sinusgenerator till DC/DC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

sinusgenerator till DC/DC

Inlägg av jesse »

vill göra en "sinusgenerator" med följande krav:

* vågformen inte så noga, bara den inte har många starka övertoner. Ju mer sinus desto bättre förstås.
* frekvensstabilitet ganska oviktigt - kan driva 20% upp eller ner...
* att den går att sparka igång direkt utan en massa trimmande
* att den håller en given ampiltud.
* matningsspänning ca 4.5 volt.
* få komponenter på liten yta.

Min tanke är att överföra lite ström i en liten pulstransformator (max 2 mA) utan att generera allt för mycket skräp. Därför utesluter jag fyrkantsvåg. Strömmen ska likriktas och ge ut ca 4 till 5 volt DC ut på andra sidan.

Transformatorerna jag tittat på är Murata 78601/3C, 78601/2C och 78615/1C med förhållande 1:1 och induktans 200, 500 och 2000µH. Jag föreställer mig att jag kan överföra en signal på ca 200 kHz med någon av dem.... fast jag har egentligen ingen koll :roll: Men jag tänkte testa och se hur det går (har dessa transformatorer hemma).

Eller går jag över ån efter vatten nu? Finns det betydligt enklare DC/DC lösningar (färdiga kretsar) att ansluta till transformator och som inte sprutar frekvenser omkring sig runt 180 MHz???

I vilket fall som helst har jag tittat på enkla sinusgeneratorlösningar, bland annat quadrature oscillatorn som på bilden saknar ett steg med zenerdioder för att reglera amplitud. Ni som har erfarenhet och vana med sinusgeneratorer - vad är fallgroparna här? Det tycks ju finnas en hel del att tänka på: hur noga är det att värdena på R och C är lika på de olika ställena? Hur dimensionerar jag zenerdiodsteget (se länken) så att jag inte sabbar vågformen osv.... ???

Bild

Alternativ jag hittat är också Wienbryggan. Frågorna som uppstår är väl: är denna "enklare" att få igång, mer eller mindre känslig för komponentvärden etc... Nedanstående schema är en wienbrygga med reglering av amplituden:
Bild

Jag hatar induktanser (för de ofta är skrymmande och dyra) så jag undviker helst en LC generator, om det inte visar sig att en sådan är långt överlägsen de andra i något avseende. Såvida jag inte kan använda transformatorns primärlindning som del i LC-kretsen :razz:
limpan4all

Re: sinusgenerator till DC/DC

Inlägg av limpan4all »

MAX845 + Coilcraft Q4470-CL samt BAV99 70-181-61 + filterkondensatorer ev kompleterat med en LD linj reg.
Jag var inne på din lösning tidigare men la ner det då det skapade för mycket blandade problem.
Den här lösningen är tvärstabil och har en hel del headroom för större strömuttag.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jesse:
Första schemat som syns i inlägget är bra. Värdena behöver inte vara identiska.

Jag har använt den kopplingen några gånger men kan inte hitta någonstans där jag har skrivit in komponentvärdena,
så troligen har jag bara kopplat in potar och skruvat mig fram till rätt värden. Enda ledtråden jag hittat är mitt kretskort.
Som du ser så är det bara två motstånd. Jag bytte ut det tredje mot en pot för att kunna justera amplituden.
Det är det motståndet som i ditt schema går från andra OP'ns utgång till första OP'ns plusingång.

När vi ändå är inne på sinusgenerator så måste jag tipsa om den här westonbryggan. Riktigt trevlig sinusgenerator! :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och sedan en brasklapp: när väl sinusen likriktas kommer störningarna ändå tack vara diodernas klippning.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Duger det med en sån här? Men en lämplig konding på utgången får man ganska hyfsad sinus
10Khz in 625 hz ut

Håkan

Bild
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Sidan 3 beskriver ett ganska enkelt bygge som matas med 5V.

"CMOS hex inverter generates low-distortion sine waves"

http://www.edn.com/contents/images/60905di.pdf
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Tackar för intressanta svar... hur jag än kommer att göra, om jag nu gör en isolerad DC/DC , så kommer jag när jag får tid över experimentera lite med en sinusgenerator. Jag antar att det lutar åt att jag bygger en sådan som Jimmy hade gjort kretskort av. Den känns sympatisk på något vis. Jimmy, jag har svårt att se färgerna på min skärm - är det 10k och 100k du har där?

Icecap: Attans också... jag som tänkte slippa tjocka filter...

Håkan O : för mycket elektronik och för "kantig" kurva... Annars tycker jag sådana konstruktioner är kul.

limpan: jo, det kanske blir något sådant... ska ta en titt på de komponenterna.

4kTRB : Den var ju intressant! Fast inte för det här projektet, men en annan gång...

Tack för svaren, allihopa! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hälften rätt. :) 10k och 10 ohm. Det låter väldigt lite med 10 ohm, men jag hade säkert någon orsak.. :D
Men du kan ju testa med 1k eller nåt sånt istället om det inte fungerar i ditt fall.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kan inte låta bli att tänka på att det är 2mA - vilket ju är ganska lite om spänningen inte är hög alltså borde en Colpitt-oscillator nog fungera skapligt OCH ger en ganska fin sinus.
Skriv svar