POS CNC, SUDA SD1218
Re: POS CNC, SUDA SD1218
Om den nu drar när du tagit bort 1 kohm så kan du ta en pot på te.x 47 kohm och ersätta 1 kohms motståndet. Du kan du sakta vrida ner mot 0 och när det funkar läser du av potentiometer och ersätter den med ett fast motstånd.
Om du har safety chargepump aktiverad så tolkar jag manualen som så att pin 17 är flytande i RESET och driven hög när Mach3 är igång.
POS, Testa med 10k från basen till GND enligt Kensons rekomendation men byt 4.7k motståndet mellan Pin 17 och basen till 1k. Fan, det är ju pinsamt att man inte kan få ihop en enkelt transistorswitch utan plocka fram labb-plattan....
/Henrik.
EDIT: Himla massa inlägg på en gång här - men ge inte upp POS, det löser sig!
Det är en PNP transistor så den ska strypa (och därmed släcka lysdioden i optokopplaren) när utgången på C11 drivs hög. När Mach3 går i E-Stop så flyter utgången och bas-GND motståndet förspänner transistorn så att den börjar leda - det var i alla fall tanken....Om du tar bort 1 kohm så skall transistorn dra när det blir +5V Gör den inte det så är transistorn trasig eller felkopplad
POS, Testa med 10k från basen till GND enligt Kensons rekomendation men byt 4.7k motståndet mellan Pin 17 och basen till 1k. Fan, det är ju pinsamt att man inte kan få ihop en enkelt transistorswitch utan plocka fram labb-plattan....
/Henrik.
EDIT: Himla massa inlägg på en gång här - men ge inte upp POS, det löser sig!

Jag ska försöka svara på allt, missar jag nått så fråga igen.
att byta 1k till 10k ändrade inte på nått, men om jag byglar samma motstånd så aktiveras drivarna, betyder det att jag kopplat rätt och ska öka motståndet tills det funkar?
Nu ska jag byta 4,7K mot 1K som H.O föreslog och se hur det går.
Så länge ni orkar ge alternativ så kommer jag att prova, och så långt mitt sparsamma utbud på komponenter räcker.
att byta 1k till 10k ändrade inte på nått, men om jag byglar samma motstånd så aktiveras drivarna, betyder det att jag kopplat rätt och ska öka motståndet tills det funkar?
Nu ska jag byta 4,7K mot 1K som H.O föreslog och se hur det går.
Så länge ni orkar ge alternativ så kommer jag att prova, och så långt mitt sparsamma utbud på komponenter räcker.
Den skall dra när du byglar men den borde även dra med 1 kohm. Det vore trevligt att veta spänningen på basen när pin 17 flyter och när den är 5 V
Lugn H.O tänk på att vi befinner oss i Mekatronik ämnet.
Här håller vi ju på med fett och gängtappar
Problemet är ju att vi inte kan påverka det inbyggda seriemotståndet + att vi inte vet något om opton.
Mitt bud är:
1k pin17 till bas
2.2k bas till jord
Ger total utsläckning respektive 8mA till opton.
Här håller vi ju på med fett och gängtappar

Problemet är ju att vi inte kan påverka det inbyggda seriemotståndet + att vi inte vet något om opton.
Mitt bud är:
1k pin17 till bas
2.2k bas till jord
Ger total utsläckning respektive 8mA till opton.
Koppla lös pin 17 och mät att den verkligen flyter... Ger den 0 V kan du nog styra trissan direkt...
1k pin17 till bas
2.2k bas till jord
Funkar inte, men nu är allt så rörigt så jag måste nog börja om från början.
Kortet är helt paj efter allt testande så jag gör ett nytt i morgon.
Jag är helsnurrig av alla testerna, hoppas jag inte missat nått och det är därför det inte funkar.
Jag tog tex fel på 6,8k och 10k såg jag nu, så testet var alltså med 6,8k tidigare.
Kenson: om den gav 0V i restet så skulle jag inte ha nått problem, då skulle det funka direkt mot stegmotordrivaren.
Eller fattar jag dig fel?
Jag ska försöka kolla spänningen på basen i morgon om det är till hjälp.
Jag hittade en pot på 0-4,7k som kanske kan vara till hjälp i morgon.
2.2k bas till jord
Funkar inte, men nu är allt så rörigt så jag måste nog börja om från början.
Kortet är helt paj efter allt testande så jag gör ett nytt i morgon.
Jag är helsnurrig av alla testerna, hoppas jag inte missat nått och det är därför det inte funkar.
Jag tog tex fel på 6,8k och 10k såg jag nu, så testet var alltså med 6,8k tidigare.
Kenson: om den gav 0V i restet så skulle jag inte ha nått problem, då skulle det funka direkt mot stegmotordrivaren.
Eller fattar jag dig fel?
Jag ska försöka kolla spänningen på basen i morgon om det är till hjälp.
Jag hittade en pot på 0-4,7k som kanske kan vara till hjälp i morgon.
Nej, det är riktigt - om den hade drivits låg så skulle du inte behövt grejja med detta över huvud taget.Kenson: om den gav 0V i restet så skulle jag inte ha nått problem, då skulle det funka direkt mot stegmotordrivaren.
Men nu har jag testat, inte med en optokopplare utan med en lysdiod och en BC327, 12mA diodström - det borde vara tillräckligt nära verkligheten. Transistorn "ovanför" optokopplaren enligt det senare schemat, 10k från basen till jord, 1k från C11 utgång till basen på transistorn. Då tänds min "optokopplare" när basen flyter och släcks när "utången" går hög. (Det funkar iofs helt utan bas-motstånd också).
/Henrik.
Senast redigerad av H.O 27 januari 2010, 07:22:04, redigerad totalt 1 gång.
Okej så 0V är flytande..ja vi är ju i mekatronik så man får ha lite mera tålamod gällande kunskapsnivån
Då ska jag göra ett nytt kort i kväll och prova det!

Då ska jag göra ett nytt kort i kväll och prova det!
Hmm, C11 COM....är det +5V eller? I så fall ser det ut att stämma.
EDIT: Angående det där med 0V och flytande. När du mäter på en utgång som är flytande så kan instrumentet mycket väl visa "0 volt" där. Det betyder dock inte att utgången "leder till jord" vilket ju krävs för att det ska fungera i det här fallet. Det är ungefär samma sak som att du skulle mäta mellan GND och musmattan - instrumentet visar "0 volt" men musmattan är inte "GND" för det. Verkar det rimligt?
EDIT: Angående det där med 0V och flytande. När du mäter på en utgång som är flytande så kan instrumentet mycket väl visa "0 volt" där. Det betyder dock inte att utgången "leder till jord" vilket ju krävs för att det ska fungera i det här fallet. Det är ungefär samma sak som att du skulle mäta mellan GND och musmattan - instrumentet visar "0 volt" men musmattan är inte "GND" för det. Verkar det rimligt?
Senast redigerad av H.O 27 januari 2010, 18:39:45, redigerad totalt 1 gång.
Japp det ska det vara, då kör jag ut ett och provar.
COM är valbar Gnd eller 5V
COM är valbar Gnd eller 5V
Nu har jag fått både bra och lite mindre bra resultat.
Det nya kortet funkade direkt! Så nu är det bara att koppla det till alla tre drivarna och hoppas att det går bra.
Det som är lite mindre bra är att det löste inte mitt problem med "startstrulet"
Vid uppstarten så är drivarna igång en halv sekund innan dom blir disabled, det är precis som C11:at inte hänger med riktigt.
Det känns som en bugg i C11:at
Jag kollade lite mer hur det beter sig och det blinkar till i utgångarna till drivarna, de är det blinket som dunkar till i kulskruvarna vid uppstarten tror jag. Charge pumpen hänger inte med helt i uppstarten kanske?
Den nya funktionen med "disable driver" som jag fick nu är såkart bra ur säkerhetssynpunkt och det var kul att fräsa lite kretskort men det löste tyvärr inte problemet som jag har, men stort tack för hjälpen.
Tror ni felet är på/i mitt C11 och jag ska kontakta cnc4pc eller kan det bero på nått som jag inte tänkt på?
Edit: Jag kan ju koppla en separat kabel för att manuellt "disable drivers" vid uppstarten, det borde lösa problemet.
Bilder på kortet:

Det nya kortet funkade direkt! Så nu är det bara att koppla det till alla tre drivarna och hoppas att det går bra.
Det som är lite mindre bra är att det löste inte mitt problem med "startstrulet"
Vid uppstarten så är drivarna igång en halv sekund innan dom blir disabled, det är precis som C11:at inte hänger med riktigt.
Det känns som en bugg i C11:at
Jag kollade lite mer hur det beter sig och det blinkar till i utgångarna till drivarna, de är det blinket som dunkar till i kulskruvarna vid uppstarten tror jag. Charge pumpen hänger inte med helt i uppstarten kanske?
Den nya funktionen med "disable driver" som jag fick nu är såkart bra ur säkerhetssynpunkt och det var kul att fräsa lite kretskort men det löste tyvärr inte problemet som jag har, men stort tack för hjälpen.
Tror ni felet är på/i mitt C11 och jag ska kontakta cnc4pc eller kan det bero på nått som jag inte tänkt på?
Edit: Jag kan ju koppla en separat kabel för att manuellt "disable drivers" vid uppstarten, det borde lösa problemet.
Bilder på kortet:

Grattis! Kul att det funkar! Apropå flytande jord så kan man bli lurad om man har en billig=dålig multimeter! Jag har en Fluke
och på den syns det om den är noll eller flytande!
och på den syns det om den är noll eller flytande!