433Mhz Tranceiver

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nitropunch

433Mhz Tranceiver

Inlägg av nitropunch »

Hejsan. Hittade en rolig lite leksak här :)
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=254
Datablad: http://www.swechtrading.se/zencart/images/jz863-en.pdf

Har lite svår för att tyda data bladet. Så tänkte se om där är någon här som kan förtydliga de åt mej :P

Om vi säger att ja skulle vilja styra till relä med den här modulen. Som ja fattar de så är de så enkelt som att bara koppla reläets spole till RX pinnen och GND. Sen bara en strömbyrtare till TX och GND på sändaren.

Kan de vara så enkelt ?
Användarvisningsbild
E85

Re: 433Mhz Tranceiver

Inlägg av E85 »

Nej så enkelt är det inte. Det är meningen att du ska skicka data seriellt med hjälp av t.ex uart:en i en mikrocontroller eller via datorn.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Nja, så krångligt behöver det inte vara.
Den seriella datan måste inte vara en sträng med ettor och nollor.
Det går utmärkt att bara skicka ettor (för att dra reläet) eller nollor (för att ..inte dra reläet). Precis som med en serieport (dock inte USB) i datorn alltså.
Så det går med andra ord utmärkt att göra som Nitropunch vill, med små modifieringar, rent kopplingsmässigt:

Man brukar inte koppla reläet direkt till sändar/mottagar-modulen.
Använd en transistor mellan dem, och en diod (bakvänd) över reläspolen.
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Min erfarenhet är att RS-232 kan vara väldigt krångligt, delvis för att alla inte alltid följer standarden.
Det finns hur mycket som helst att läsa
ex http://en.wikipedia.org/wiki/Transmit_f ... ow_control
Men man behöver experimentera för att lära sig.
Flödeskontroll kan vara styrd av hårdvara (DTR,DSR,CTS,RTS), mjukvara (Xon/Xoff) eller ingen.
Denna Tranciever verkar inte ha de in/utgångarna för "hård" flödeskontroll, förutom pinne 5 (SLE) som jag inte förstår. SLE skulle ev kunna vara CTS el RTS

Den har på RS-232 "Interface data format: 8E1/8N1/8O1"
8 = 8 bitars data
E/N/O = Even parity, No parity eller Odd parity
1 = 1 stop bit

På RS-232 kan man välja hastighet mellan 1200bps, 2400bps, 4800bps, 9600bps, 19200bps

Om vi antar att vi kopplar den till en PC så måste man först konfigurera både serieporten på PC och Trancievern att ha samma hastighet, databitar, paritet och stop-bit.
Sen måste såklart de båda Trancieverna som ska prata med varandra ha samma inställning på radion.
Kanaler o hastighet ställer man väl in med medföljande program.

Det enklaste är nog att ta två PC med varsin Tranciever och sedan köra den gamla HyperTerminalen som finns i Windows (Tillbehör ...). Med Hyperterminalen kan man experimentera med Maskinvaru/mjukvaru(Xon/Xoff)/ingen flödeskontroll. Om allt fungerar ska man kunna skriva till varandra från de 2 PC.
Det kan vara värt att notera "When the speed rate in the air is quicker than interface’s, allowing to transmit unlimited length". Man bör inte ha för hög hastighet mellan PC & Tranciever ...

Ett lite krångligare (men billigare) alt är Kjell&Co art 88900 & 88901 ...

Jag vet inte hur man bygger RS-232 och relä-styrning men kanske electro-kit Art Nr 12302019 ...
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Enligt databladet finns den i en RS-485 version och kanske electro kit Art Nr 12302014 vore nåt.
nitropunch

Inlägg av nitropunch »

Jo kjell & Co.s vertion har ja också kollat på. och den verkar nästan bättre att välja än den första jag kom med.

Men hade de funkat om man skickade en signal (bara en lång etta) för att hålla reläet, och då så klart ha en transistor emellan.

hade varit kul och leka med för att lära sig lite. Problemet är att jag kan inget om RS-232 datakommunikation :(
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Rolex42:
"Denna Tranciever verkar inte ha de in/utgångarna för "hård" flödeskontroll, förutom pinne 5 (SLE) som jag inte förstår. SLE skulle ev kunna vara CTS el RTS"

SLE står för Sleep.
Sedan så finns det tre olika modeller av trancievern: TTL, RS232 och RS485. Så man måste inte köra med RS232 om man inte behöver det, vilket man inte behöver om man ska styra t.ex ett relä. Däremot är RS232 bra om man ska prata med en annan dator eller någon annan burk som använder RS232. :wink:
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Om man nu skulle skicka nollor eller ettor kan det inte bli problem ifall det blir störningar på radion att relät börjar klappra? Eller är det nån slags felcheck inbyggt kanske?
rolex42

Inlägg av rolex42 »

Jag tror att pariteten i flödeskontrollen är en kontroll (http://en.wikipedia.org/wiki/Parity_check).

För att styra relä antar jag att TTL-versionen tillsammans med en HT12D och en HT12E fungerar.
Då ansluter man DOUT på HT-12E till Rx på Trancievern.
Från den andra Trancievern ansluts Tx till DIN på HT-12D.
(Eller har jag blandat ihop Rx & Tx).
OBS! att man bara använder halva Trancievern och då kanske Kjell&Co blir billigare.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Skall du "bara" styra ett relä så är den tranceivern jag säljer lite väl avancerad och dyr..
Du behöver ju bara kommunikation i en riktning så att säga...

Swech
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag vet inte hur det är med just den här modulen men ofta så måste de ha en växlande signal. Mao funkar RS232-kommunikation men inte "långa" 1'or eller 0'or.
Skriv svar