Började med att öppna projektorn, plockade av den brända lampan och ballasten till lampan, bild på ballasten:

Gick 2 tjocka kablar, svart/röd, och 5 tunna, svart/grå/blå/gul/röd(lamp control) till ballasten, gjorde som någon skrev på ett annat forum och tvinnade ihop alla fem tunna kablar för att projektorn inte ska känna av att lampan är borta men det funkade inte, projektorn bara knäppte och ville inte starta alls.
Efter några trial and errors visade sig att bara blå och svart skulle ha kontakt med varandra, då snurrade projjen igång och inga tråkiga lampfel

Plockade bort origanallampan från hållaren, som jag i efterhand läst innehåller kvicksilver :/, och monterade dit en 12V 50W halogenspot som jag målade med svart värmebeständig färg på baksidan för att slippa stickstrålar.

Blev ju inte direkt ljusstarkt med spotens ca 750 lumen, men i ett riktigt mörkt rum funkade det.
Trodde jag skulle kunna använda matarkabeln till ballasten till nåt vettigt, men tyvärr är det 370V likström och det finns spänning så fort man sätter i sladden till projektorn.
Beställde en sån här på ebay: http://cgi.ebay.com/50W-White-High-Powe ... 3a5720b332
Och idag var jag och hämtade det på postens utlämningsställe.
Innehåll:

Började samla ihop lite "skrot" för projektet, original lamphållare, en socket A fläns och en glaslins från en gammal trasig diabildsprojektor.

Uppdaterar när jag har kommit längre.