Felsökning av gammalt oscilloskop *lagat*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Re: Felsökning av gammalt oscilloskop *lagat*

Inlägg av Fritzell »

Tack :). Känns alltid helt rätt att kunna ta vara på det man har istället för att köpa nytt.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Som det sägs, alla fel är enkla när man hittat dem.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Och det visar ju också varför man inte bör använda IC-hållare, dom blir skitiga/får oxidbeläggningar och börjar krångla! Visst det är lättare att byta om en krets går sönder, men enligt mig hör dom inte hemma i färdiga konstruktioner utan bara i utvecklingsmiljöer (dock ej högfrekventa konstruktioner :wink: ) Det var exakt samma fel på min frässtyrning på Tercon, skitiga och oxiderade hållare som fick hela maskinen att spöka!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Som det sägs, alla fel är enkla när man hittat dem.

Så sant :D.

PeterH: Helt sant, egentligen borde jag löda ner alla IC's direkt på kortet, särskilt på ett gammalt enkelsidigt kort som detta. Dubbelsidiga kort med genomplätering är ju lite krångligare när man behöver byta en DIL14. Men men, nästa gång det krånglar vet man ju var problemet förmodligen ligger..

Det dumma med detta var ju att jag inledningsvis HADE swappat runt med IC-kretsarna och bankat/stött mot dem med en mejsel för att utesluta glapp i hållarna. Men här var det ju uppenbarligen fråga om ett totalavbrott. Gamla IC-hållare får :tumner: :tumner: :tumner:

:)
Skriv svar