belysning bakom tv

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
yok3

belysning bakom tv

Inlägg av yok3 »

Hej, är helt helt ny på forumet så har ingen aning om ja placerat tråden rätt.

Tanken är att jag ska belysningen bakom tv:n som ska drivas via usb:n. Belysningen kommer bestå ett gäng led-dioder i 4 olika socklar. I varje sockel ska det sitta 5-6 dioder(blir det antalet som blir enklast att koppla). Jag tänkte även försöka klämma en en tripomtiometer elr vad det nu kallas så jag kan ställa hur starkt dioderna skall lysa. En strömbrytare skulle även vara fint att ha med(strömbrytaren och tripomtiometern kommer monteras på den sockeln närmast usb:n).

Dioderna jag tänkte använda finns i länken(de röda)dioder från clasohlson

Volt:2.3 mA:30 ljusstyrka(mcd):12 (vet dock inte om ljusstyrkan kanske blir för dålig:S)

Mitt problem är iaf att jag inte är så hajj på att räkna på såna här saker, och även inte att komma underfund med hur jag ska koppla. Skulle vara fint om någon kunde hjälpa mig med vad ja ska ha för dioder, vilka motstånd och om det skall vara parallellkopplat eller seriekopplat.

Skulle vara underbart om någon kunde hjälpa mig med ett kopplingsschema elr dyl. eller kanske hänvisa mig till någon sida där det förklaras. Jag bifogar en bild där man ser på ett ungefär hur det skall se ut:)

Bild

Sockeln kommer att byggas av en öppningsbar kabellist, och inuti den kommer dioderna och motstånden vara fastlödda på ett experimentkort tillkapat i lämplig storlek.

Tack på förhand /Jocke :)
Nerre

Re: belysning bakom tv

Inlägg av Nerre »

Du kan inte trimma hur starkt lysdioderna lyser med bara en potentiometer, ska du kunna reglera det vettigt måste du köra med PWM eller nåt liknande.

Från USB har du "bara" 5 V så du lär inte kunna ha mer än 2 lysdioder i serie (sen får du ha flera såna serier parellt då).

2 lysdioder ger ett spänningsfall på 4,6 V. 0,4 V och 30 mA ger 12 ohms motstånd, men jag vet inte om 0,4 V är för liten marginal för att köra med enkelt seriemotstånd (små variationer i diodernas framspänning ger för stora variationer på strömmen).

Då måste du i såna fall ha ett motstånd för varje lysdiod (90 ohm blir det då, det är svårt att få tag på så 100 ohm är väl vettigt).

Men som sagt var, med den enkla lösningen så kan du inte justera styrkan. Ska du kunna justera styrkan måste du ha drivelektronik som pulsar lysdioderna (PWM=pulsbreddsmodulering, de blinkar så snabbt att ögat inte märkar att det blinkar och variation av längden på pulserna gör att "medel-ljuset" kan styras).
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Dessutom kan du ta ut max 100mA med en ointelligent USB-enhet. Själv tycker jag fyra dioder parallellkopplat med var sitt motstånd är lagom på en usb-port, då har man marginaler.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Det borde väl inte vara några problem att variera ljusstyrkan med t.ex. en 0,5W potentiometer kopplad i serie med motståndet så länge det hela drivs av 100mA? Det måste inte vara pwm (pwm = flimmrigt ljus, kan vara irriterande för vissa).

Förvisso är de lysdioderna du länkar till "indikeringslysdioder" vilka lyser så svagt att man knappast vill ha annat än full patte ändå :roll:
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Om vi summerar då:
1: Lysdioderna du länkade till är som sagt svaga och kommer inte generera nåt bakgrundsljus att tala om.
= Välj andra dioder, dessa som exempel, samma spänning och ström, men mer ljus.

2: Sno spänning via USB begränsar som nämnts till 100mA vid "ointelligent" uttag. Med intelligens kan be om 500mA, men det är inte aktuellt att bygga för dig.
= Välj annan strömkälla om mer ljus krävs än vad 4 LED kan åstadkomma.

3: Ljusreglering som nämnts innan kan lösas med en vridpot OM det bara rör sig om 4 LED, alltså totalt 80mA.
= Behövs fler LEDs, kanske för jämnare ljus, då behövs antingen en PWM-lösning, eller en koppling med nån transistor.
yok3

Inlägg av yok3 »

Så om jag nu alltså bara använder 4 dioder och riktar en ut mot varje sida och placerar allt i mitten på baksidan av tv:n, tror ni ljusstyrkan räcker till att lysa upp väggen bakom tv:n och en bit utanför? Tv:n är 42 tum.

Lysdioderna som FormerMazda länkade till, funkar dom? De står att det är Röd ultrastark lysdiod med riktad ljuskägla, men det kanske inte har någon betydelse? Jag inbillar mig iaf att ljuset då är mer fokuserat i en punkt.

Nå förslag på annan ljuskälla? Det som är skönt med att driva allt med usb:n i tv:n är att ljuset sätts på när jag sätter på tv:n.

Skulle det bli mkt dyrare att använda en pwm-lösning? Är det mycket svårare att bygga?

:)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det finns färdiga lister med lysdioder från tex Kjell. Har två sådana bakom TVn och matar dem från en separat väggvårta.
yok3

Inlägg av yok3 »

Jo ikea säljer såna också, men de blir ju så förbannat dyrt:S Jag som fattig student har inte råd med sån "kvalitet", haha.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Många datorer har två utgångar en DVI och en VGA. Använder man den som är DVI så kan man i alla fall aktivera VGA och sätta den som "clone/kopia".

Från VGA bör man kunna få hur mycket rött, grön och blått som finns på skärmen. Med hjälp av det styra en RGB slinga.

Så "mest grönt på skärmen" = grönt ljus.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

väggvårta för drivning av lysdioderna, finns i drivor i skrotlådorna
brukar gå att ta lysdioder med
men dx har väldigt billiga

vill du ha den av på från usb så låt usb'n dra ett relä eller likande

pwm kostar någon tia, en 555 eller liknande + lite till från skrotlådan
yok3

Inlägg av yok3 »

Jomen använda sig av en väggvårta låter ju som en vettig lösning. Om någon vänlig själ skulle vilja svänga ihop ett kopplingschema skulle jag bli överlycklig. Annars kanske det finns nån som gjort liknande tidigare, nån som har förslag på vart man skulle kunna hitta nån sida där det står mer utförligt hur man skall gå tillväga? Är som sagt rätt så grön på de här:S

Men för att summera iaf:

Det vettigaste/enklaste vore alltså att driva hela kalaset med en väggvårta på 12V(dom ligger väl på nå sånt?), sen ha ett relä kopplat till usb:n så att allts sätts på/av samtidigt som tv:n.

Om jag nu använder mig av en väggvårta, klarar den att driva om jag bygger allt som bilden jag la upp i mitt första inlägg?

Om jag har fattat de rätt så ger en pwm-lösning ett pulserande ljus, är detta märkbart?

Tack för alla svar! :D
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Hela poängen med PWM är att man väljer frekvensen så att den är högre än vad ögats tröghet hinner med.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Hej!

Gå till: >http://led.linear1.org/led.wiz< och knappa in dina värden. T.ex. 12 V (drivspänning), 20 mA, 20 st, 2.3 V (LED) så räknar den ut och visar hur du kopplar. Man måste skriva decimalsiffror med punkt imellan t.ex. 2.3 funkar, 2,3 funkar ej. Kolla även på: >http://www.ledtuning.nl/index_site.php?Name=calculator< där kan du själv bestämma hur många lysdioder du vill ha i serie och vilket motstånd som då passar.

En lysdiod med riktad ljuskägla är fokuserad i en punkt. Den som har 90 graders spridning är inte fokuserad.

En 12 V väggvårta bör lätt klara att driva 20 st lysdioder med 20 mA. Belastningen blir 80 mA med 4 parallellkopplade rader med 5 lysdioder och ett motstånd på 100 ohm seriekopplade i varje rad. Ska du justera strömmen med en vridpot i serie med hela rasket måste denna tåla 1 W.

En enkel variant på ljusstyrkereglering är 10 parallellkopplade rader med 2 lysdioder och ett motstånd på 430 ohm seriekopplade i varje rad. Detta driver du med en variabel nätadapter som t.ex. 38-203 på biltema. Då kan du justera ljustyrkan i 5 steg om 12, 9, 7,5, 6, och 4,5 V.

Mvh
diman
EF Sponsor

Inlägg av diman »

netrunner skrev:Många datorer har två utgångar en DVI och en VGA. Använder man den som är DVI så kan man i alla fall aktivera VGA och sätta den som "clone/kopia".

Från VGA bör man kunna få hur mycket rött, grön och blått som finns på skärmen. Med hjälp av det styra en RGB slinga.

Så "mest grönt på skärmen" = grönt ljus.

det är ju vad philips ambilight gör
sådana tv finns redan.
men om man vill skapa en egen ambilight slinga på en tv som inte stöder det krävs det med störst sannolikhet en microcontroller konstruktion med vga avkänning och bildprocessing i realtid och ett dussin RGB powerleds med en separat drivare (om man inte vill hacka in sig på tv'ns nät-pcb)
yok3

Inlägg av yok3 »

Neondiod skrev:Hej!

Gå till: >http://led.linear1.org/led.wiz< och knappa in dina värden. T.ex. 12 V (drivspänning), 20 mA, 20 st, 2.3 V (LED) så räknar den ut och visar hur du kopplar. Man måste skriva decimalsiffror med punkt imellan t.ex. 2.3 funkar, 2,3 funkar ej. Kolla även på: >http://www.ledtuning.nl/index_site.php?Name=calculator< där kan du själv bestämma hur många lysdioder du vill ha i serie och vilket motstånd som då passar.

En lysdiod med riktad ljuskägla är fokuserad i en punkt. Den som har 90 graders spridning är inte fokuserad.

En 12 V väggvårta bör lätt klara att driva 20 st lysdioder med 20 mA. Belastningen blir 80 mA med 4 parallellkopplade rader med 5 lysdioder och ett motstånd på 100 ohm seriekopplade i varje rad. Ska du justera strömmen med en vridpot i serie med hela rasket måste denna tåla 1 W.

En enkel variant på ljusstyrkereglering är 10 parallellkopplade rader med 2 lysdioder och ett motstånd på 430 ohm seriekopplade i varje rad. Detta driver du med en variabel nätadapter som t.ex. 38-203 på biltema. Då kan du justera ljustyrkan i 5 steg om 12, 9, 7,5, 6, och 4,5 V.

Mvh
Jomen det verkar ju vara en lösning som inte är för svår att göra, ska kolla lite på de där:D

Det där med DVI och VGA å allt låter dock rätt avancerat:S
Skriv svar