Ström till trådtöjningsgivare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Ström till trådtöjningsgivare!

Inlägg av grym »

den induktiva överföringen är som en transformator

du behöver två spolar och en kärna

har en vag misstanke att axlen är lämplig som kärna? inte rostfri utan vanlig hederligt järn/stål?

då kan du troligen, har inte provat det själv i någon större utsträckning, ha en lindad spole på axlen, och en fast runt axlen direkt utanför axlen,
på axlen behöver du ha likriktare och konding + spänningsstabb, den biten är enkel

på den fasta delen behöver du ha en kraft oscillator, enklast är att prova med en vanlig förstärkare och tongenerator

hur bra möjligheter har du att labba med prylarna, om det är så att du måste prova utan axlen får du göra en testrigg

och en sak till, den här tråden kräver helt klart flera bilder på objektet :wink: :mrgreen:
supdel

Inlägg av supdel »

grejen är att jag inte ännu vet hur själva konstruktionen ser ut. Kommer få reda på det under nästa vecka.

Det jag vet är att det är en stor axel, men gott om utrymmte för utrustning.

Jag har tillgång till labbmiljö genom skolan, men jag kan inte lägga allt för mycket tid på just denna bit.
Då jag inte har så bra elkunskaper, så tar det ju tid och få in teorin som jag inte hinner.

Därför försöker jag leta efter någon enkel och billig lösning, där jag kan köpa färdiga produkter och installera det.

Finns det inte någon färdig lösning för strömöverföringen. utan att hålla på och mixa med "egna" delar.

En fråga, den DAQ enheten som jag har tänkt och installera, den behöver väl strömförsörjning säkert också?
Och behöver jag inte amplifierar installerad på axeln iom jag har DAQ enheten (inbyggd?).
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Jag ställer frågan igen, då jag inte sett något svar.
hecke skrev:800 mm är ju rätt så rejäla doningar. Hur stort är vridmomentet som ska mätas, det måste vara rätt så stort för att ge töjningar som kan avläsas med tillräcklig nogrannhet.
supdel

Inlägg av supdel »

ursäkta såg nog inte din fråga innan.

Du har helt rätt, vridmomentet kommer vara av storleksordningen 1500 nm som ger sina töjningar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

?

1500nm på en 800 axel, känns väldigt väldigt lite, 1500 Knm kanske?
150 kg en meter från centrum, en drivaxel till en liten bil klarar mera

sista drivaxelen jag tog sönder var ca 38mm, den klarade ca 500kg med 1.5m ut, grovt räknat :oops:
supdel

Inlägg av supdel »

gav ett genomsnitt, har amplituder upp emot 4000
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Om vridmomentet endast är 1500 Nm så är jag skeptisk att du kan mäta detta med någon större nogrannhet.
Du har inte angett vilken innerdiameter du har på axeln, så jag gjorde ett enkelt räkneexempel med 50 mm godstjocklek, dvs innerdia 700 mm. Då får du en vridspänning på 0,018 MPa vilket är extremt lite. Även dina toppar på 4000 Nm ger endast 0,048 MPa.

Om vridmomentet är 1500 kNm som Grym var inne på ger det spänning på 18 MPa med antagen innerdiameter 700 mm vilket fortfarande är rätt så lågt, men går i alla fall att urskilja från brusnivån från trådtöjningsgivarna.
supdel

Inlägg av supdel »

Aj borde ha fattat själv att vridmomentet var aning litet. Läste av fel. Men det rätta är en last på runt 3000 kNm som kommer ge en spänning på 30 Mpa, och då räknar jag på 0.8m, men det kan vara mindre. Som sagt får jag mer info nästa vecka.

Det finns många företag utomlands som har olika lösningar för trådlös överföringen utav strömmen och datan. Men hittar ingen i sverige. Någon som kan rekommendera någon bra elsida med diversa lösningar?

Hittade en sida där de hade löst problemet med att montera ttgivare på axeln, men en amplifiar monterad på. Spänning och data överföringen gjorde de via "loop antenna". Antar det är samma sätt som grym pratade om ovan.

Hur stor är svårighetsgraden på sån installation? Ingen färdig monteringskitt att använda ? :)
Skriv svar