Ljussken från ett brev vid öppning.
-
John Eriksson
Ljussken från ett brev vid öppning.
Hej på Er alla.
Häromdagen fick jag ett brev ett sådant där man river bort ett skyddshölje för att sedan klistra igen brevet. När jag öppnade brevet i halvbunklet så såg jag att det lyste när jag särade på den klistrade "locket" och övriga kuvert. Stängde in mig i badrummet och slog av belysning och fortsatte öppna med samma resultat att det lyste i skarven mellan kvert och lock, precis där klistret finns. Ett svagt blåaktigt sken som framträdde när man särade på lock och brev. Någon som har en förklaring eller har sett samma sak själv.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Häromdagen fick jag ett brev ett sådant där man river bort ett skyddshölje för att sedan klistra igen brevet. När jag öppnade brevet i halvbunklet så såg jag att det lyste när jag särade på den klistrade "locket" och övriga kuvert. Stängde in mig i badrummet och slog av belysning och fortsatte öppna med samma resultat att det lyste i skarven mellan kvert och lock, precis där klistret finns. Ett svagt blåaktigt sken som framträdde när man särade på lock och brev. Någon som har en förklaring eller har sett samma sak själv.
Re: Ljussken från ett brev vid öppning.
Jag har sett samma men orkade inte fundera på varför det blev så.
Har läst om detta och vetenskapen är inte helt på det rena med det heller. Har för mig att det kallas "triboluminicens"
Det uppstår väl även joniserande strålning, så med tillräckligt många
kuvert så kan man ordna sin egen röntgen hemma i badrummet
kuvert så kan man ordna sin egen röntgen hemma i badrummet
- rysshack.se
- EF Sponsor
Hah, jaa man lär sig något nytt varje dag. Första gången jag såg det, tänkte jag att det var ordentligt med statisk elektricitet.. . .
Om du inte vill slösa på brev så har jag sett samma sak med vanlig målartape.
/Magnus
/Magnus
- Electricguy
"hetsar upp atomer" kåta atomer är nog ensamma om att vara självlysande! haha 
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag hade en sån större spruta i plast från sjukhuset (utan kanyl på
) och när jag var i ett mörkt rum, höll för öppningen och drog ut kolven snabbt, uppstod precis samma blålila ljus.
Det går att generera röntgenstrålar med tape också: http://www.nytimes.com/2008/10/28/science/28xray.html
Jag har sett det på maskeringstejp,
där man drar av tejpen från rullen.
Jag trodde också att det var statiskt
så att det var därför det lyste.
där man drar av tejpen från rullen.
Jag trodde också att det var statiskt
så att det var därför det lyste.
-
John Eriksson
Hej på Er alla.
jag var in i badrummet häromkvällen, det var mörkt i rummet och jag skulle ta en badrock som hängde på en sådan där krok som sitter med sugkopp på kaklet. Badrocken fastnade lite grand i kroken varvid ett likadant sken uppstod mellan sugkoppen och kakelväggen. Provade flera gånger genom att rycka loss sugkoppen och det blev ett sken varje gång.
jag var in i badrummet häromkvällen, det var mörkt i rummet och jag skulle ta en badrock som hängde på en sådan där krok som sitter med sugkopp på kaklet. Badrocken fastnade lite grand i kroken varvid ett likadant sken uppstod mellan sugkoppen och kakelväggen. Provade flera gånger genom att rycka loss sugkoppen och det blev ett sken varje gång.