Olles CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ToPNoTCH

Re: Olles CNC

Inlägg av ToPNoTCH »

Perssonligen har jag kommit till insikt om att levande material såsom MDF, inte har i en CNC att göra.

Ställ en MDF lutad mot en vägg i två dagar, sås förstår du vad jag menar. De få delar som jag använde MDF till ångrar jag bittert i dag, då konvertering tar mycket mer tid än att göra rätt från början.

Vet att det finns många prisade lösningar i ren MDF, men jag har bara dåliga erfarenheter av större konstruktioner i det materialet.

Verkar vara en grundregel med DIY CNC, snålar man i början gör man om det ändå till slut. Då har man lagt pengar i onödan vilket svider för det är tillräckligt dyrt ändå.

Hoppas nu inte alla med jättefina MDF maskiner blir vansinniga, men som sagt oavsett om det beror på storleken (min maskin är 1350 X 960) eller luftfuktighet så är mina erfarenheter dåliga.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

EDIT:Raderad på grund av dubbelpostning.
Senast redigerad av ToPNoTCH 26 januari 2010, 22:16:14, redigerad totalt 1 gång.
Larsson90

Inlägg av Larsson90 »

Din MDF CAD var sjukt snygg om inte annat! Men jag tycker du ska köra på aluminiumprofiler. Tror inte du kommer ångra dig!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag röstar på alu. Kan du inte göra den som den övre men med sidorna i vattenskuren/plasmaskuren stålplåt eller aluminium? Det borde bli stabilt som få!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jo jag håller med, MDF-varianten men i 15mm vattenskuret stål borde ju bli the shit :)
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Jag skulle valt aluminium.
Tänkte faktiskt själv bygga en fräs med kuggstång nu i vår, Mekanex har hyfsat pris på kuggstång (150kr/metern).
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är ofta muttern är dyrare än stången. :wink:

Edit: Kuggstång var det ja. Då blir det ingen mutter. Solly, mitt fel.
Senast redigerad av jojje 26 januari 2010, 23:55:38, redigerad totalt 1 gång.
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Tackar för svaren. Jag får väl erkänna att det redan innan lutade allt mer åt någon lösning utan MDF. :)

dar303 och Meduza: Hur exakt menar ni? Ersätta alla bitar med vattenskuret och göra en torsion-box med 15mm stål? I såna fall skulle det nog bli en väldigt stabil konstruktion hehe. Fast då blir det väl svetsning som gäller (?) och det har jag tyvärr inte tillgång till. :(
Hade dock vart grymt ifall ni har några tips eller vidare förklaringar om hur man skulle kunna göra!

Bobbox: 150kr/meter? Vilket material och modul? Billigaste jag hittat här i Göteborg är 250kr/m + moms för en modul 1.

Jag skulle gärna också ta emot tips på eventuella förbättringar på ramen på aluminiumvarianten för att göra den så stabil som möjligt. Jag har själv ingen erfarenhet av aluminiumprofiler, varför det är lite svårt att veta hur det bäst används. Här har jag använt 30x60mm samt 60x60mm-profiler. :)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Blir det mycket bök med att få de 8 stående profilerna att bli 2 (eller 4 med två på varann) längsgående istället ?
Kanske blir på bekostnad av slaglängden på Z. Annars kan ju det vara en ide som ger bottenramen lite godare stadga.

I övrigt så är det svårt utifrån bilderna att se om du har tänkt på att sträva efter att få CG på vrje axel att ligga så jämt som möjligt.
Det brukar i praktiken sluta med att linjära lagren blir något framflyttade (mot sidan där spindeln är) på Y.

Syftet är ju att sträva efter jämn last på samtliga lager.

Jag jobbade i SolidWorks när jag ritade min och den har en suverän funktion där man automatiskt får CG utpekad för valda delar ihop.

Du får gärna visa Z lite nogrannare, hålls den endast av axlarna och skruven ??

p.s
Snygga rendringar
d.s
gripner

Inlägg av gripner »

Rikitigt tjusiga renderingar på ritningarna!

Givetvis skall du gå på aluminium. Din X bom antar att X är kortare än Y ? kommer ge dig problem

När du fräser och kraft kommer an mot fräsen i röda pilars riktning kommer du pga hävarmen din Z utgör få en enorm torsion i hela balken. Kommer även vilja svikta lite y ledes.
Eventuellt skulle du ju kunna sätta 2 paralella balkar och låta Z vaggan gå ner emellan dem?
Bild
Bobbox

Inlägg av Bobbox »

Ollesv skrev: Bobbox: 150kr/meter? Vilket material och modul? Billigaste jag hittat här i Göteborg är 250kr/m + moms för en modul 1.
Modul 1.5 stål kuggkvalitet 8h27, men när frakten läggs på blir det nog samma slutsumma.
Användarvisningsbild
Sungam

Inlägg av Sungam »

spooky...

Har ritat på min fräs i 4-5år nu...igår togs ett historiskt steg när jag äntligen började bygga. Lite läsktigt när jag nu hittar denna bild och ser att den nästan är identisk med aluminiumskelettet som står hemma...Kan starta en byggtråd ikväll å lägga upp lite bilder.
Bild
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

dar303 och Meduza: Hur exakt menar ni? Ersätta alla bitar med vattenskuret och göra en torsion-box med 15mm stål..
Precis så menade jag :)

Svets... bara att du åker och köper dig en hyfsad MAG-svets och börjar träna...

Alternativet är att borra hål och gänga för att sedan bulta ihop hela torsion-boxen, då blir det däremot en hel del dryg gängning...
känns lättare att lära sig svetsa ärligt sagt (för så svårt är det inte att MAGa ihop torsion-boxen så den blir hyfsat jämn).
Ser man till att få boxen hyfsat jämn så kan man efter att ha lagt på plattor för linjärlagrena och bordet få dom avspänningsglödgade och
planfrästa "på plats" hos någon större verkstad och därmed riktigt bra precision utan att svetsningen måste vara mästerverk.

Faktum är att det mesta inte behöver vara vattenskuret utan räcker gott att fräsa eller tom såga bitarna.

Sedan sandfyller man hela torsion-boxen med fin sand och vips har du en enormt stabil och vibrationsdämpad maskin.

Den lär ju väga en del, men det gör bra maskiner :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Exakt! Det kanske är nåt för version 2.0? Det blir nog en bra maskin som det är nu med men man kan ju alltid ha ögonen öppna för förbättringar! T.ex så om du märker att det flexar kan du ju skaffa sidor i plåt som skruvar i alla de upprättstående alupelarna.
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Tackar för svaren allihopa!
ToPNoTCH skrev:Blir det mycket bök med att få de 8 stående profilerna att bli 2 (eller 4 med två på varann) längsgående istället ?
Kanske blir på bekostnad av slaglängden på Z. Annars kan ju det vara en ide som ger bottenramen lite godare stadga.

I övrigt så är det svårt utifrån bilderna att se om du har tänkt på att sträva efter att få CG på vrje axel att ligga så jämt som möjligt.
Det brukar i praktiken sluta med att linjära lagren blir något framflyttade (mot sidan där spindeln är) på Y.

Syftet är ju att sträva efter jämn last på samtliga lager.

Jag jobbade i SolidWorks när jag ritade min och den har en suverän funktion där man automatiskt får CG utpekad för valda delar ihop.

Du får gärna visa Z lite nogrannare, hålls den endast av axlarna och skruven ??

p.s
Snygga rendringar
d.s
Jag behöver tyvärr lite slaglängd på z-axeln och det blir en hel del profiler att lägga ner i sådana fall. Ett sätt att kanske lösa det problemet är att (precis som dar303 säger) fästa någon slags skiva utanpå de stående profilerna ifall det skulle bli visa sig bli ostabilt.

Angående CG så antar jag att det betyder Center of Gravity? Ifall det är fallet har jag funderat en del på det men i Rhino, som jag ritar i, så har jag nog ingen sådan funktion du nämner. Det hade ju vart klockrent. För tillfället sitter den tvärgående y-profilen en aning bakom mitten på vagnen. Den fästs ju med vinkeljärn mot vagnen, vilket förhindrar några större förflyttningar och som det är nu sitter den så långt bak som det går. Sedan vet jag ju inte riktigt vad de olika komponenterna väger. Allt detta gör ju det lite svårt att bestämma vart på vagnen tvären bör monteras.Tips angående hur man kan lösa detta är jag väldigt tacksam över! :)

Z-axeln beställer jag mer eller mindre färdig från England. Det sitter linjära lager i profilen som håller stängerna. Länk
Den är inte heller helt perfekt i min CAD då jag inte lyckats få något höjdmått på huvudprofilen...
gripner skrev:Rikitigt tjusiga renderingar på ritningarna!

Givetvis skall du gå på aluminium. Din X bom antar att X är kortare än Y ? kommer ge dig problem

När du fräser och kraft kommer an mot fräsen i röda pilars riktning kommer du pga hävarmen din Z utgör få en enorm torsion i hela balken. Kommer även vilja svikta lite y ledes.
Eventuellt skulle du ju kunna sätta 2 paralella balkar och låta Z vaggan gå ner emellan dem?
Bild
Tack!
Jag brukar se den längre axeln som X, dvs i pilriktningen. Den tvärgående blir därför Y (i min värld). Jag tar det så istället så jag slipper bli förvirrad :D. Måtten är för övrigt 1300mm på X och 800mm på Y.
Jag har funderat en hel del på det du nämner. Det blir ju en rätt god hävarm, men tror du att det räcker för att skruva hela balken? Jag har som sagt ingen större erfarenhet av aluprofiler och hur mycket de tål...
Jag har suttit och försökt rita på någon annan lösning men än så länge har jag inte kommit på något vettigt. Ditt förslag hade nog varit bäst, men då skulle jag få beställa 2 nya linjära skenor och hitta någon ny z-axel då den jag tänkt köpa inte skulle passa för det... :humm:
Bobbox skrev: Modul 1.5 stål kuggkvalitet 8h27, men när frakten läggs på blir det nog samma slutsumma.
Jo det är sant, det suger att bo på Sveriges framsida. :)
Sungam skrev:spooky...

Har ritat på min fräs i 4-5år nu...igår togs ett historiskt steg när jag äntligen började bygga. Lite läsktigt när jag nu hittar denna bild och ser att den nästan är identisk med aluminiumskelettet som står hemma...Kan starta en byggtråd ikväll å lägga upp lite bilder.
Trevligt med likasinnade. Ser fram emot att se dina lösningar!
Meduza skrev:
Precis så menade jag :)

Svets... bara att du åker och köper dig en hyfsad MAG-svets och börjar träna...

Alternativet är att borra hål och gänga för att sedan bulta ihop hela torsion-boxen, då blir det däremot en hel del dryg gängning...
känns lättare att lära sig svetsa ärligt sagt (för så svårt är det inte att MAGa ihop torsion-boxen så den blir hyfsat jämn).
Ser man till att få boxen hyfsat jämn så kan man efter att ha lagt på plattor för linjärlagrena och bordet få dom avspänningsglödgade och
planfrästa "på plats" hos någon större verkstad och därmed riktigt bra precision utan att svetsningen måste vara mästerverk.

Faktum är att det mesta inte behöver vara vattenskuret utan räcker gott att fräsa eller tom såga bitarna.

Sedan sandfyller man hela torsion-boxen med fin sand och vips har du en enormt stabil och vibrationsdämpad maskin.

Den lär ju väga en del, men det gör bra maskiner :)
Det låter som en helt sjukt stabil konstruktion faktiskt! :mrgreen: Hur ligger prisnivåerna på vattenskuret stål då?

dar303: Precis min tanke i värsta fall! Min filosofi är att göra allt så bra som möjligt från första början, så det är bättre att göra förbättringar i designstadiet än i ett sent skede av tillverkningen :). Det märks om inte annat på min allt svällande budget.... :vissla:
Skriv svar