Sol parabol = Nästan Gratis värme

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Uttis

Re: Sol parabol = Nästan Gratis värme

Inlägg av Uttis »

Jo men i en plan solfångare har du ju en stor låda som ligger och läcker ut värme men om du istället koncentrerar allt till en liten låda med 10cm glas där du tar in värmen och sen snurrar runt vatten så den lilla lådan ligger runt 70-90grader då tycker jag att man borde kunna ta vara på mer.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Nja alltså verkningsgraden sjunker ändå du har ändå förluster i ledningar till och från fångaren, samt att ju större differensen mellan absorbatorn och omgivande temp är ju lägre verkningsgrad. Finns möjligheter att motverka detta (tex vakum) men det är inget man lätt gör hemma.

Det _ÄR_ nästan omöjligt att bygga en lika bra solfångare som de man köper. Dels behöver du en selektiv absorbator, bara det innebär att belägga en metallyta på atomnivå (inte helt enkelt) därutöver behöver man antireflexbehandla glaset (samt från början få tag i rätt glas) sen är det en slags beläggning på själva absorbatorn typ teflon för att förhindra konvektion.

Man kan bygga realtivt enkla (och bra) solfångare men då är det yta som gäller. Reflektorer måste ju byggas så att de håller sig rena på något sätt annars tappar man ju effektivitet även där. De såkallade "solar tower" (där man med heliostater styr strålarna mot ett torn där absorbatorn finns) har ju ett team som hela tiden åker och rengör heliostaterna.

Helt enkelt är det alltså inte och det kräver mycket tankemöda. Jag skulle inte lägga några stora pengar på en speciallösning annat än bara för att prova utan hänseende till vad det ger. Tänk också på att en normal solfångare har en livslängd på minimum 10 år något jag tippar på en rörlig lösning har svårt att klara utan underhåll.

Dock kan man aldrig få ut mer än 1000W/m² de bästa solfångarna ligger på c:a 90% av detta vid 0 graders skillnad mellan yttertemp och solfångarens medeltemp. Den bästa i DETTA fall är en svart slang ;)

Kanske ska tillägga att slangens verkningsgrad sjunker snabbt och vid bara 30-40 graders tempskillnad är den nästan noll :?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Kom på att min solfångare är med i ett reklamblad (och jag också tyvärr :) )
Det är rätt ovanligt med sån anläggning som jag har, det är inte många som satsar på solfångare till bara varmvatten,
så han jag köpte det av bad om att få ta lite bilder och jag har även visat det för andra intresserade nån gång.
Jag satte upp den för 5-6 är sen.
Sista bilden.
http://www.koping.net/nila/webb/katalog.pdf
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är rätt ovanligt med sån anläggning som jag har, det är inte många som satsar på solfångare till bara varmvatten,
Det är väl enligt min erfarenhet den vanligaste installationstypen, eftersom man inte behöver värme på sommaren.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Nja dom flesta har det väll i komination med tex vedpanna så dom slipper elda på sommaren och behöver elda mindre på höst/vår.
Jag har min solfångare mot en varmvattenberedare det är inte alls lika vanligt. (i sverige)
Var jag lite tydligare då?
Senast redigerad av POS 18 januari 2010, 21:52:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej det vanligaste är faktiskt att köra mot just en varmvattenberedare.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Hmm.. han jag köpte den av hade aldrig sålt en sån anläggning tidigare, jag känner till 10-15 andra anläggningar i trakten och ingen har en sån liten anläggning som jag har.
Men det blir säkert vanligare och vanligare med den typen av anläggningar såklart.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Acctank är nog det vanligaste tippar jag på. Men acctank är ju varmvattenberedare bara så vad den specifika skillnaden är vet jag inte. :?:
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Skilnaden är väll att i en varmvattenberedare så tar man av vatten som är i den och i en acctank så tar man värme via slinga till tappvatten.
Varmvattenberedare har väll i princip alltid elpatron också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns batteriberedare också, så det är ingen skillnad.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Såklart finns det undantag och varianter men pratar man 15-300 liter så brukar det vara beredare och 500 l och uppåt acctank.
Inte har jag hört om nån 50 liters accumulatortank eller 1500 l varmvattenberedare.
Men nog om det, tråden handlar om annat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nej, men det finns 300l varmvattenberedare med och utan batteri samt med eller utan dubbelmantel.
Det finns även motsvarande ned till 100l eller så.

Samtidigt finns det acktankar med varmvattenbatteri osv i all oändlighet.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

okej :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Skillnaden mellan en VVB och en acktank är det primära användningsområdet.
dvs en VVB kan mycket väl vara en Acktank och vice versa.

Dock brukar rena acktankar inte vara avsedda för Tappvatten direkt (även om det finns undantag) och saknar därmed i regel erforderliga korrosionsskydd såsom kopparfordring eller Emaljering/Offeranod.
Dock kan de vara försedda med ett varmvattenbatteri för tappvarmvattenuppvärmning.
För villabruk brukar också VVB'n vara lite mindre än en acktank, runt 200-300l och acktankar runt 300-500l.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Lustigt nog kan man ha en varmvattenberedare i en acctank :)
Skriv svar