Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?
Re: Vattenavskiljare för tryckluft till vakuumsystem?
Jag kan bara hålla med, mycket påläst. Jobbar kanske med det?
Jag ska tvätta av min "nya" pump i morgon och ta lite bilder så får vi se om det ens är en vakuumpump,
så stora är mina kunskaper....
Jag ska tvätta av min "nya" pump i morgon och ta lite bilder så får vi se om det ens är en vakuumpump,
så stora är mina kunskaper....

Kanske en vattenejektor pump skulle duga. Det är inte så svårt att tillverka. Ett T-stycke och två dysor.
Men det krävs vatten o avlopp i närheten.
Men det krävs vatten o avlopp i närheten.
Dar303: det var visst bara att vända och gå ut igen när jag kom in från garaget
Jag har klarat mig med Julapumpen hittills så jag har inte kollat nått mer på den andra, men nu fick jag ju en anledning.
Det var ganska oljigt i pumpen så att den skulle ha varit till mjölk som han jag fick den av sa tror jag inte så mycket på.
Men en lamellpump av nått slag är det väll?
Till vakuum? inte en aning...

Jag har klarat mig med Julapumpen hittills så jag har inte kollat nått mer på den andra, men nu fick jag ju en anledning.
Det var ganska oljigt i pumpen så att den skulle ha varit till mjölk som han jag fick den av sa tror jag inte så mycket på.
Men en lamellpump av nått slag är det väll?
Till vakuum? inte en aning...
Typisk pump för att göra undertryck till mjölkmaskiner
Jaha där ser man, har du koll på vad dom gillar för varvtal?
vad kan man förvänta sig av den när det gäller vakuum?
vad kan man förvänta sig av den när det gäller vakuum?
Med den där stora remskivan så är den nog inte tänkt att snurra så fort - kanske 1000 varv minuten.
julapumpen ligger på 1400 rpm.
har du någon oljenippel på den - som tidigare nämt brukar dom behöva en konstant sakta oljetillförsel för att hålla sig täta och bortskaffa saker och kanske fukt som sätter sig av i pumpen.
hur hög vakum du får beror helt på hur sliten pumpen är och hur smörjningen med olja fungerar (det är inte utan orsak som pumpar för lite bättre vakum alltid ligger i oljebad)
med din typ av användning så har du ingen behov av radiorörsvakum direkt, fasthållningskraften ändrar inte så mycket om det sker med -900 mBar eller -1000 mBar relativt lufttrycket sas.
julapumpen ligger på 1400 rpm.
har du någon oljenippel på den - som tidigare nämt brukar dom behöva en konstant sakta oljetillförsel för att hålla sig täta och bortskaffa saker och kanske fukt som sätter sig av i pumpen.
hur hög vakum du får beror helt på hur sliten pumpen är och hur smörjningen med olja fungerar (det är inte utan orsak som pumpar för lite bättre vakum alltid ligger i oljebad)
med din typ av användning så har du ingen behov av radiorörsvakum direkt, fasthållningskraften ändrar inte så mycket om det sker med -900 mBar eller -1000 mBar relativt lufttrycket sas.
Jag ska kolla om det är nån nippel på den i morgon, jag tror inte de var det.
Jag har en motor som ev. kan driva den, ska kolla på det också.
Det vore ju lite kul att prova den.
Jag har en motor som ev. kan driva den, ska kolla på det också.
Det vore ju lite kul att prova den.