Ang: vrida koordinatsystemet.
Ang: vrida koordinatsystemet.
Har en liten fundering om det finns en G-kod som gör så att man kan vrida koordinatsystemet 10 grader och sen upprepa programmet?
Mvh Terho / Daniel
Mvh Terho / Daniel
Re: Ang: vrida koordinatsystemet.
Okej, men vi tänkte så man slipper slänga in det i program igen, det är fyra spår som ska fräsas, nu är det mest om det går att knappa in det direkt i mach3, läste mig till att Fanuc och visa andra styrsystem har G68 men har mach3 det?
Kan du inte bara klippa å klistra, eller ska du göra samma sak många gånger med olika förutsättningar?
Ja, Mach3 har stöd för G68 - inte i tre dimensioner som en del Fanuc-styrningar har utan endast i ett plan, runt Z-axeln. Se manualen för mer info.
Men då blir det fel, vi vill tex vrida hela programmet 10 grader då kan man inte bara klippa och klistra man måste isf ha en G kod som vrider hela programmet....
Tack H.O!!!!H.O skrev:Ja, Mach3 har stöd för G68 - inte i tre dimensioner som en del Fanuc-styrningar har utan endast i ett plan, runt Z-axeln. Se manualen för mer info.

Om du går till MDI så har du en DRO där som hetet Local System Rotation, där kan du ange din vinkel direkt och jag tror att den roterar kring X0Y0. Om du däremot vill roterar kring en annan position så måste du "programera G68" enligt manualen.
Jag har gjort ett eget tillägg till Mach3s screenset, där kan jag mäta och vrida kordinatsystemet, med hjäl av DRO 118, som H.O, skev bara att läsa i manualen!!

Chrille

Chrille
Ser himla bra ut!
Är ditt screen set något man kan få ta del av?
Är ditt screen set något man kan få ta del av?
Jag ska fila lite till på den, sen får jag se om jag lägger ut den!!
Chrille
Chrille
Enklast bygger du upp huvudprogrammet med P och L.Terho skrev:Har en liten fundering om det finns en G-kod som gör så att man kan vrida koordinatsystemet 10 grader och sen upprepa programmet?
Mvh Terho / Daniel
Vill du göra allting enklare för dig så börjar du använda
Heindenhain istället.Macron med villkorliga hopp lär du dig
riktigt snabbt och FK(frikontur)är outstanding, ha iåtanke att
systemet är femtonår gammalt och ändå är konkurensskraftigt
Jag tycker att du ska börja använda Heidenhain för det är så mycket enklare
Här har du svaret, använd L för upprepning:
The G68 command will rotate the coordinate system based on the center of rotation and the angle of rotation provided:
G68 a.. b.. R..
where
a,b = Absolute coordinates of the center of rotation
R = Angle of rotation
G69 raderar G68. Kom ihåg(jag gör det felet ibland) nollpunkt-vridning eller vridning-nollpunkt,
fel blir det om du inte tänker rätt.
Lycka till och köp en riktig maskin nästa gång

Här har du svaret, använd L för upprepning:
The G68 command will rotate the coordinate system based on the center of rotation and the angle of rotation provided:
G68 a.. b.. R..
where
a,b = Absolute coordinates of the center of rotation
R = Angle of rotation
G69 raderar G68. Kom ihåg(jag gör det felet ibland) nollpunkt-vridning eller vridning-nollpunkt,
fel blir det om du inte tänker rätt.

Lycka till och köp en riktig maskin nästa gång

Finns redan en Heidenhain maskin i Dannes verkstad och lite svårt och få Heidenhain på ryssen, sen en kostnads fråga.... G68 funkade väldigt bra så vi är nöjda och glada nu