Köpråd: Temperatursensor
Köpråd: Temperatursensor
Hej!
Håller på och drar elen i mitt hus.
Då jag är något av en automationsnörd så drar jag alla apparater till ett kopplingsskåp. Belysning , temperatur och uttagen kommer att styras med en PC via Beckhoffs EtherCat bus.
Jag vill sätta en temperatur sensor i varje rum, men kan inte hitta någon bra infälld apparat. Den skall sitta på en infälld apparatdosa och ge ut en analog signal. Antingen 0-10V eller 4-20mA. Hittade denna:
http://www.automatikprodukter.se/index_ ... uxe_se.htm
men tycker att den är för dyr.
Är det någon här som vet var man kan finna sådant här. Hittar inget hos grossisterna, och den ovanstående länken är den enda nätbutiken jag hittat.
Tacksam för svar
//John
Håller på och drar elen i mitt hus.
Då jag är något av en automationsnörd så drar jag alla apparater till ett kopplingsskåp. Belysning , temperatur och uttagen kommer att styras med en PC via Beckhoffs EtherCat bus.
Jag vill sätta en temperatur sensor i varje rum, men kan inte hitta någon bra infälld apparat. Den skall sitta på en infälld apparatdosa och ge ut en analog signal. Antingen 0-10V eller 4-20mA. Hittade denna:
http://www.automatikprodukter.se/index_ ... uxe_se.htm
men tycker att den är för dyr.
Är det någon här som vet var man kan finna sådant här. Hittar inget hos grossisterna, och den ovanstående länken är den enda nätbutiken jag hittat.
Tacksam för svar
//John
Re: Köpråd: Temperatursensor
hur dyr är för dyr?
har du kollat regins produkter?
men dom kostar dom med
har du funderat på pt100 istället? eller är du låst till befintliga analogkort
i värsta fall kan man ju bygga egna givare, ska man ha en bunta kan det bli billigare
har du kollat regins produkter?
men dom kostar dom med
har du funderat på pt100 istället? eller är du låst till befintliga analogkort
i värsta fall kan man ju bygga egna givare, ska man ha en bunta kan det bli billigare
hittade faktiskt ett PT100 kort till styrsystemet, så jag kör nog på det. Tack för tipset
//John
//John
Annars denna: 73-869-39:
3,67 kr/st
(EDIT: Min kylfrys har haft 2st av dessa installerat i ett år nu där jag mäter temperaturen som presenterar på en display. Processorn (Atmega48) styr också kompressoerna)
Fabrikat: Microchip
Typ: MCP9700AT-E/LT
Linjär aktiv termistor
En utrymmessnål temperatursensor som lämnar en linjär utspänning direkt proportionell mot temperaturen. Lämplig för enkel temperaturövervakning till en låg kostnad.

(EDIT: Min kylfrys har haft 2st av dessa installerat i ett år nu där jag mäter temperaturen som presenterar på en display. Processorn (Atmega48) styr också kompressoerna)
Senast redigerad av jesse 19 januari 2010, 18:05:15, redigerad totalt 1 gång.
-
John_E, Vad kostar dessa EtherCAT noder?
(antar att PT100 kortet är ett sådant)
(antar att PT100 kortet är ett sådant)
Kör du TwinCat på toppen då eller?
Själv har jag just börjat bygga med en DeviceNet slinga med Wago/Beckhoff IO's kopplad till en Omron PLC, som sen har en PC som HMI.
/U
Själv har jag just börjat bygga med en DeviceNet slinga med Wago/Beckhoff IO's kopplad till en Omron PLC, som sen har en PC som HMI.
/U
LM334 + några motstånd ger 10mV/grad med en utimpedans <100 ohm
Kolla databladet för applikationsexempel.
Kolla databladet för applikationsexempel.