Formel hjälp tack!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ScorioN

Formel hjälp tack!

Inlägg av ScorioN »

Hej alla!

Jag har ett problem med en 1-fas pumpmotor som har blivit av med sin kondensator.

Min fråga är: Vad ska man använda för formel och vad behöver jag veta om motorn för att räkna ut specen på kondensatorn?

Tacksam för svar på medel låg nivå då jag är elektriker och inte så jätte insatt i elektronikmattematiken.
barbarossa
EF Sponsor

Re: Formel hjälp tack!

Inlägg av barbarossa »

Har du kollat så att det inte står på motorn?

//A
ScorioN

Inlägg av ScorioN »

Ja det var det första... sen kollade jag de trasiga delarna av kondensatorn... ingen lycka där.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Såvida det inte är en uråldrig pjäs så är det nog lättast att ta det med tillverkaren.

//A
ScorioN

Inlägg av ScorioN »

Ja jag är rädd för det... då är det bara problemet med att hitta tillverkaren och lära sig lite kinesiska(mandarin) för husbehovs bruk :)
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Antagligen/förhoppningsvis är det en standard motorkondensator som behöver bytas och då borde det gå att inskränka alternativen till ett par tre stycken värden med hjälp av dimensionerna på den gamla.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

80 uF per kW är ett riktvärde.

Kjelle
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://www.bonab.se/#/ducati/kondensatorer.htm

Ingen aning om dom sedan säljer till privatpersoner.
ScorioN

Inlägg av ScorioN »

Tack för länkar m.m.!

En fundering bara:
Motorn som är relativt liten har enbart 4 anslutningsskruvar så jag vet inte om det är en 3-fas motor i grunden men det kanske de är?

Som jag kunde se var anslutningen så att det var fas till en skruv, nolla till en och sen låg kondensatorkablarna över de två sista.

//Anders
xxargs

Inlägg av xxargs »

förmodligen är det inte 3-fas utan det är 2-fasmotor.

dvs lindningen arbetar i 0 och 90 graders relation till varandra.

att 3-fasmotorer kan kopplas så att de fungerar hjälpligt på 1-fas med konding betyder inte att det alltid är 3-fasmotorer vid enfasdrift - det är tom. ganska sällsynt då en sådan 3-fasmotor är mindre effektiv i avseende material och kopparmängd vid 1-fasdrift jämförelse med motsvarande en 2-fasmotor med driftkonding avsedd för enfasdrift.
ScorioN

Inlägg av ScorioN »

Ok... men stämmer då 80 uF per kW?

//Anders
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

I min lärobok står det 75uF per KW som ett riktvärde. När du testkör motorn, mät strömmen till varje lindning efteråt för dom får inte skilja mera än 5%.
xxargs

Inlägg av xxargs »

dock tror jag inte att det är fullt så kinkigt att det måste vara helt lika, balansen vill man för att värmedistrubitionen skall lika mellan båda lindningarna och förmodligen också att motorns effektfaktor är hyffsat bra i den konfigurationen.

enfasmotor när den väl är startad behöver bara ha ström i en lindning, starkondingen eller annan fasvridande system (som extra induktans som med centrifugalkoppling kopplads bort som ofta fanns i äldre motorer, och används ännu idag mindre (< 1 kW) kyl och frysbox-kompressorer med sanslösa startströmmar) är avgörande för att motorns skall kunna starta.
Skriv svar