Ström till trådtöjningsgivare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Ström till trådtöjningsgivare!

Inlägg av Mindmapper »

Den springande punkten är nog matningsspäningen. Får man fram matning till elektroniken kan man sedan använda induktiv eller radiokommunikation. Vid digital kommunikation modulerar man bärvåg med 1'or och 0'or så som beskrivit i länken tidigare. Data borde gå att samla in och sedan sända i skurar.

http://www.cappels.org/dproj/minmassrf/ ... upler.html

20rpm är låg hastighet för induktiv överföring av matningen men går nog att lösa med många spolar som överför matningen. Ska utrustningen fungera 10 år utan driftavbrott är det väl osäkert med borstar. Men det finns säkert firmor som ordnar det. Om det går att byta borstar vid kontrollerade avbrott blir det enklare.
supdel

Inlägg av supdel »

grym skrev:0.8 M?

behöver du ha moment genomsnitt eller kunna följa momenter per varv?
det sista är ju gulligt om momentet varierar per grad, som i en förbränningsmotor, men är jobbigare att göra
Jepp 0.8 m.

Vill följa momentet kontinuerligt, dvs med tiden varierande moment.

hehe börjar bli lite mer komplicerat än jag trodde.. Men tackar för alla tips, får läsa igenom allt, repetera lite ellära och återkomma med följfrågor :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ok, stoor axel, men behöver du ha momenter för varje grad på axlen eller ett medel över flera varv?

om man håller på med nogranna saker kan man vilja veta momentet för axlen i 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 grader och få reda på hur momentet varierar per varv , eller om det räcker med ett medelmoment som kanske sträcker sig över tiotalet varv

det sista så kan det ju räcka att du för över det en gång per varv , annars måste du ju hålla koll på det varvet runt
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

800 mm är ju rätt så rejäla doningar. Hur stort är vridmomentet som ska mätas, det måste vara rätt så stort för att ge töjningar som kan avläsas med tillräcklig nogrannhet.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

supdel skrev:.
Det är så att jag ska mäta vridmomentet på en roterande axel, mha av en trådtöjningsgivare.

Tacksam för hjälp
Måste det ske med en trådtöjningsgivare?

Man kan ju mäta strömmens förändringar enklare tex.

/ Tompa
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Går det inte att ha ett batteri till försörjningen av microcontrolern.
Som snurrar med axeln.
supdel

Inlägg av supdel »

grym skrev:ok, stoor axel, men behöver du ha momenter för varje grad på axlen eller ett medel över flera varv?

om man håller på med nogranna saker kan man vilja veta momentet för axlen i 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 grader och få reda på hur momentet varierar per varv , eller om det räcker med ett medelmoment som kanske sträcker sig över tiotalet varv

det sista så kan det ju räcka att du för över det en gång per varv , annars måste du ju hålla koll på det varvet runt
måste ha koll på momentet på varje grad, kan ej ta medel värdet på t.ex. 10 varv pga lastkarakteristiken. Så jag måste ha
voltutslaget konstant till DAQ enhet, som i sin tur skickar vidare i realtid till datan för vidare behandling.
supdel

Inlägg av supdel »

tompa74 skrev:
supdel skrev:.
Det är så att jag ska mäta vridmomentet på en roterande axel, mha av en trådtöjningsgivare.

Tacksam för hjälp
Måste det ske med en trådtöjningsgivare?

Man kan ju mäta strömmens förändringar enklare tex.

/ Tompa
Nu hänger jag inte med. På vilket sätt menar du att jag kan mäta strömmens förändringar, och vart?
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Jag förutsatte att det är en motor som driver axeln?
Där kan man mäta strömmen.
Men noggrannheten verkar var för hög nu när lite mer
info kommit fram. :)

Annars skulle man kunnat använde tex en M20

/ Tompa
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

Vad sägs om en dekoder i vardera ände, rent hypotetiskt om inte annat :)
supdel

Inlägg av supdel »

Okej, så slutsatsen verkar vara att elektroniken (Mätförstärkare, signalmottagare) etc ska sitta med axeln och överföra data genom ir, radio o.s.v. mendan strömmen till elektroniken sker induktivt eller genom generatorkoppling.

Vad är en generatorkoppling, hur kan en sån koppling se ut i mitt fall?

Hur bra funkar en sån koppling, går det att sätta ihop egna grejer, då själva företaget ligger i kina :)
http://www.syteccorp.co.kr/tech/a4.pdf
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

IR är väl ingen höjdare då sändaren måste riktas mot mottagaren hela tiden, vilket kan vara svårt när den sitter på en roterande axel och ska sända data i realtid. Radioteknik är nog lättast att lösa realtidskravet med.

En generator sitter monterad på axeln tillsammans med sändaren och dess elekronik och roterar med axeln. Generatoraxeln fås att rotera med kugghjulskoppling t.ex.

Hur Kina utrustningen fungerar måste någon som provat svara på. Rent teoretiskt ska det väl inte vara något problem, i praktiken vet man aldrig riktigt. Har man kunskapen att konstruera en, visst kan man montera den här!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

med så låga varvtal så är nog en induktiv överföring av energin till axlen vettigast, och med den diametern så är nog radio ut smidigast,

hadde sxlen varit runt 100 > 200 mm kan man ha ett band med lysdioder runt om
supdel

Inlägg av supdel »

okej tack. Ska vidare undersöka detta.
supdel

Inlägg av supdel »

Vad tycker om detta upplägg;

Låta en DAQ enhet tex. http://sine.ni.com/nips/cds/view/p/lang/en/nid/205693 rotera med axeln och överföra datan direkt till pc trådlöst.

Och som strömförsörjning sker induktivt till trådtöjningsgivaren. Jag har hittat en tabell där hur många varv runt axel av t.ex. kopptråd det behövs för rätt överföring, men hur ska jag skapa själva magnetfältet som den ska rotera runt?

En oscillator kopplad till en spole kanske, men rätt avstånd till axeln. Kan man isåfall hitta sånna spolar som man kan koppla till oscillator. Är det svårt att få en konstant spännings överföring på detta sätt?

Tack på förhand
Skriv svar