Kretsen fungerar både i LTSpice och i verkligheten. Problemet här är att jag tycker det har blivit lite mycket komponenter. Motståndsvärdena är TBD, men i rätt storleksordning. Om jag går ner till en enkel transistor blir basströmmen för stor och återkopplingen fungerar inte riktigt. Skulle jag använda en darlington-kopplad trissa blir jag av med ett diodspänningsfall, vilket kan ställa till det om jag vill köra vita LEDs och fortfarande ha en rimlig spänning över emittermotståndet (för noggrannhet).
Eftersom jag vet att det ofta efterfrågas ska jag avslöja lite om hur LEDarna ska drivas (dock inte applikationen än på ett tag):
Jag har 1-10 grupper av lysdioder som kommer att placeras på varsitt mönsterkort. Varje grupp innehåller ca 4-8 lysdioder. Dessa ska sedan kopplas ihop i en slinga, med lämpligt snitt. Master kommer att vara någon microcontroller. I första läget är det en mega88, men det kan mycket väl ändra sig innan det blir något av detta. Jag vet med mig att jag kommer att använda I²C till annan kommunikation, så jag vill inte ha det här. Min tanke är därför att köra SPI-gränssnitt till skiftregister med latch.
Det uppenbara hade varit att PWM:a det hela. Dock tror jag att det kommer bli svårt med CPU-kapaciteten. Antag att man ska beräkna ett nytt värde på varje grupp varje gång det ska uppdateras (värsta fallet, men kommer ske ofta). Jag tror kanske att man kan släppa nya värden med 1 kHz. Det skulle ge 8000 processorcykler @ 8 MHz, vilket borde ge visst utrymme för resten av applikationen. Om man har 10 nivåer på PWM:en så innebär det en frekvens på 100 Hz. Det känns som det inte kommer att leda till några snygga blink, men jag har kanske fel?
Eller också får man sätta den minsta CPU man kan hitta ute på varje LED-kort, men det känns inte så lockande.
Återstår gör analoga kopplingar av diverse slag. Har jag missat någon smart koppling? Jag försökte hitta på något termiskt med ett NTC-motstånd, men jag fick inte ens ihop det teoretiskt... Nån som har några idéer? Jag välkomnar innovativa förslag som river ner min bild av hur det här ska göras!