* vågformen inte så noga, bara den inte har många starka övertoner. Ju mer sinus desto bättre förstås.
* frekvensstabilitet ganska oviktigt - kan driva 20% upp eller ner...
* att den går att sparka igång direkt utan en massa trimmande
* att den håller en given ampiltud.
* matningsspänning ca 4.5 volt.
* få komponenter på liten yta.
Min tanke är att överföra lite ström i en liten pulstransformator (max 2 mA) utan att generera allt för mycket skräp. Därför utesluter jag fyrkantsvåg. Strömmen ska likriktas och ge ut ca 4 till 5 volt DC ut på andra sidan.
Transformatorerna jag tittat på är Murata 78601/3C, 78601/2C och 78615/1C med förhållande 1:1 och induktans 200, 500 och 2000µH. Jag föreställer mig att jag kan överföra en signal på ca 200 kHz med någon av dem.... fast jag har egentligen ingen koll
Eller går jag över ån efter vatten nu? Finns det betydligt enklare DC/DC lösningar (färdiga kretsar) att ansluta till transformator och som inte sprutar frekvenser omkring sig runt 180 MHz???
I vilket fall som helst har jag tittat på enkla sinusgeneratorlösningar, bland annat quadrature oscillatorn som på bilden saknar ett steg med zenerdioder för att reglera amplitud. Ni som har erfarenhet och vana med sinusgeneratorer - vad är fallgroparna här? Det tycks ju finnas en hel del att tänka på: hur noga är det att värdena på R och C är lika på de olika ställena? Hur dimensionerar jag zenerdiodsteget (se länken) så att jag inte sabbar vågformen osv.... ???

Alternativ jag hittat är också Wienbryggan. Frågorna som uppstår är väl: är denna "enklare" att få igång, mer eller mindre känslig för komponentvärden etc... Nedanstående schema är en wienbrygga med reglering av amplituden:

Jag hatar induktanser (för de ofta är skrymmande och dyra) så jag undviker helst en LC generator, om det inte visar sig att en sådan är långt överlägsen de andra i något avseende. Såvida jag inte kan använda transformatorns primärlindning som del i LC-kretsen