Formel hjälp tack!
Formel hjälp tack!
Hej alla!
Jag har ett problem med en 1-fas pumpmotor som har blivit av med sin kondensator.
Min fråga är: Vad ska man använda för formel och vad behöver jag veta om motorn för att räkna ut specen på kondensatorn?
Tacksam för svar på medel låg nivå då jag är elektriker och inte så jätte insatt i elektronikmattematiken.
Jag har ett problem med en 1-fas pumpmotor som har blivit av med sin kondensator.
Min fråga är: Vad ska man använda för formel och vad behöver jag veta om motorn för att räkna ut specen på kondensatorn?
Tacksam för svar på medel låg nivå då jag är elektriker och inte så jätte insatt i elektronikmattematiken.
-
barbarossa
- EF Sponsor
- Inlägg: 544
- Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
- Ort: Tågarp, Svalöv
Re: Formel hjälp tack!
Ja det var det första... sen kollade jag de trasiga delarna av kondensatorn... ingen lycka där.
-
barbarossa
- EF Sponsor
- Inlägg: 544
- Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
- Ort: Tågarp, Svalöv
Re: Formel hjälp tack!
Såvida det inte är en uråldrig pjäs så är det nog lättast att ta det med tillverkaren.
//A
//A
Re: Formel hjälp tack!
Ja jag är rädd för det... då är det bara problemet med att hitta tillverkaren och lära sig lite kinesiska(mandarin) för husbehovs bruk 
-
barbarossa
- EF Sponsor
- Inlägg: 544
- Blev medlem: 8 december 2006, 11:18:14
- Ort: Tågarp, Svalöv
Re: Formel hjälp tack!
Antagligen/förhoppningsvis är det en standard motorkondensator som behöver bytas och då borde det gå att inskränka alternativen till ett par tre stycken värden med hjälp av dimensionerna på den gamla.
Re: Formel hjälp tack!
Tack för länkar m.m.!
En fundering bara:
Motorn som är relativt liten har enbart 4 anslutningsskruvar så jag vet inte om det är en 3-fas motor i grunden men det kanske de är?
Som jag kunde se var anslutningen så att det var fas till en skruv, nolla till en och sen låg kondensatorkablarna över de två sista.
//Anders
En fundering bara:
Motorn som är relativt liten har enbart 4 anslutningsskruvar så jag vet inte om det är en 3-fas motor i grunden men det kanske de är?
Som jag kunde se var anslutningen så att det var fas till en skruv, nolla till en och sen låg kondensatorkablarna över de två sista.
//Anders
Re: Formel hjälp tack!
förmodligen är det inte 3-fas utan det är 2-fasmotor.
dvs lindningen arbetar i 0 och 90 graders relation till varandra.
att 3-fasmotorer kan kopplas så att de fungerar hjälpligt på 1-fas med konding betyder inte att det alltid är 3-fasmotorer vid enfasdrift - det är tom. ganska sällsynt då en sådan 3-fasmotor är mindre effektiv i avseende material och kopparmängd vid 1-fasdrift jämförelse med motsvarande en 2-fasmotor med driftkonding avsedd för enfasdrift.
dvs lindningen arbetar i 0 och 90 graders relation till varandra.
att 3-fasmotorer kan kopplas så att de fungerar hjälpligt på 1-fas med konding betyder inte att det alltid är 3-fasmotorer vid enfasdrift - det är tom. ganska sällsynt då en sådan 3-fasmotor är mindre effektiv i avseende material och kopparmängd vid 1-fasdrift jämförelse med motsvarande en 2-fasmotor med driftkonding avsedd för enfasdrift.
Re: Formel hjälp tack!
I min lärobok står det 75uF per KW som ett riktvärde. När du testkör motorn, mät strömmen till varje lindning efteråt för dom får inte skilja mera än 5%.
Re: Formel hjälp tack!
dock tror jag inte att det är fullt så kinkigt att det måste vara helt lika, balansen vill man för att värmedistrubitionen skall lika mellan båda lindningarna och förmodligen också att motorns effektfaktor är hyffsat bra i den konfigurationen.
enfasmotor när den väl är startad behöver bara ha ström i en lindning, starkondingen eller annan fasvridande system (som extra induktans som med centrifugalkoppling kopplads bort som ofta fanns i äldre motorer, och används ännu idag mindre (< 1 kW) kyl och frysbox-kompressorer med sanslösa startströmmar) är avgörande för att motorns skall kunna starta.
enfasmotor när den väl är startad behöver bara ha ström i en lindning, starkondingen eller annan fasvridande system (som extra induktans som med centrifugalkoppling kopplads bort som ofta fanns i äldre motorer, och används ännu idag mindre (< 1 kW) kyl och frysbox-kompressorer med sanslösa startströmmar) är avgörande för att motorns skall kunna starta.
