Få en lysdiod att blinka som en lampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jonas L

Få en lysdiod att blinka som en lampa

Inlägg av Jonas L »

Jag försöker bli av med det distinkta blinkandet av en blinkande lysdiod, och få en karaktär som liknar en lampa. Det är inte jättenoga med flanktider etc., bara det ser bättre ut. Jag söker en analog lösning med få komponenter, eller i alla fall inget dyrt eller platskrävande. Så här långt har jag kommit just nu:

Bild

Kretsen fungerar både i LTSpice och i verkligheten. Problemet här är att jag tycker det har blivit lite mycket komponenter. Motståndsvärdena är TBD, men i rätt storleksordning. Om jag går ner till en enkel transistor blir basströmmen för stor och återkopplingen fungerar inte riktigt. Skulle jag använda en darlington-kopplad trissa blir jag av med ett diodspänningsfall, vilket kan ställa till det om jag vill köra vita LEDs och fortfarande ha en rimlig spänning över emittermotståndet (för noggrannhet).

Eftersom jag vet att det ofta efterfrågas ska jag avslöja lite om hur LEDarna ska drivas (dock inte applikationen än på ett tag):
Jag har 1-10 grupper av lysdioder som kommer att placeras på varsitt mönsterkort. Varje grupp innehåller ca 4-8 lysdioder. Dessa ska sedan kopplas ihop i en slinga, med lämpligt snitt. Master kommer att vara någon microcontroller. I första läget är det en mega88, men det kan mycket väl ändra sig innan det blir något av detta. Jag vet med mig att jag kommer att använda I²C till annan kommunikation, så jag vill inte ha det här. Min tanke är därför att köra SPI-gränssnitt till skiftregister med latch.

Det uppenbara hade varit att PWM:a det hela. Dock tror jag att det kommer bli svårt med CPU-kapaciteten. Antag att man ska beräkna ett nytt värde på varje grupp varje gång det ska uppdateras (värsta fallet, men kommer ske ofta). Jag tror kanske att man kan släppa nya värden med 1 kHz. Det skulle ge 8000 processorcykler @ 8 MHz, vilket borde ge visst utrymme för resten av applikationen. Om man har 10 nivåer på PWM:en så innebär det en frekvens på 100 Hz. Det känns som det inte kommer att leda till några snygga blink, men jag har kanske fel?

Eller också får man sätta den minsta CPU man kan hitta ute på varje LED-kort, men det känns inte så lockande.

Återstår gör analoga kopplingar av diverse slag. Har jag missat någon smart koppling? Jag försökte hitta på något termiskt med ett NTC-motstånd, men jag fick inte ens ihop det teoretiskt... Nån som har några idéer? Jag välkomnar innovativa förslag som river ner min bild av hur det här ska göras! :humm:
danielr112

Re: Få en lysdiod att blinka som en lampa

Inlägg av danielr112 »

Varför inte bara ta en vanlig lysdiod och ett motstånd? Eller varför vill du får en lysdiod att blinka som en lampa? Vill du köra den på 50hz? Isåfall ta växelspnning från uttaget.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Oj, jag som tyckte jag var tydlig :oops: .

Jag menar att jag ska styra lysdioden av, på, eller blinkande med en frekvens på kanske 1-2 Hz. Och jag vill få flankerna till att bli lite lugnare, helt enkelt. Jag nämnde lampa för att en sådan karaktär är mycket trevligare att titta på (långsam uppvärmning och avsvalning).
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, en lagom stor konding på ingången, alt en betydligt större över utgångstrissan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jonas: det var precis vad jag tänkte på när jag läste först. Glödlampor tar ju en liten stund på sig att tändas och slockna.
Ibland har jag helt enkelt tagit en lagom stor elektrolytkonding och två motstånd. Ett motstånd i serie med kondingen för att ladda upp den långsamt, och sen lysdiod och motstånd över kondingen för att ladda ur den långsamt. Nackdelen är ju att kondingen blir "lite" större än lysdioden...
Exakt? Nej. Men vilka två lampor är identiska? ;)
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Färre komponenter, något sånt?

Bild

Värden att testa med: basmotstånd 10k, transistor BC547, kondensator på några hundra nF till någon uF.
MOSFET borde kunna gå också, då kan du om du höjer gate-motståndet (några hundra k kan vara lagom), ha en motsvarande mindre kondensator.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Om du ändå skall styra med en microkontroller så kan du ju välja en med flera PWM-kanaler.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

"Jag har 1-10 grupper av lysdioder som kommer att placeras på varsitt mönsterkort. Varje grupp innehåller ca 4-8 lysdioder. Dessa ska sedan kopplas ihop i en slinga, med lämpligt snitt. Master kommer att vara någon microcontroller"

Skall varje grupp 1-10 ha en egen processor? Bör ju vara så eftersom du nämner en master processor..
annars blir det svårt att kalla den master om den är ensam.

Oavsett, att styra max 8x10 80st lysdioder med endast en processor är en baggis (För processorn d.v.s).
Kan göras med mjukvaru PWM. Behövs inte en med en massa hårdvaru PWM.

På den ledmatris som jag säljer sitter 8x8x3 = 192 lysdioder
Dessa har jag styrt med mjukvaru PWM 16 intensitetsnivåer på varje individuell lysdiod.

Men naturligtvis - skall du dra iväg ledarna flera meter så är det att rekommendera en lokal processor istället

Swech
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Swech,
Tanken var att slippa en processor på varje kort. Som jag skrev tidigare så är min nuvarande tanke ett skiftregister med latch på varje kort. Beroende på hur man definierar det kan dessa räknas som SPI-slavar. Sätter man upp klockpolaritet etc. så kan man ju använda SPI-snittet på avr:en till att ladda dem. Med en processor per kort är det dock enkelt att köra dem i mjukvara.

Tony,
Jag tar gärna emot innovativa förslag, men något som bygger på en CPU med 80 PWM-kanaler och 80 ledningar ut känns inte helt rätt :shock: . Visst, det blir ett antal färre om man multiplexar en grupp i taget, men ändå inte den smidiga buss jag tänker mig.

Syntesthesia,
Tackar, jag provar detta.

MadModder, TomasL,
Det känns inte som att en konding kan göra jobbet i sig själv. Den kommer bli förfärligt stor. Konding på ingången är vad jag har i min koppling enligt ovan.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Ok har du ett skiftregister så kan du ju köra på ganska så fort så det bör gå att få dem att blinka mjukt.

Swech
larsson

Inlägg av larsson »

Varför efterlikna något som finns? Eller måste det absolut vara LEDar?

Det finns ju pyttesmå signallampor (glöd) i olika spänningar, drar ungefär lika mycket ström som lysdioder också. Hela ditt problem löst med en (1) komponent :-)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Den här är väl en variant.

Skriv svar