Sol parabol = Nästan Gratis värme

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Zatrec

Sol parabol = Nästan Gratis värme

Inlägg av Zatrec »

Hej

Ibland när man tittar på för mycket Discovery Channel så får man en massa Idéer och det är just här ni kommer in och hjälper mig och se rimligheten att få detta att fungera och till ett pris som gör att det är värt det.

Min idé är att sätta en så kallad solparabol på taket som då är styrd att följa solen. Vid brännpunkten på denna parabol sätter man en stor bit metall som då innehåller rör som transporterar vatten till en varmvattenberedare och sedan vidare i husets golvvärme eller ut till en framtida pool. Det är min första idé. Nu får ni berätta om det funkar eller inte, man kanske kan sätta upp 2 eller 3 st.

Den andra är om man kan få vattnet så pass varmt att den dra någon sort av mindre ångturbin som då alstrar elektricitet som då kan ge minskad strömförbrukning!

Tack för er tid och alla svar
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Sol parabol = Nästan Gratis värme

Inlägg av Glenn »

Det får vara en väääääldigt stor parabol isåfall, eller väldigt liten mängd vatten.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Räkna med 500 W/m² med tanke på vinter, moln osv.. kanske snarare 250 W/m². Dra ifrån omvandling, transport och lagringsförluster. Energiprincipen gäller oavsett TV-programmen.. :D
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Normalt sett måste man ju upp i runda slängar 10 m² platta solfångare eller 6-8m² vakumrör för ett "normalt" hus. Kvadraten är det viktiga och det spelar ingen roll hur den är utformad. Att det följer solen ger dock ett plus. Normalt sett kan man säga att om solpanelen inte ligger inom 45° från syd ska man lägga på 50% på ytan.

Det jag däremot inte vet är om panelen hela tiden ligger mot solen om det ger så mycket mer än 40% :humm:

Verkningsgraden sjunker också ju högre temp du vill ha ut från fångaren.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Om du söker lite på youtube så hittar du lite DIY projekt där de polerade och klädde vanliga TV-paraboler med folie och sedan fokuserade solljuset mot en liten sterlingmotor. Klart koolt bygge även om det inte är motiverat ur energisparvinkel.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Nä, jag har också funderat i samma banor, tyverr är det no, som sagt, inte lönsamt ur rent ekonomisk synvinkel men sommartid borde nog tex en solugn för ånga eller hetvatten fungera även här varma dagar. På vintern funkar knappt ett vanligt brännglas. :(

Har annars länge haft en gammal dröm om att kunna driva en liten ångturbin på solenergi.

I hetare områden kan man ibland tom få en vanlig svart sopsäck att flyga som en ballong om man knyter ihop den i toppen, något som bland annat NASAs ingenjörer laborerat en heldel kring. Här kommer den dock tyverr inte upp tillräckligt i temp verkar det som så detsamma gäller nog även ångparaboler och liknande (har testat en del med optiska förstoringslinser och annat för att bilda en bättre uppfattning men det gav ungefär samma resultat)
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Jag har satt upp ca 5m2 somfångare på taket, det är till varmvatten inte värme.
Som blueint skrev så är det helt avgörande hur stor yta man har och hur den ytan förhåller sig mot solen,
därför är rör mer lämpliga än en platt panel.

Jag får ett stort överskott av energi på sommaren men sen kommer vintern....
Det stora problemet med solenergi är att det inte går att lagra så länge, kunde man spara den energin man får på sommaren och sen värma huset med det på vintern så vore det helt perfekt.
Eller så får man flytta runt sitt hus under året till platser där solen värmer...
Som det är nu så kan man bara spara värmen i några dagar.

Ta 5st paraboler på 1m2 och rikta brännpunkten mot nått som överför energin till vatten så tror jag säkert du kan värma hushållsbehovet av varmvatten 2/3 av året.
xxargs

Inlägg av xxargs »

sol och vind är sk. skräpenergi, dvs. utspridd över stor yta och kostsam att samla in.

se bara på växterna vilka komplicerade system de måste skapa för att kunna konserver och lagra energi till mer användbar form, och så tror vi att vi skall få till något liknande på enkelt och billigt system som en parabol och några rörledningar 8)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

POS, Jo, som XX antyder så är det skillnad på rent praktiska tillämpningar, det är i vart fall min erfarenhet so far... :humm:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Problemet är väl egentligen att ta tillvara den energi man kan och att använda den på det tidspunkt man behöver den. Om jag gjorde om hela källaren till en ackumulatortank ville den bli runt 140m³, sedan kasta upp en del solpaneler och jag ville ha värme en månads tid när det blir kallt...

Att samla energi är inget större problem, utmaningen är att lagra den till man behöver den, om man sedan samlar in "skräpenergi" eller annan "högvärdig" energi är ganska likgiltigt.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Håller helt med dig Icecap, sammla in är inte det största problemet, det är lagringen.
Skräpenergi... nej det tyker jag inte man ska kalla det.

Mizzarrogh:
Ja sa inte att det var lätt, bara att det är fullt möjligt att göra det.
Vad trådskaparen kan och inte kan har jag ingen aning om.

Själv tycker jag det låter svårt att effektivt överföra energin till vatten på en sån liten punkt som det blir.

Jag har kokat vatten men bara en vanlig parabol och en glasburk med vatten några gånger, det är lätt att underskatta solenergin.
Jag kan tex ganska lätt få 160gr varmt i min solfångare.

Men jag tycker man kan uppmuntra folk som vill labba/leka med roliga saker, mycket blir bara tok men då och då kommer nån
på nått nytt som är lite banbrytande.

Här är några som försökt med parabol:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 407112.ece
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, absolut, använder själv solpaneler och tycker det är en riktigt bra konstruktion som fungerat över förväntan (om den är korrekt utförd) men i kommersiell skala verkar det inte funka bra ännu men det kommer kanske.

Men, som sagt, för hemmabruk bör man ju absolut labba och testa det är ju ofta så man kommer fram till intressanta resultat, beräkningar på papperet kanske inte alltid stämmer med den faktiska verkligheten hur noggrant gjorda de än är så är och förblir det ju rent teoretiska beräkningar menar jag. Mitt råd är således: Kört på och ha kul! Man kommer knappast att ångra sig och åtminstone jag lär sig mer konkret då än om man bara sitter och skriver teorier på ett A4... :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Sopparaboler funkar bäst i länder närmare ekvatorn, med nästan molnfri hlmmel och utan nederbörd. Ett bra exempel är Ladakh i norra Indien där det är mycket kallt om vintern, men solen lyser från en hög vinkel från en blå himmel nästan hela vintern. Där har de bl.a. tillverkat en "solspis" där man kan koka mat direkt under parabolen. En platt solpanel klarar ju av en del snö, men en jätteparabol behöver nog vara ganska stark om det blir en sån vinter som vi haft nu.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Skaffa en stor tank, helst rostfri från mejeri eller mejerilastbil, järnvägsvagn 20 – 50 m3. Gräv ner den intill huset och isolera den maximalt. Värmeväxla in och ut lagrad värme efterhand som behov/överskott uppstår och skicka dit all spillvärme i övrigt man får från div källor som ventilaton mm. Det kanske t o m kan vara ide att kyla baksidan på kyl och frys och ta vara på detta "spill". Frågan är sedan om man kan optimera vätskan i tanken (lagringsmediet), skall det vara endast vatten i eller blandat med (salt?) något eller någon helt annan ”soppa”? :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag tror att vatten är rätt överlägset. Frågan är vad det kostar att isolera??? Frigolit och mineralull?

Frågan är om man kan bygga en större tank billigt på egen hand? Priset för att hyra grävmaskin och liknande ökar ju inte för att tanken är på 200m3 istället för 50m3. Kanske en (eller flera) begagnad container med var sin "plastpåse" i.
Skriv svar