belysning bakom tv
Re: belysning bakom tv
Har lyckats hitta en ganska bra guide på hur man kan bygga bakgrundsbelysningen till tv:n här: instructables
Den som gjort guiden har seriekopplat 10 lysdioder med 4 motstånd på 0.25 w och 100 ohm. Jag tycker det verkar vara en enkel lösning, vilket passar mig perfekt. Jag tänkte då att jag skulle dela upp dioderna så att jag har två socklar med 3 lysdioder på långsidorna och två socklar med två lysdioder på kortsidorna.
Har inte lyckats hitta nån sida som säljer lysdioderna jag är ute efter, de som han använde sig av ligger på 3.2 v-3.8 v och MCD 6000.
Någon som har nått bra tips på nån sida som säljer sånt?
Den som gjort guiden har seriekopplat 10 lysdioder med 4 motstånd på 0.25 w och 100 ohm. Jag tycker det verkar vara en enkel lösning, vilket passar mig perfekt. Jag tänkte då att jag skulle dela upp dioderna så att jag har två socklar med 3 lysdioder på långsidorna och två socklar med två lysdioder på kortsidorna.
Har inte lyckats hitta nån sida som säljer lysdioderna jag är ute efter, de som han använde sig av ligger på 3.2 v-3.8 v och MCD 6000.
Någon som har nått bra tips på nån sida som säljer sånt?
Röda och blåa dioder har inte samma spänningsfall, du kommer nog inte hitta några röda med samma specifikationer som de blå.
Röda brukar ligga på lite över 2v
Den är väl ändå bra mycket mer avancerad och kan ge olika färg och ljusstyrka på olika ställen runt bilden ?diman skrev: det är ju vad philips ambilight gör
sådana tv finns redan.
Ajdå:/ Ska kolla runt lite å se vad jag hittar.. I värsta fall får man väl välja någon annan färg.Volny skrev:Röda och blåa dioder har inte samma spänningsfall, du kommer nog inte hitta några röda med samma specifikationer som de blå.
Tips på onlinebutik som säljer lysdioder? Nån?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, den på Instructables är en enkel koppling att göra och kommer nog fungera bra. Det finns dock en risk att strömmen fördelar sig ojämt mellan lysdioderna och du riskerar att bränna ut vissa av dem men de kostar ju bara några kr styck så vafasen?
Som nämnts tidigare i denna tråd så finns det lysdioder på Upplyst
Mvh
Som nämnts tidigare i denna tråd så finns det lysdioder på Upplyst
Mvh
Tack för alla svaren:D
Men ännu en fråga.. Vad ska man satsa på för spridningsvinkel? Vilket skulle vara mest optimalt för det här ändamålet? På ett ungefär alltså, så jag vet vad ja ska leta efter
Men ännu en fråga.. Vad ska man satsa på för spridningsvinkel? Vilket skulle vara mest optimalt för det här ändamålet? På ett ungefär alltså, så jag vet vad ja ska leta efter

- FormerMazda
Så bred som möjligt om du bara vill ha ett mjukt bakgrundsljus. Tyvärr är detta en diods svaga sida, att vara mjuk i ljusspridningen.
En diffus kapsel är också alltid att föredra då, men tyvärr rätt ovanlig om du vill ha starkt ljus.
En diffus kapsel är också alltid att föredra då, men tyvärr rätt ovanlig om du vill ha starkt ljus.
baggis, en vanlig lysdiod med hårt hälje putsar man bara med lite våtslippapper så blir det diffust, alltid svårare att samla ihop än att sprida
Med VGA så får man ju redan PWM gratis. Det bör gå att bygga med bara några op-amp.
När VGA-kabelns röda signal går hög så tänder du den röda lysdioden, när den går låg så släcks den röda lysdioden.
Så får du automatiskt PWM i 1000Hz++
Hur är det med SCART? Kör den inte också en kabel för varje färg? Där bör det gå att få ut om bilden är 34% röd, 55% grön och 20% blå, "ganska enkelt".
När VGA-kabelns röda signal går hög så tänder du den röda lysdioden, när den går låg så släcks den röda lysdioden.
Så får du automatiskt PWM i 1000Hz++
Hur är det med SCART? Kör den inte också en kabel för varje färg? Där bör det gå att få ut om bilden är 34% röd, 55% grön och 20% blå, "ganska enkelt".
- FormerMazda
Fullkopplad scart har ju RGB, hur den signalen där ser ut vet jag dock inte.
Så om jag vill ha bättre spridning köper jag diffusa dioder? Eller om jag inte hittar nån bra diffus diod så köper jag en med så bra spridningsvinkel som möjligt och våtslipar den?grym skrev:baggis, en vanlig lysdiod med hårt hälje putsar man bara med lite våtslippapper så blir det diffust, alltid svårare att samla ihop än att sprida
Är det allmänt bättre spridning på diffusa dioder eller gör dem bara att det blir mindre skarpa kanter på spridningen?
Hur är det med spridningen på dioder med flat topp? Bättre eller sämre?
mvh jocke
Så som jag fattar det ska lysdioderna sitta bakom TV:n och lysa på väggen? En led med 90 graders spridning behöver du isåfall knappast matta ner med slippapper i detta fall. Nackdelen med att matta ytan är att ljusstyrkan minskar. När man vill ha bredare spridning och redan har fokuserade leddar hemma är nog det vanligaste att man filar ner toppen då ökar spridningen och den blir lite matt. Men i ditt fall ska du ju köpa nya så då köper du de som har stor spridning direkt och saken är biff.
Diffusa leddar har i allmänt bättre spridning, de lyser i princip runt om, men de lyser knappt upp omgivningen något, så de kommer nog inte att passa i ditt fall. Dioder med flat topp har mellanstor spridning. Denna sidan har bra bilder som visar skillnaderna mellan de olika spridningarna.
Mvh
Diffusa leddar har i allmänt bättre spridning, de lyser i princip runt om, men de lyser knappt upp omgivningen något, så de kommer nog inte att passa i ditt fall. Dioder med flat topp har mellanstor spridning. Denna sidan har bra bilder som visar skillnaderna mellan de olika spridningarna.
Mvh
Har hittat dessa lysdioder som skulle kunna bli rätt schyssta: LED
Dom lysdioderna som killen i guiden använt sig av låg på 6000 mcd och 3.2V-3.8V medans de jag kollat på ligger på 2200 mcd och 2.9V-3.5V. Spelar detta någon större roll?
Dom lysdioderna som killen i guiden använt sig av låg på 6000 mcd och 3.2V-3.8V medans de jag kollat på ligger på 2200 mcd och 2.9V-3.5V. Spelar detta någon större roll?