"2st standard TTL IC + ett par motstånd" * 7 = 14 st standard TTL IC och 14 motstånd.
"en bra funktion kan också vara värt några kronor extra"
Jo visst är det så, men om man kan uppnå samma/liknande resultat med några rader kod och/eller RC-filter är det att föredra av lätt insedda skäl.
Om man tar med hela kedjan från design till färdig produkt blir det billigare att bränna en timme på att skriva en "debounce"-funktion än att lägga tid och pengar på ett antal hårdvarufunktioner (som den du föreslog).
Som jag skrev i början har pengarna en stor betydelse i denna konstruktion.
"Det är inget unikt att koppla knappar / tangentbord till en processor."
Instämmer, men nu skall denna konstruktion inte vara till mig utan handhas av andra som inte accepterar att den ibland "muppar ur" och "har sig".
Krets för avstutsning (debouncer)
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Krets för avstutsning (debouncer)
en RC-krets kostar ju nästan inget och är ett utmärkt komplement till en bra kod. Allt annat bara tar plats och kostar.
Måste finnas massa flödesscheman för bra avstudsrutiner.
Inget stort jobb att skriva en sådan.
Inget stort jobb att skriva en sådan.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
"Inget stort jobb att skriva en sådan."
Var ju i princip det jag skrev ovan!
Var ju i princip det jag skrev ovan!
Stämmer.
Du borde redan nu kunna presentera en rutin här.
Eller om en timme eller så.
Jag har, på ett antal kommersiella projekt, en liten knappsats med 3-6 knappar (beroende på vilket projekt) och INGEN hårdvara för att avstutsa, bara brytarna och pull-up motstånd.
Avkänner via en timerinterrupt som jag har beskrivit tidigare och det har aldrig blivit rapporterat knapp-problem så att ha hårdvara är onödigt när man har en timerinterrupt på mellan 20Hz och 100Hz.
Avkänner via en timerinterrupt som jag har beskrivit tidigare och det har aldrig blivit rapporterat knapp-problem så att ha hårdvara är onödigt när man har en timerinterrupt på mellan 20Hz och 100Hz.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Sorry 4kTRB, men du får leva i ovisshet eftersom koden blev så genial att den blev hemligstämplad!4kTRB skrev:Stämmer.