HP DC power supply 6268B Har släppt ut den magiska röken.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Knut

HP DC power supply 6268B Har släppt ut den magiska röken.

Inlägg av Knut »

Har ett nätagg i modell större. HP 6268B. Väger nog bortåt 40kg. 0-40V 0-30A som jag har haft stående under en längre tid utan att använda. Idag behövde jag det. Men det ville inte funka riktigt när jag körde igång det. :( Och efter en halv minut släppte det ut den magiska japanska röken. :( :(

Har monterat isär och hittat brända komponenter. Jag gissar att det beror på kortslutna elektrolytkondningar. Vad tror expertisen? Dvs det är inte dom brända komponenterna som är orsaken till att dom brann. Utan det är uttorkade kondingar som gjorde att just dessa komponenter lämnade in.

På kortet står det:
A1 MAIN P.C.B
50205759
K 11921F
(Om det underlättar.)

Skulle bli så väldigt glad om man kunde ordna fram ett schema över det enda kretskortet i denna maskin. Ser relativt enkelt ut. Men att fundera ut komponentvärdena på det som blivit lite för varmt kan bli svårt utan schema.

Har sökt på nätet men hittar inget. Söker jag kanske fel? Eller är skiten så gammalt att det inte finns att få tag i manual/schema? Det är säkert 30år gamla prylar.

Jättetacksam för all hjälp jag kan få. Har bilder men kan inte få in dom i datorn förrän i morgon.

/Knut

Edit
När man följer banorna på kortet är det tydligt att alla dom brända komponenterna verkar vara kopplade i ena eller andra änden på en elytkonding. Den är märkt 1400MFD 30VDC. Så det är bytesläge. Men dom brända komponeterna måste bytas. Frågan är vad det är för något.
/Edit
Användarvisningsbild
Andy

Re: HP DC power supply 6268B Har släppt ut den magiska röken.

Inlägg av Andy »

Högupplösta bilder är en bra start.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Hittade en dålig manual med lite info här : http://books.google.se/books?id=K4M-AAA ... al&f=false

Någon som vet hur man plockar hem en sådan fil som PDF eller Word eller på annat sätt kan ta hem och förstora lite detaljer?

Då menar jag inte hundratals skärmdumpar förstås! :)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Klicka på "PDF" uppe till höger---i alla fall får jag en sådan länk.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

H i “hcb” står för Hawkeye! :D

Var tusan la jag mina glasögon?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det finns lite manualer på min hemsida, bl.a. en som heter 6200 series, kanhända att den kan vara till hjälp.
Dessutom kan du alltid kika på Agilents hemsida och ftp-server om manualen finns där.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det finns en manual här: http://www.home.agilent.com/agilent/red ... epsg%3Apro

Men tyvärr är schemat i slutet av manualen förminskat så mycket att det är oläsligt. :?
Skriv svar