50W White LED
Re: 50W White LED
En projektor som har ca 2000 lumen har oftast en 200-250 watts HID, men jag skulle tro att detta mäts efter optiken?
Sen är ju pris och livslängd en klar nackdel på HID/xenon.
En 12V 50W Halogenspot verkar bara ge ungefär 750 lumen enligt specs.
Finns ju även 100W leds på ebay med drivare för ca 120USD.
Har iaf beställt en 50W led med drivare från ebay, återkommer när jag fått den om ca 10-14dgr, kommer att bygga in den i en projektor, lägger in det under projekt.
Sen är ju pris och livslängd en klar nackdel på HID/xenon.
En 12V 50W Halogenspot verkar bara ge ungefär 750 lumen enligt specs.
Finns ju även 100W leds på ebay med drivare för ca 120USD.
Har iaf beställt en 50W led med drivare från ebay, återkommer när jag fått den om ca 10-14dgr, kommer att bygga in den i en projektor, lägger in det under projekt.
Jo det brukar räknas efter alla förluster i speglar, linser, LCD osv.
Sen är det skillnad på olika typer av HID lampor, hittade några uppgifter här:
http://www.fypower.org/agri/tools/produ ... ?id=100206
Sen är det skillnad på olika typer av HID lampor, hittade några uppgifter här:
http://www.fypower.org/agri/tools/produ ... ?id=100206
Kod: Markera allt
Lighting Technology Lumen output Wattage Lumen/watt Life
Incandescent 10,000 575 17 1,200
Metal Halide 32,000 400 80 10,500
High Pressure Sodium 42,000 400 105 6,000
Jag betvivlar inte ett ögonblick att du har rätt och att en HID-lampa är effektivare. Men. Hur räknar eller mäter man det?! Jag gillar data och siffror och har svårt att relatera till HID då jag aldrig sett nån. Vill gärna ha data och inte "så är det", därav tidigare fråga om "utveckla"...
Hur bra eller dålig är då t. ex. den här 100W LED:en? 100W Led with driver som ändå har 6500 LM (förmodar LM är Lumen).
Inte utan att man funderar lite över om LED:arna är så kassa som det antyds, varför säljs de överhuvudtaget i så fall? Ren hype?
Aha! Nu såg jag att det var ett par inlägg jag missat som faktiskt innehöll data!
Tack!
Hur bra eller dålig är då t. ex. den här 100W LED:en? 100W Led with driver som ändå har 6500 LM (förmodar LM är Lumen).
Inte utan att man funderar lite över om LED:arna är så kassa som det antyds, varför säljs de överhuvudtaget i så fall? Ren hype?
Aha! Nu såg jag att det var ett par inlägg jag missat som faktiskt innehöll data!
Tack!
Här är ett citat från http://www.delonixradar.com.au/lang/sv/hid-xenon/
Verkar vara automatiskt översatt, därav ett par lustiga formuleringar.
Men siffrorna verkar iallafall stämma på ett ungefär, om möjligt lite optimistiska
Så enligt detdär så blir det ungefär:
55w halogen 13-18lumen /watt
35w HID 80-91lumen/watt
55w HID ca 90 lumen/watt
Verkar vara automatiskt översatt, därav ett par lustiga formuleringar.

Men siffrorna verkar iallafall stämma på ett ungefär, om möjligt lite optimistiska
Kod: Markera allt
Traditionella Halogen jordglober lägga ut runt 700 - 1000 lumen av ljus.
35watt HID kit jämfört sätta runt 2.800 till 3.200 lumen av ljus på vägen (ca 3 gånger starkare än vanliga halogen glober).
55watt HID kit lägga nästan 5000 lumen av ljus på vägen - cirka 5 gånger starkare än normalt halogener!
Så enligt detdär så blir det ungefär:
55w halogen 13-18lumen /watt
35w HID 80-91lumen/watt
55w HID ca 90 lumen/watt
Jupp, effektmässigt är nog HID bäst men räknar man med inköpskostnad och livslängd så är Led en bättre väg att gå 

Väntar på ett HID-kit från Kina på 2 x 55W för 450kr. Extra dyrt då jag valde 3000k som färg på ljuset.
Kan bli svårt att slå för ett LED-kit.
Kan bli svårt att slå för ett LED-kit.
Meduza: Skulle tro han köpt på www.vvme.com
Det är snorbilligt enligt min mening då detta är riktigt solida och fina grejer! Har dem i extraljus, 4x55w xenon och det slår ju kilometern ut redan med 2 st billiga ljus med dessa lampor och en drivspänning på kanske 13V.
Har billiga (sim) extraljus med 55w hid som fullständigt sopar banan med kompisens 3 lightforce 170 med 100W halogen!
Det är snorbilligt enligt min mening då detta är riktigt solida och fina grejer! Har dem i extraljus, 4x55w xenon och det slår ju kilometern ut redan med 2 st billiga ljus med dessa lampor och en drivspänning på kanske 13V.
Har billiga (sim) extraljus med 55w hid som fullständigt sopar banan med kompisens 3 lightforce 170 med 100W halogen!
Livslängden på LED är ju mer än tillräckligt, hur är det med livslängden på HID? Undrar både om lampan och elektroniken, det sistnämda håller förstås bra längre än lampan men är ändå intressant att veta.
2 x 55W för 450kr låter väldigt billigt, fram med länken!
Blir inte 3000k väldigt gult? Alla bilder jag hittar på nätet om 3000k ser så ut..
Blir inte 3000k väldigt gult? Alla bilder jag hittar på nätet om 3000k ser så ut..
Den säljaren har bytt nu och ger bara bra priser på 35Watt nu.
Men 450kr var inte den billigaste 55Wattaren på Ebay, jag fick ta en av dom dyrare för att få 3000k. Visst är 3000k åt det gula hållet men jag bestämde mig för att "gå all in" för att få max lumen. Går man åt det vita/blåa hållet får man färre lumen för att ögat är känsligare för gul än för vitt/blått.
Här finns en annan: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HID-XENO ... ccessories
Men 450kr var inte den billigaste 55Wattaren på Ebay, jag fick ta en av dom dyrare för att få 3000k. Visst är 3000k åt det gula hållet men jag bestämde mig för att "gå all in" för att få max lumen. Går man åt det vita/blåa hållet får man färre lumen för att ögat är känsligare för gul än för vitt/blått.
Här finns en annan: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/HID-XENO ... ccessories
Vad gör drivaren?Volny skrev:KalleG skrev:Vilken LED är den bästa att bygga en läskigt stark ficklampa med, har letat runt som tusan men man hittar bara bättre och bättre leds, så vilken är den ultimata?
Som folk har sagt så är luminus SST90 eller en SSC P7 bra val. Dock så är drivaren väldigt viktig och det kan vara en idé att kolla på det innan man bestämmer sig för vilken LED.

Är det en sorts voltregulator eller?

En LED är STRÖMstyrd och framspänningsfallet är egentligen bara till för att man ska kunna räkna ut motståndet (om man nu har ett sånt). En styrning reglerar strömmen till LED:en effekltivare än ett motstånd (förhoppningsvis iaf) och därmed spar man mycket kräm som annars skulle värma motståndet.