Vilket antivirus kör ni? Synpunkter?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
GhostLT

Re: Vilket antivirus kör ni? Synpunkter?

Inlägg av GhostLT »

Nod 32
Webroot spysweeper

kör jag och det funkar bra

Webroot spysweeper tar cpu när den scannar dock.

Har testat

Norton diverse olika års modeller alla åkte i soptunnan
Avast funkar men inte nöjd
Norman aftonbladet hade en 3 licens för nästan inget testade den på en bärbar och den är inte installerad nu
Panda Nyaste funkar men lite äldre soptunnan
F-secure installera mycket minne i datorn och rita inte stora saker i cad den tycker inte om inventor med stora filer öppna

Telias f-secure tycker jag inte om har fått fixa över 12 dator med det installerat dom får virus ändå av någon anledning.
davrex

Inlägg av davrex »

självkör jag inte anitvirus anser det onödigt :P
men skulle jag köra något skulle jag köra kaspersky som jag kör på övriga datorer är hemma för dom som behöver det :).
och för ner som kör Norton så hoppas jag verkligen dom har bättrat sig sedan jag körde det sist för några år sedan för då ställe dom till med mer problem än vad dom rätta till. och över det så om det hade tur att hitta ett virus så kunde till 90% inte ta bort det och var inte ofta den hitta virus fast man hade det :/
Nc
Kontakt:

Inlägg av Nc »

AndersG skrev: Före vi valde CA EZ AV en gång i tiden så utvärderade jag flera, bland annat NAV, McAfee och F-Secure och NAV kom sist... Men den kan ju ha blivit bättre sedan dess.

Lite nyfiken på vad ni fann till McAfee's nackdel vist kan den bli lite seg vid skanning men den har ju grymt bra admin verktyg vilket vi värderar högt, kör McAfee på ett par 100 datorer.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Nu var det ganska många år sedan. Vi har kunder som kör McAfee och det fungerar helt OK.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nu har det blivit aktuellt med någon form av skydd igen (till en bekant). Av det man kan hitta på nätet verkar Norton haft sin "peak" för resursstöld runt 2008. Den senaste varianten 2010 skall i princip inte ta några resurser alls (enligt denna källa), det som också är intressant är deras nya uppdateringsfunktion via "molnet" :mrgreen: Programmet ligger ständigt och kollar mot en central server (tror det var 5 minuters intervaller), så om ex. en dator i kalifornien blir drabbad skickas denna info till "molnet" (deras server antar jag) och 5 minuter senare har alla Nortons kunder info om detta och kan "stoppa skiten i dörren" så att säga... (kanske andra också kör "live" uppdateringar nuförtiden?)

Andra program som i årets tester hamnar bra till är MicroTrend som enligt vissa tester skall ta mest skit redan vid installationen, men det stod inget om reursbehovet :humm:

Just nu kör jag Microsoft Essentials som jag tycker är föredömligt enkelt och funkar riktigt bra... Det är ju däremot inte komplett som jag förstått det och eftersom min bekanta lyckats bli drabbad av något skit i datorn och vill därför ha det "bästa" möjliga skyddet :vissla: (jag vet att dra ur sladden till internet är det säkraste, men det blir inte så lätta att jobba då :doh: )

Problemet som uppstod med hans dator var att skrivbordet rensades på dom flesta ikonerna, dock inte alla, och bakgrundsbilden byttes till den som kom med datorn när den var ny (en blå bakgrund med Dell logga). I övrigt försvann alla favoriter, mejl och annat som var "personligt konfigurerat". Alla filer finns kvar på C: men det känns nästan som att det skapats en ny profil som är "default", datorn blev dessutom seg som kola och var omöjlig att jobba med! Som grädde på moset gick det inte att starta några program (dom ständes ner direkt), det gick inte heller att skriva in några adresser i webläsaren (dom raderades och man kom tillbaka till startsidan igen). När jag söker efter favoriter, eller filer med mejlinfo t.ex. så hittar den inget alls! Kan det vara så att en ny profil skapats, och om det är så hittar inte sök filer i andra profiler?(jag gissar att det är så men jag sitter inte vid datorn så jag kan kolla bättre just nu) :?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Nu var det ganska många år sedan. Vi har kunder som kör McAfee och det fungerar helt OK.

Lite up-to-date info kring just McAfee :

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.3 ... ka-datorer
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.312801
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.312848
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.312895

# Datorkaos i hela Sverige (Computer Sweden)
# McAfees dundertabbe (Computer Sweden)
# Halva Telia utslaget av McAfees tabbe (Computer Sweden)
# Systembolaget tvingas stänga (Computer Sweden)

Hoppsan... :-) :-)
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Kaspersky 2010 kostar 511:- ink. moms för tre datorer under ett år, det blir 170:- per maskin och år. Utmärkt för hemanvändare och mindre företag utan centraliserad antiviruslösning.

http://www.dustinhome.se/pd_5010331500.aspx
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ja sodjan, det är det som är problemnet med AV-program generellt. Är botet värre än sjukdomen. Gillar inte McAfee, men jag har kunder som kör det och det fungerar. Fn kör jag NOD32.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det fungerade i alla fall fram till idag. :-)
Hur som helst, jag tyckte bara att det var lite
humor i det hela.
Nc
Kontakt:

Inlägg av Nc »

Tur vi inte har så mycket pc klienter (kör mest tunna klienter mot Citrix) och av pc användarna är det inte så många som jobar kvällarna så vi drabades väldigt måttlig 3 pc datorer hitils har drabbats. vi har kanske 400 klienter om man räknar både pc och tunna klienter.

De flesta antivirus leverantörer har ju drabbats av liknande saker tyvärr tycker McAfee varit kanska förskonnade fram tills idag..

trist är det, fast denna veckan har allt som inte kan hända inträffat, så man blir inte brydd.. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

swesysmgr skrev:Kaspersky 2010 kostar 511:- ink. moms för tre datorer under ett år, det blir 170:- per maskin och år. Utmärkt för hemanvändare och mindre företag utan centraliserad antiviruslösning.

http://www.dustinhome.se/pd_5010331500.aspx
Efter att ha varit på ett föredrag med Mr kaspersky himself så har jag lovat mej att aldrig någonsin köra
någon av deras produkter..

..Jag kör avast.. det ger minst impact på mitt windowsanvändande. på jobbet kör windowsfolket forefront,
men det beror mest på att dom kör den gratis.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Och jag satt i flera timmar med en dator som varit "skyddad" med avast och ändå fått en infektion häromdagen...
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Kör man inte sitt antivirus i Paranoid-läge eller liknande, som trögar ner maskinen rejält, så finns alltid en minimal risk att bli smittad. Och inte ens då kan man vara 100% säker. Har man otur, eller slarvar med att t ex viruskolla nedladdade filer före installation så finns det fortfarande en smittorisk. Sedan verkar många normalanvändare tro att de kan vara hur ovarsamma som helst så länge de har antivirus installerat för "det ska ju ta allt". :vissla:

Personligen har jag har kört Avast i flera år nu och har inte haft någon incident, jag kör normalprioritet på skyddet. Har haft en hel del support hos familj, vänner och (suck) vänners vänner tidigare och har lagt in Avast hos de flesta.

Panda Cloud verkar också lovande, jag kör det på netbook:en på jobbet men det är för tidigt att säga om det är bra eller inte. Jag märker faktiskt inte av att det tar resurser, och skulle jag bli infekterad så lär jobbets officiella antivirus tala om det för mig. Hittils har det gått fint.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:Efter att ha varit på ett föredrag med Mr kaspersky himself så har jag lovat mej att aldrig någonsin köra någon av deras produkter.
Du får gärna utveckla, vore intressant att höra!

När det gäller gratisprogrammen tycker jag att Comodo funkat bäst, jag tycker man bör ha en integrerad lösning med brandvägg som varnar och övervakar lite mer än windows inbyggda (har inte kört den i Win7 så den kanske är bättre)

Kunde man få hemwindowsanvändare att inte köra som rot hela tiden skulle virusproblemen minska kraftigt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Och skulle man få flera ISPar att blockera port 25, utgående för annat än registerade mailservers så skulle det vara ännu bättre...
Skriv svar