Tanken är att jag ska belysningen bakom tv:n som ska drivas via usb:n. Belysningen kommer bestå ett gäng led-dioder i 4 olika socklar. I varje sockel ska det sitta 5-6 dioder(blir det antalet som blir enklast att koppla). Jag tänkte även försöka klämma en en tripomtiometer elr vad det nu kallas så jag kan ställa hur starkt dioderna skall lysa. En strömbrytare skulle även vara fint att ha med(strömbrytaren och tripomtiometern kommer monteras på den sockeln närmast usb:n).
Dioderna jag tänkte använda finns i länken(de röda)dioder från clasohlson
Volt:2.3 mA:30 ljusstyrka(mcd):12 (vet dock inte om ljusstyrkan kanske blir för dålig:S)
Mitt problem är iaf att jag inte är så hajj på att räkna på såna här saker, och även inte att komma underfund med hur jag ska koppla. Skulle vara fint om någon kunde hjälpa mig med vad ja ska ha för dioder, vilka motstånd och om det skall vara parallellkopplat eller seriekopplat.
Skulle vara underbart om någon kunde hjälpa mig med ett kopplingsschema elr dyl. eller kanske hänvisa mig till någon sida där det förklaras. Jag bifogar en bild där man ser på ett ungefär hur det skall se ut:)

Sockeln kommer att byggas av en öppningsbar kabellist, och inuti den kommer dioderna och motstånden vara fastlödda på ett experimentkort tillkapat i lämplig storlek.
Tack på förhand /Jocke