Skulle någon vilja förklara för mig varför den här kopplingen inte fungerar:
Jag har kopplat upp den på en kopplingsbräda och det enda som händer då jag trycker på knappen är att dioden jag har inkopplad lyser till dess att jag släpper knappen.
Jag har dubbelkollat kopplingen men jag ser inget fel i den.
Det trodde jag också, men jag har gjort om kopplingen några gånger nu och använt båda "sidorna" av kretsen och inget av det vill fungera...
Då jag har båda sidorna kopplade så är det bara originalkopplingens diod som blinkar... Inte ett livstecken från den andra.
Jag har kollat datablad för kretsen och suttit och räknat pinnarna för att vara 100% på att jag inte har förväxlat någon pinne.
Jo, den orkar driva lysdioden utan några större problem. Dock kollad jag inte det i databladet utan tog första bästa indikeringsmetod som jag hade närmast till hands.
Kretsen jag använder är en HEF4013BP från NXP. Det var den enda 4013 som fanns på electrokit som var hålmonterad.
Jag hoppas att jag inte har bränt IC'n... Det var nog dumt att inte beställa någon/några extra. Jag ska se om jag hittar några fler kondingar, jag har för mig att jag ska ha några på de värden någonstans.
Jo, den orkar driva lysdioden utan några större problem. Dock kollad jag inte det i databladet utan tog första bästa indikeringsmetod som jag hade närmast till hands.
Berätta gärna hur.
Enl databladet orkar den driva 0,44mA vid 5V, 25 grader C. Kolla med en Voltmeter i st f diod på utgången för att se om du får annat resultat.
0.44 mA... nja, titta hellre på diagrammen på sidan 7 i databladet så ser du ungefär vad som händer. Det borde inte vara lysdioden som är problemet, men för att vara på säkra sidan kan du sätta dit ett motstånd så strömmen begränsas till max 1 mA (t.ex. 3.3 kohm)
lite felsökning:
vad händer med vcc när du trycker in knappen?
hur ser spänningen ut på ingången när du trycker / inte trycker in knappen?
Jag ska kolla vad som händer på Vcc direkt då jag kommer hem från jobbet. Men jag passade på att kolla diagrammen och eftersom att jag har den kopplad på 12V så kan jag belasta den med ~52mA.
Jag ska även leta rätt på några fler kondingar så att jag har åtminstonde en tank.