Ang: vrida koordinatsystemet.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Terho
Inlägg: 1375
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av Terho »

Har en liten fundering om det finns en G-kod som gör så att man kan vrida koordinatsystemet 10 grader och sen upprepa programmet?

Mvh Terho / Daniel
Terho
Inlägg: 1375
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av Terho »

Hittade något med G68, funkar det i mach3 tro?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av jojje »

Om det räcker, så finns det Rotate i LazyCam.
Terho
Inlägg: 1375
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av Terho »

Okej, men vi tänkte så man slipper slänga in det i program igen, det är fyra spår som ska fräsas, nu är det mest om det går att knappa in det direkt i mach3, läste mig till att Fanuc och visa andra styrsystem har G68 men har mach3 det?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av jojje »

Kan du inte bara klippa å klistra, eller ska du göra samma sak många gånger med olika förutsättningar?
H.O
Inlägg: 5914
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av H.O »

Ja, Mach3 har stöd för G68 - inte i tre dimensioner som en del Fanuc-styrningar har utan endast i ett plan, runt Z-axeln. Se manualen för mer info.
Terho
Inlägg: 1375
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av Terho »

Men då blir det fel, vi vill tex vrida hela programmet 10 grader då kan man inte bara klippa och klistra man måste isf ha en G kod som vrider hela programmet....
Terho
Inlägg: 1375
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av Terho »

H.O skrev:Ja, Mach3 har stöd för G68 - inte i tre dimensioner som en del Fanuc-styrningar har utan endast i ett plan, runt Z-axeln. Se manualen för mer info.
Tack H.O!!!! :mrgreen:
H.O
Inlägg: 5914
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av H.O »

Om du går till MDI så har du en DRO där som hetet Local System Rotation, där kan du ange din vinkel direkt och jag tror att den roterar kring X0Y0. Om du däremot vill roterar kring en annan position så måste du "programera G68" enligt manualen.
Användarvisningsbild
krini
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 oktober 2008, 16:42:21
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av krini »

Jag har gjort ett eget tillägg till Mach3s screenset, där kan jag mäta och vrida kordinatsystemet, med hjäl av DRO 118, som H.O, skev bara att läsa i manualen!!

Bild


Chrille
hummel
Inlägg: 2540
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av hummel »

Ser himla bra ut!
Är ditt screen set något man kan få ta del av?
Användarvisningsbild
krini
Inlägg: 63
Blev medlem: 12 oktober 2008, 16:42:21
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av krini »

Jag ska fila lite till på den, sen får jag se om jag lägger ut den!!

Chrille
sledneck
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 december 2006, 03:24:33
Ort: Kilsta

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av sledneck »

Terho skrev:Har en liten fundering om det finns en G-kod som gör så att man kan vrida koordinatsystemet 10 grader och sen upprepa programmet?

Mvh Terho / Daniel
Enklast bygger du upp huvudprogrammet med P och L.
Vill du göra allting enklare för dig så börjar du använda
Heindenhain istället.Macron med villkorliga hopp lär du dig
riktigt snabbt och FK(frikontur)är outstanding, ha iåtanke att
systemet är femtonår gammalt och ändå är konkurensskraftigt
sledneck
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 december 2006, 03:24:33
Ort: Kilsta

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av sledneck »

Jag tycker att du ska börja använda Heidenhain för det är så mycket enklare :x
Här har du svaret, använd L för upprepning:

The G68 command will rotate the coordinate system based on the center of rotation and the angle of rotation provided:

G68 a.. b.. R..

where

a,b = Absolute coordinates of the center of rotation

R = Angle of rotation

G69 raderar G68. Kom ihåg(jag gör det felet ibland) nollpunkt-vridning eller vridning-nollpunkt,

fel blir det om du inte tänker rätt. :wink:

Lycka till och köp en riktig maskin nästa gång :)
Terho
Inlägg: 1375
Blev medlem: 3 april 2007, 12:53:11
Ort: Ludvika

Re: Ang: vrida koordinatsystemet.

Inlägg av Terho »

Finns redan en Heidenhain maskin i Dannes verkstad och lite svårt och få Heidenhain på ryssen, sen en kostnads fråga.... G68 funkade väldigt bra så vi är nöjda och glada nu :)
Skriv svar