Ett fel som hängt med redan från start när jag köpte det begagnat var dock att kanal 1 inte fungerade. Detta har inte vart några problem då jag klarat mig på en kanal men nu vill jag gärna ha igång bägge två.
En drös med högupplösta bilder på skrutten
Felet var alltså att kanal 1 är helt död och syns inte ens på skärmen. Efter ett litet slagsmål upptäckte jag att det glappade i två av IC-hållarna. Bytte dessa och vips så tittade ett till streck fram som ses på bilden. Men nu har jag kört fast.
Felet är alltså att kanal 1är fullständigt stendöd. Känner inte av något brus, rör sig inte det minsta oavsett hur man ställer rattarna. Går ej att överhuvudtaget påverka linjen. Det är precis som man klippt av en ledning till vertikalsteget.
Det är alltså den nedre halvan av denna bild som inte fungerar (tror jag).
Har gjort följande:
-Gått över alla kondingar och halvledare med kylspray
-Gett skopet en "omgång"
-Swappat IC-kretsar med varandra (nästan alla ICs heter ua3086 som är något slags transistor-array). Dvs inga kassa ICs
-Fixat lite dåliga lödningar
-Kollat att det finns spänning ("kanalkortet" matas med +-21V)
-Det sitter två runda transistorer uppe till vänster i bilden som verkar fungera som emitterföljare. På basen på den nedre som går till den fungerande kanalen varieras en spänning mellan ca 18 till 19V när man vrider linjen längst ner i bild till längst upp. Mäter man på samma sätt på den andra transistorn ligger spänningen på ca 20.5V konstant. Det kommer alltså inte ens fram någon styrspänning, därav tror jag själva avböjningen fungerar.
-Följt signalen bakåt från trissorna, väldigt svårt för man tappar bort sig hela tiden men de verkar gå till 3086 kretsarna. Sedan är det helt omöjligt att få någon överblick för där sprids signalen ut åt alla möjliga håll.
-Om man mäter från jord till ena ändläget på den FUNGERANDE sidans potentiometer för höjdled, visar denna ca 12.8V (min) och 13.5V (max). Intressant är att mäter man på det andra ändläget visar det precis tvärtom, precis som man byter sida på spänningen med ratten. Mäter man på mittenpinnen så startar denna på ca 13,8V med linjen så långt ner i bild som möjligt och när man kommer ungefär till mitten av skärmen med linjen: 15.1V. Sedan SJUNKER spänningen igen och ligger nere på 13,8V igen när man har vridit upp linjen till max i höjdled.
Mäter man dock på den felaktiga kanalens pott på samma sätt visar det på ena ändläget 12,3V (min) - 13,3V (max). Det andra ändläget visar 17V (min) och 13V (max). På mittenpinnen mäter det 17,4V (min, alltså linjen längst ner fast det ser man ju inte) och 13V (max).
Det är ju tydligt att något inte stämmer här.
Det går även två trådar per kanal bort till andra halvan med elektronik men dessa verkar ha med triggningen att göra.
Är det någon som orkar läsa så här långt?
//Fritzell