycket låg luftfuktighet"

/B
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Extrema temperaturer, finns ingen exakt definition av det, snarare en flytande gräns, men temperaturer överstigande 40 och understigande 30, betraktas som rätt extrema, tillsammans med fuktigheter under kanske 5% rH eller så.
Vad som menas är att kroppen har en mycket stor förmåga att anpassa sig, dock finns det gränser, till exempel slemmhinnornas förmåga att fukta och värma/kyla inandningsluften till exempel.
Inom de temperaturer vi normalt befinner oss inom, klarar slemhinnorna detta problemfritt oavsett luftfuktighet.
Det finns en mängd faktorer som påverkar detta, inte enbart temperatur och fuktighet, luftföroreningar spelar en mycket stor roll.

Därmed inte sagt att vissa sjukdomstillstånd kan lindras med fuktig resp torr luft, men nu talar vi väl om normalt friska människor.
benring

Inlägg av benring »

Det är ju lite kul att du omkullkastar allt man hört gällande luftfuktighet. (ironi)
Jag hävdar iaf att om det är minusgrader ute och jag har elradiator, kamin, levande ljus och en värmepump så får jag torr luft inne vilket jag känner av i mina slemhinnor, torrare hud mm.
Jag får knappast mer luftföroreningar i hemmet bara för att det är minusgrader ute.
Möjligen att dammet yr runt mer då luften är torrare.
Detta må påverka mina slemhinnor men inte till min torra hud.

Att jag bad dig definera var för att du är för luddig i det du säger.
Jag anser att en utetemp på minus 20 är rätt extrem, där jag bor, och en RH under 20% är väldigt låg.

Mer kul är att min städtråd blev en tråd om luftfuktighet :)

Jag tänker hoppa av denna tråd nu, ni får gärna fortsätta prata fuktighet :)

Själv ska jag städa i morgon!

/B
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej du får ingen torr luft pga att du har elradiatorer mm, då luftfuktigheten inte förbränns på något sätt.
Torr luft får du pga av uppvärmning, och det är fullständigt ointressant hur man värmer upp.

Den "torra" luften man märker i ett eluppvärmt hus är inget annat än förbränningsprodukter från elspiralerna i elradiatorn.
Byter man ut Direkt-el radiatorerna mot oljefyllda dito, förvinner effekten, samma med vattenburen el, fortfarande elvärme, dock ingen "torrhetskänsla".
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att det ska vara så himla petnoga... Nej vi känner inte av luftfuktigheten direkt, däremot känns effekterna av den väldigt väl. Då kan vi väl säga att vi känner skillnad på när det är fuktigt eller inte? Spela roll om det inte är själva luftfuktigheten vi känner. Vi känner något, och detta något beror på luftfuktigheten. ;)

Man kan bygga en luftfuktighetsmätare av två temperatursensorer, en fläkt, och lite vatten. Inget av detta kan mäta luftfuktighet, men det går hur bra som helst att räkna ut, och sen visa korrekt resultat. :D
Skriv svar