Felsökning av gammalt oscilloskop *lagat*

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Felsökning av gammalt oscilloskop *lagat*

Inlägg av Fritzell »

Jag har ett gammalt 2-kanals oscilloskop som tjänat mig troget i många år (4år hehe). Jag har reparerat det två gånger förut men då har det brunnit i vertikalen.

Ett fel som hängt med redan från start när jag köpte det begagnat var dock att kanal 1 inte fungerade. Detta har inte vart några problem då jag klarat mig på en kanal men nu vill jag gärna ha igång bägge två.

En drös med högupplösta bilder på skrutten

Felet var alltså att kanal 1 är helt död och syns inte ens på skärmen. Efter ett litet slagsmål upptäckte jag att det glappade i två av IC-hållarna. Bytte dessa och vips så tittade ett till streck fram som ses på bilden. Men nu har jag kört fast.

Felet är alltså att kanal 1är fullständigt stendöd. Känner inte av något brus, rör sig inte det minsta oavsett hur man ställer rattarna. Går ej att överhuvudtaget påverka linjen. Det är precis som man klippt av en ledning till vertikalsteget.

Det är alltså den nedre halvan av denna bild som inte fungerar (tror jag).

Har gjort följande:
-Gått över alla kondingar och halvledare med kylspray
-Gett skopet en "omgång"
-Swappat IC-kretsar med varandra (nästan alla ICs heter ua3086 som är något slags transistor-array). Dvs inga kassa ICs
-Fixat lite dåliga lödningar

-Kollat att det finns spänning ("kanalkortet" matas med +-21V)

-Det sitter två runda transistorer uppe till vänster i bilden som verkar fungera som emitterföljare. På basen på den nedre som går till den fungerande kanalen varieras en spänning mellan ca 18 till 19V när man vrider linjen längst ner i bild till längst upp. Mäter man på samma sätt på den andra transistorn ligger spänningen på ca 20.5V konstant. Det kommer alltså inte ens fram någon styrspänning, därav tror jag själva avböjningen fungerar.

-Följt signalen bakåt från trissorna, väldigt svårt för man tappar bort sig hela tiden men de verkar gå till 3086 kretsarna. Sedan är det helt omöjligt att få någon överblick för där sprids signalen ut åt alla möjliga håll.

-Om man mäter från jord till ena ändläget på den FUNGERANDE sidans potentiometer för höjdled, visar denna ca 12.8V (min) och 13.5V (max). Intressant är att mäter man på det andra ändläget visar det precis tvärtom, precis som man byter sida på spänningen med ratten. Mäter man på mittenpinnen så startar denna på ca 13,8V med linjen så långt ner i bild som möjligt och när man kommer ungefär till mitten av skärmen med linjen: 15.1V. Sedan SJUNKER spänningen igen och ligger nere på 13,8V igen när man har vridit upp linjen till max i höjdled.

Mäter man dock på den felaktiga kanalens pott på samma sätt visar det på ena ändläget 12,3V (min) - 13,3V (max). Det andra ändläget visar 17V (min) och 13V (max). På mittenpinnen mäter det 17,4V (min, alltså linjen längst ner fast det ser man ju inte) och 13V (max).

Det är ju tydligt att något inte stämmer här.

Det går även två trådar per kanal bort till andra halvan med elektronik men dessa verkar ha med triggningen att göra.

Är det någon som orkar läsa så här långt? :) Stort tack isåfall! Vore toppen om man kunde få igång den så välkommna med idéer.

//Fritzell
Senast redigerad av Fritzell 6 februari 2010, 10:31:42, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Re: Felsökning av gammalt oscilloskop

Inlägg av v-g »

Ett standardfel är ju glapp i kontrollerna har du kollat noga så att dessa iaf är "hyffsat" ok.

Att spänningen går från neg->0->positiv är ju rätt lätt att förstå, i "mittenläget" skall ju vertikalen helst inte påverkas alls av styrspänningarna.

Jag tror du måste jobba bakvägen från vertikalen, prova att se hur andra kanalen påverkar vertikalen (alltså vad som ändrar sig) och jobba på det.

Såklart fattar du väl att denna arbetstid på felsökning med lätthet skulle betala ett nytt DIGITALG oscillokop :mrgreen:

Antar dock att det är en principsak nu :razz:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tackar för svaret och tipsen.

Jo det trodde han jag köpte det av också. Givetvis har jag kollat att potten är okej. Själva omkopplaren för mätområdet är svår att mäta på, får inget riktigt grepp om hur den fungerar.

Har också kollat omkopplaren för DC/AC/GND/Off också. Linjen försvinner faktiskt när man ställer den på Off och vad jag kan se så släpper den igenom spänningen om man skickar på en sådan på ingången, iallafall i DC-läge. Har inget annat oscilloskop att mäta med :D.

Jo man undrar ju varför man ödslar timmar på detta egentligen hehe... Men detta är ju mitt privata skop och än sålänge har jag inte betalt för att ha fritid ;). Och känner inte riktigt att jag vill investera i ett nytt just nu iallafall...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har lagat några skop
om det är fel på ingångskanalerna så kan man oftast lägga på en signal och följa den med den andra kanalen, om man kommer åt
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jo det kan man ju göra. Men misstänker att det är något större fel än på ingången eftersom det inte ens går att justera höjden på linjen... Ska fortsätta felsöka lite ikväll.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om det finns utspänning från förstärkarna så bör du kanske kolla avlänkningsspolarna och ledningsdragningen för avbrott eller kortis.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, vilka avlänkningsspolar? :wink:

hur visar den två kanaler

choppat eller allternerande?, har du någon inställning för det?

men som jag sa innan, börja med signal på ingången och följ den , då vet du var den slutar

om det är det kosrtet du tror som är felaktigt borde det vara enkelt att sätta på en signal och mäta om man har den på dom få kablarna till/från kortet

du har inte ritningen till den?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ja Ja, plattorna då för tusan! :D

Ett schema är inte fel att ha till hands, helt rätt.
Norpan

Inlägg av Norpan »

www.domino405.co.uk/documents/Telequipment_D1010.pdf
Ingen bra scan men kan kanske hjälpa lite iallafall.

Det kan inte vara slutsteg och deflektionsplattor eftersom ena kanalen fungerar och slutsteg och deflektionsplattor är gemensamma på nästan alla skåp.

Den verkar växla mellan alt och chop mellan 1 och 2 ms/div.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

choppat eller allternerande?, har du någon inställning för det?

Ingen aning faktiskt. De enda två rattarna utöver de på framsidan är två st på baksidan "ASTIG och Trace rotate" samt ett bananhål där det står Z MOD. Mycket mer att skruva på finns det tyvärr inte.

Norpan: Otroligt att du har schema! Stort tack!

Skruvade isär omkopplaren för DC/AC igår och kunde konstatera att den ser okej ut, troligen inte där som felet är. Själva omkopplaren för späningsdelaren har jag inte kollat än dock så har lite felsökning framför mig men underlättar ju mycket med schema.

Håller er givetvis uppdaterade över hur det går :)
Norpan

Inlägg av Norpan »

>Norpan: Otroligt att du har schema! Stort tack!

Mer eller mindre första länken i Google. :vissla:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jaha :mrgreen:.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nu har jag fått lite liv i kanalen.

När jag lade på en sinusvågssignal och började mäta på omkopplaren för V/div upptäckte jag att det låg ca -18V på många utav pinnarna. Följde signalen framåt till en diod som verkar skilja av ingångsväljarna från själva arbetsspänningen -21V. På ena sidan var det alltså -21V och andra ca -18V. På den fungerande kanalen var det 0V på sidan mot ingångsväljarna. Bytte dioden till en 1n4148 och vips kunde man ändra höjdled på linjen!

Problemet är dock att linjen är förskjuten på tok för mycket uppåt i bild. Drar man ner den i GND-läge så långt ner som möjligt ser man den "knappt", blir lite ljussken längst upp. Lägger man samma sinussignal och förstärker upp ser man som bäst bara alla nedre delar av perioden och de börjar dista när man kommer så långt som ungefär mitt i bild.

Intressant nog verkar dock spänningarna runt potentiometern vara likvärdiga mellan kanalerna. Men vid transistorerna längst till vänster i denna bild skiljer det sig dock. Så felet finns förmodligen fortfarande på detta kort. Den trasiga dioden syns också på bilden (D601) och sitter precis ovanför den tredje kretsen från vänster om man följer potentiometerns axelstång. På den står det uA 0483 (microtecken) eller möjligtvis uE 0483 eller uC 0483. Men i manualen ska den heta CE 1104. Google ger inget...

Fortsättning följer :)
Tack för alla svar såhär långt :tumupp:
Användarvisningsbild
Fritzell

Re: Felsökning av gammalt oscilloskop *lagat*

Inlägg av Fritzell »

Nu har jag fått igång skopet!

Fick lite nya inputs av en arbetskamrat och började istället mäta på vertikalslutsteget. Där stämde givetvis inte DC-nivåerna heller överens mellan kanalerna så fortsatte jobba mig bakvägen. Inte kul med alla dessa strömkällor, cascadekopplade strömspeglar och strömstyrda förstärkarsteg etc.

Såg iallafall att felet "uppstod" i kopplingen på bilden nedan, före detta steg stämde nämligen DC-nivåerna överens mellan kanalerna. Upptäckte då att det ej var något spänningsfall över R634 men över de andra tre st motsvarande motstånd var det 30-100mV beroende på hur man ställde shift-potten som den tydligen kallas i schemat. Ohm-mätte motståndet (helt) och mätte mellan motståndet och p1 på IC603 - avbrott. Trasig/sliten IC-hållare helt enkelt. Bytte hållaren och sen fungerade kanal 1 felfritt :happy:

Bild

Så sammanfattningsvis var det följande fel som gjorde att kanal1 var stendöd:
1st trasig diod
1st kass IC-hållare

Tack för alla svar :tumupp:
v-g
EF Sponsor

Re: Felsökning av gammalt oscilloskop *lagat*

Inlägg av v-g »

Man får lov att gratulera!
Skriv svar