Så här ser det ut i mina föräldrars kåk, pappa är styr/regler människa i eget företag så han har nyttjat sina kontakter en del genom åren.
Villa med nära på 200m2 yta i två plan, källarplanet inrett men används mest för tvättstuga/verkstad pga radon. Pool på baksidan.
Bergvärmepump med 2x150-200m hål (osäker på djupet) Installerades för ca 10 år sedan.
Ger så klart värme på vintern men även ihopknåpat med ett kylbatteri i ventilationen för att få lite svalka på sommaren, överskottsvärmen skickas ner i borrhålen.
Solpaneler på taket installerades för 2 år sedan. Ger nu 100% av värmen som poolen tar i uppvärmning. Samma här som med kylbatteriet, all överskottsvärme skickas ner i borrhålen.
Huset är i princip byggt runt en 3m3 acctank dit all producerad värme går. I den finns elpatroner kvar sedan innan installationen av värmepumpen, har inte behövts användas sedan solpanelerna kom upp på taket.
Allt det här styrs av ett Bastec Bas2 styrsystem med en stor DUC i källaren. Temgivare i varje rum och energimätning lite varstans. Eftersom han jobbar med det han gör så blev det såklart alla finesser med internetkoppling/larmning till hans telefon med mera. I apparatskåpet sitter en 15" operatörspanel med touchskärm där hela systemet visas.
Jag kan försöka ta mig dit och fota av det om intresse finns.
Jag kan tyvärr inga siffror på effekt o dyl. men om jag minns rätt så är deras elförbrukning nu halverad trots att poolen värms upp betydligt mer än tidigare samt att dom byggt en STOR inglasad altan med golvvärme.
Länk till flygfoto:
http://kartor.eniro.se/m/Mw4Mk