Vilket antivirus kör ni? Synpunkter?
Re: Vilket antivirus kör ni? Synpunkter?
Tidigare under många år) olika Norton/Symantec varianter.
Inge speciella (tekniska) problem med det att notera.
Sedan något halvår AVG Free på ett antal maskiner, i alla fall
på en av dom den senaste v9. Jag kan tycka att scanningen som
hoppar igång då och då "drar ner" maskinen en del (laptop) så jag
brukar stoppa "all scans"...
Orsaken till bytet NAV -> AVG är igentligen bara att testa något "fritt",
det fanns inga tekniska orsaker till bytet.
Inge speciella (tekniska) problem med det att notera.
Sedan något halvår AVG Free på ett antal maskiner, i alla fall
på en av dom den senaste v9. Jag kan tycka att scanningen som
hoppar igång då och då "drar ner" maskinen en del (laptop) så jag
brukar stoppa "all scans"...
Orsaken till bytet NAV -> AVG är igentligen bara att testa något "fritt",
det fanns inga tekniska orsaker till bytet.
Avast kör jag, också gratis för för privat bruk.
Tycker de gratis alternativen är så pass bra att det inte finns någon anledning att betala dyrt för samma sak, eller sämre ibland, från någon annan tillverkare. Både AVG och Avast får ju bra betyg och omdöme jämfört med dyra alternativ vid diverse tester.
Norton har jag använt för och det var nog det segaste jag provat, inte gick det snabbare vid sökning eller var uppenbart bättre än gratisalternativen heller, enbart segare.
Tycker de gratis alternativen är så pass bra att det inte finns någon anledning att betala dyrt för samma sak, eller sämre ibland, från någon annan tillverkare. Både AVG och Avast får ju bra betyg och omdöme jämfört med dyra alternativ vid diverse tester.
Norton har jag använt för och det var nog det segaste jag provat, inte gick det snabbare vid sökning eller var uppenbart bättre än gratisalternativen heller, enbart segare.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Norton 360 sen ett år tillbaka, fungerar utmärkt. F-Secure har jag i en burk fortfarande som fungerar som sig bör, orsaket till Norton är att F-Secure/Glocalnet inte tillhanda håller >1 burk/licens mot Nortons 3/licens
- Gildebrand
AVG free 9
Men är väldigt imponerad utav f-secure 9. använder tydligen 70% mindre minne än tidigare
Men är väldigt imponerad utav f-secure 9. använder tydligen 70% mindre minne än tidigare

-
Nod32 eller avg. avg för att de finns som friversion. Nod32 för att det funkar grymt bra
Jo, jag har kikat litet på NOD32. Det är tydligen ett av de som har minst "footprint".
Edit: Glömde säga att det är både för kommersiellt och privatbruk. Har inga invändningar att betala för en bra produkt. Vi har kört CA rätt länge, men nu ger jag upp. Var en massa strul förra året vid uppdateringen och då det blev samma historia igen i år så lämnade jag tillbaka licenserna och fick en refund.
Edit: Glömde säga att det är både för kommersiellt och privatbruk. Har inga invändningar att betala för en bra produkt. Vi har kört CA rätt länge, men nu ger jag upp. Var en massa strul förra året vid uppdateringen och då det blev samma historia igen i år så lämnade jag tillbaka licenserna och fick en refund.
NAV på fasta datorer, NIS på laptopar.
Fungerar helt klanderfritt, mycket snabbt samt drar inga resurser (märks i princip inte).
Gillar den nya puls-uppdateringen, vilket funkar väldigt bra.
Bra och trevlig support.
Mycket bra är att man kan köpa licenser för flera maskiner, till ett bra pris.
Aldrig några licensproblem vid ominstallationer osv.
N360 har jag inte prövat på senare år, gjorde det vid nått tillfälle, men i mitt tycke alldeles för o-konfigurerbart, därav kombinationen NIS och NAV.
Fungerar helt klanderfritt, mycket snabbt samt drar inga resurser (märks i princip inte).
Gillar den nya puls-uppdateringen, vilket funkar väldigt bra.
Bra och trevlig support.
Mycket bra är att man kan köpa licenser för flera maskiner, till ett bra pris.
Aldrig några licensproblem vid ominstallationer osv.
N360 har jag inte prövat på senare år, gjorde det vid nått tillfälle, men i mitt tycke alldeles för o-konfigurerbart, därav kombinationen NIS och NAV.
Borre> Norton har jag använt för och det var nog det segaste jag provat,...
Det framgår inte riktigt hur länge sedan "förr" var, men mitt intryck är att
NAV har blivit betydligt effektivare under de senaste 2-3 årens uppdateringar.
Jag tycker nog att den senaste NAV jag hade (2008 tror jag) var "bättre" än den
AVG 9 Free som jag kör nu.
Går vi tillbaka ca 5 år eller mer så var det lite annorlunda med NAV, som jag minns det.
Det framgår inte riktigt hur länge sedan "förr" var, men mitt intryck är att
NAV har blivit betydligt effektivare under de senaste 2-3 årens uppdateringar.
Jag tycker nog att den senaste NAV jag hade (2008 tror jag) var "bättre" än den
AVG 9 Free som jag kör nu.
Går vi tillbaka ca 5 år eller mer så var det lite annorlunda med NAV, som jag minns det.
3år kanske.
Hjälpte dock en bekant till farsan för bara någon vecka sedan att ta bort Norton, dels för att han inte ville betala för det samt att han upplevde datorn seg med det. Efter installation av Avast gick det bättre tyckte han.
Jag upplever inte att man får vad man betalar för med Norton när det finns så bra gratisalternativ. Avast fungerar så bra att jag inte tänker börja betalar för något annat.
Hjälpte dock en bekant till farsan för bara någon vecka sedan att ta bort Norton, dels för att han inte ville betala för det samt att han upplevde datorn seg med det. Efter installation av Avast gick det bättre tyckte han.
Jag upplever inte att man får vad man betalar för med Norton när det finns så bra gratisalternativ. Avast fungerar så bra att jag inte tänker börja betalar för något annat.
Har kört Avast privat i några år och är nöjd. Testar Panda Cloud och det verkar intressant. Symantec/Norton, F-secure och Norman undviker jag spontant pga gamla erfarenheter.
Kör Panda som i sin senaste version inte märks, stör eller bromsar något annat.
Jag använder också Avast och är nöjd. Fungerar bra på även lite långsammare maskiner.
Nu finns ju även Microsoft Security Essentials
Nu finns ju även Microsoft Security Essentials
Jag har kört Norton 2009 och slängt ut den! Så fort den startar sina scanningar "laggar" datorn så man i princip inte kan jobba med den
Just nu söker jag nytt skydd (som helst inte lastar ner alls) och därför är jag intresserad av denna tråd... 

Jag har nog bara haft ett eller två virus totalt de senaste 10 åren, och dessa på en dator utan antivirusprogram. Jag tycker aldrig att jag får några virus. Jag har kört både Avast och AVG och upplever att båda är bra = dvs. de märks inte. Har ingen aning om de någonsin blockerat ett virus, jag har då aldrig fått någon varning. ( Har även provat Nortons någon månad på en ny laptop men den verkade seg och åkte ut långt innan gratistiden var över. )
Däremot spyware tycker jag att jag har ont av. Hade jag inte laddat ner en massa gratisprogram hade det blivit väldigt många tusenlappar för programvara som zip, antivirus, brandväggar, partition managers osv... så jag väljer att ladda ner program från olika håll. Men det är grymt svårt att avgöra vilka som är seriösa och inte. Det skulle behövas nån slags seriös sida för recensioner av olika programvara så man inte åker dit på de värsta avarterna. Installerade häromdagen något som heter "spybot S&D" vilket rekommenderas av vana användare.
Jag har ingen antivirus alls just nu på min gamla laptop. Den har bara 256 MB ram icke utbyggbart, vilket fungerat utmärkt ända tills för någon vecka sedan då windows XP fick för sig att göra 47 uppdateringar (!). Sen dess är den nästan oanvändbar. Uppdateringarna var dessutom irreversibla eftersom de innehåller skydd mot piratkopiering som Microsoft givetvis inte vill att man ska kunna avinstallera igen. Så nu har jag en nästan värdelös XP-dator. Det kan ta en halvtimme att starta ett program (som t.ex. wordpad).
Därför har jag avinstallerat nästan allt som kan tänkas köra i bakgrunden.
När ni säger "lämnar footprints" är det bl.a. slösandet med ramminne ni menar då, eller något annat?
Däremot spyware tycker jag att jag har ont av. Hade jag inte laddat ner en massa gratisprogram hade det blivit väldigt många tusenlappar för programvara som zip, antivirus, brandväggar, partition managers osv... så jag väljer att ladda ner program från olika håll. Men det är grymt svårt att avgöra vilka som är seriösa och inte. Det skulle behövas nån slags seriös sida för recensioner av olika programvara så man inte åker dit på de värsta avarterna. Installerade häromdagen något som heter "spybot S&D" vilket rekommenderas av vana användare.
Jag har ingen antivirus alls just nu på min gamla laptop. Den har bara 256 MB ram icke utbyggbart, vilket fungerat utmärkt ända tills för någon vecka sedan då windows XP fick för sig att göra 47 uppdateringar (!). Sen dess är den nästan oanvändbar. Uppdateringarna var dessutom irreversibla eftersom de innehåller skydd mot piratkopiering som Microsoft givetvis inte vill att man ska kunna avinstallera igen. Så nu har jag en nästan värdelös XP-dator. Det kan ta en halvtimme att starta ett program (som t.ex. wordpad).

När ni säger "lämnar footprints" är det bl.a. slösandet med ramminne ni menar då, eller något annat?