Min erfarenhet är att RS-232 kan vara väldigt krångligt, delvis för att alla inte alltid följer standarden.
Det finns hur mycket som helst att läsa
ex
http://en.wikipedia.org/wiki/Transmit_f ... ow_control
Men man behöver experimentera för att lära sig.
Flödeskontroll kan vara styrd av hårdvara (DTR,DSR,CTS,RTS), mjukvara (Xon/Xoff) eller ingen.
Denna Tranciever verkar inte ha de in/utgångarna för "hård" flödeskontroll, förutom pinne 5 (SLE) som jag inte förstår. SLE skulle ev kunna vara CTS el RTS
Den har på RS-232 "Interface data format: 8E1/8N1/8O1"
8 = 8 bitars data
E/N/O = Even parity, No parity eller Odd parity
1 = 1 stop bit
På RS-232 kan man välja hastighet mellan 1200bps, 2400bps, 4800bps, 9600bps, 19200bps
Om vi antar att vi kopplar den till en PC så måste man först konfigurera både serieporten på PC och Trancievern att ha samma hastighet, databitar, paritet och stop-bit.
Sen måste såklart de båda Trancieverna som ska prata med varandra ha samma inställning på radion.
Kanaler o hastighet ställer man väl in med medföljande program.
Det enklaste är nog att ta två PC med varsin Tranciever och sedan köra den gamla HyperTerminalen som finns i Windows (Tillbehör ...). Med Hyperterminalen kan man experimentera med Maskinvaru/mjukvaru(Xon/Xoff)/ingen flödeskontroll. Om allt fungerar ska man kunna skriva till varandra från de 2 PC.
Det kan vara värt att notera "When the speed rate in the air is quicker than interface’s, allowing to transmit unlimited length". Man bör inte ha för hög hastighet mellan PC & Tranciever ...
Ett lite krångligare (men billigare) alt är Kjell&Co art 88900 & 88901 ...
Jag vet inte hur man bygger RS-232 och relä-styrning men kanske electro-kit Art Nr 12302019 ...