Ström till trådtöjningsgivare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
supdel

Ström till trådtöjningsgivare!

Inlägg av supdel »

Hej! Har nyligen reggat mig för jag behövde hjälp med en del av ett projekt jag håller på med. Det innehåller elektronik som jag inte har utbildning inom och tänkte fråga er experter här ¨på forumet.

Det är så att jag ska mäta vridmomentet på en roterande axel, mha av en trådtöjningsgivare. Ett problem som dykit upp
är själva strömförsörjningen till trådtöjningsgivaren, samt data överföringen. Kan ju inte ha några sladdar då trådtöjningengivaren roterar med axeln.

Detta kanske låter dumt, men kan man inte ha en koppartråd som är lindad ett varv runt axeln, och under axeln så lägger man en magnet, och på så sätt inducera ström, samtidigt som koppatråden är kopplad till trådtöjningsgivaren. Kanske svårt och styra volttalet, som brukar ligga inom 5 volt till trådtöj.giv. Och själva dataöverföringen kan ske trådlöst med en dosa.

Eller finns det fler smart sätt man kan göra det på?

Systemet skall inte ha en behov av service på minst 10 år. Så det är ingen korttidsmätning.

Tacksam för hjälp
eqlazer

Re: Ström till trådtöjningsgivare!

Inlägg av eqlazer »

Släpring kanske?
supdel

Inlägg av supdel »

hur länge håller en släpring då? Hur dyra är de? Vad behöver man koppla till en släpring, alltså det som ger ström och tar emot data?
Tacl.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Vad för givare är det du har? Går det att sätta den aktiva elektroniken stationärt och endast själva givaren på den roterande axeln?
Det beror ju på vad den har för interface och om det klarar att gå via släpringar.

Jag antar att det inte ska vara några problem med ordentliga släpringar, det är ju så många elmotorer är uppbyggda.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Jag hadde satsat på induktionsöverföring.
FS

Inlägg av FS »

supdel

Inlägg av supdel »

Tack för alla svar ovan.

Tror jag kör med induktivt överföring. Gäller bara och ta reda på hur.

Hittade en kopplingsschema som inte verkar vara så dum.

Bild

Hur exakt vet jag hur många "varv" ska jag ska ha på spolen på axeln, för jag behöver ju 2 olika lindningar, en för strömöverföring, och en för mätning. Om någon kan förklara lite mer på utlägget och utrustning så uppskattas det.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Går det inte att mäta på lastens eller motorns upphängning?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Här finns lite om signalöverföringen
http://www.cappels.org/dproj/minmassrfl ... tring.html

För att matningen ska fungera behövs nog strömsnålare grejor än vad som används i artiklarna.
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Nu kanske du söker en utprovad metod som säkert fungerar. Men vad tror ni om en optisk lösning

några givare utplacerade längst med axeln, läser av reflektorer eller liknande och ser om dom är fasförskjutna

kanske blir problem med så väldigt små differenser?
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Hur noggranna mätningar pratar vi om? Om du ska ha en noggrannhet som består under dessa 10 år utan kalibrering känns det svårt att ha överföringen mellan givare och mätförstärkare. En noggrann och väl konstruerad mätkrets som snurrar med och en digital överföring är nog bäst då. Fast det är ju inte säkert detta går om systemet är för litet så du inte får plats med elektronik som snurrar med. Eller om det går/accelererar så fort att det är jobbigt att få elektroniken att hålla.

Släpringar av modern sort finns väl att köpa. Nog tror jag de håller 10 år. Men även detta beror ju på om det är 10 eller 10k rpm.

Angående optisk mätning: Fotodioder är inte direkt kända för sin temperaturstabilitet. Dessutom ska speglarna fortfarande vara dammfria efter 10 år för att man ska få en distinkt puls. Men visst, allt är ju möjligt med rätt signalbehandling. Om det inte roterar för fort. Och om man kan tillåta tillräckligt stor avvikelsevinkel.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde nog börjar med att ha en generatorkoppling , fasta magneter och spolar på axlen och likrikta för att få kraft till elektroniken

men som allt annat så behöver man oftast veta mera , varvtal, axelstorlekar , start stopp och temperatur , krav på upplösning och stabilitet

en sak som kan göra med är att skicka informationen med ir , med några lysdioder och några mottagare så har man mottagning hela varvet runt
supdel

Inlägg av supdel »

det är en stor axel (runt 0.8 diameter) med gott om plats för elektronik på, och själva varvtalet ligger runt 20 rpm, väldigt låg acceleration,.

Funkar det bättre då med induktiv körning, eller är det bättre med släpring, med tanke på minst underhåll och längst
livslängd samt låg kostnad.

"En noggrann och väl konstruerad mätkrets som snurrar med och en digital överföring är nog bäst då."
Menar du väl konstruerad mätbryggan på axeln? Och hur får jag digital överföring?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

0.8 M?

behöver du ha moment genomsnitt eller kunna följa momenter per varv?
det sista är ju gulligt om momentet varierar per grad, som i en förbränningsmotor, men är jobbigare att göra
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Alltså att ha en microkontroller på axeln som läser av trådtöjningsgivaren (med hjälp av passande mätbrygg och instrumentförstärkare) den får då sända datan i "klartext" till mottagaren på lämpligt sätt (radio, IR osv).
Strömförsörjningen av microkontrollern sköts lämpligtvis induktivt eller med en generator koppling som Grym nämnde.
Skriv svar