Idéer för att ta fast kabelmarodör
Re: Idéer för att ta fast kabelmarodör
Att få till ett bra foto på marodören och det dessutom i mörkret med bara EN kamera är som att
vinna högsta vinsten på Lotto.
Glöm billiga kameror när det gäller mörker.
Försök få fram i vilken tidsram han kommer(sent kväll misstänker jag), sitt sedan och vänta i full springmundering(gympaskor, ficklampa, mobiltel).
Till sådant här behövs det ett tålamod som går över det mesta, det finns människor som suttit
i flera veckor och bevakat ett område och till slut lyckats.
Kjelle
vinna högsta vinsten på Lotto.
Glöm billiga kameror när det gäller mörker.
Försök få fram i vilken tidsram han kommer(sent kväll misstänker jag), sitt sedan och vänta i full springmundering(gympaskor, ficklampa, mobiltel).
Till sådant här behövs det ett tålamod som går över det mesta, det finns människor som suttit
i flera veckor och bevakat ett område och till slut lyckats.
Kjelle
-
jeppsson10
Många idéer och mycket kunskap kan man nog sammanfatta detta med.
Kanon, tack.
kamera.
Har blivit kontaktad vid sidan av forumet av en person som ev skulle kunna tänka sig låna ut en
modifierad kamera där kameran har inbyggd IR-funktion och där kameran även kan skicka bilderna via
GSM. Låter väldigt intressant. Vi får se om det finns någon möjlighet att hyra denna. Återkommer ang
detta.
http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=36-3931
Men jag skulle nog ändå vilja se vem det är.
heller så då kanske en rörselsedeccare vore ett bra komplement. Men jag undrar om det skulle funka,
hur lång tid tar det inte för webbkameran att hitta WLAN:et och börja sända? Jag gissar att man har
cirka 5-10s på sig att fånga förövaren.
och spelar in först då. Men hur löser man då driften av webbkameran? Vill inte köra slut på
bilbatteriet och motorvärmaruttaget i bilen är ju endast på 3 tim vid en bestämd tidpunkt.
är bredvid varandra. Det finns 1 elstolpe med två uttag till mig och min granne. De övriga 3 är
alltså utan. En av dessa tre är skiftesarbetare och urdragningen sker sena kvällar eller tidiga
morgonar. Men jag vill verkligen inte tro att det är han, det verkar osannolikt.
Det finns ytterligare en misstänkt och han är betydligt yngre och lite av ett strulbarn.
kameraövervakning utomhus. Men kan man styrka med polisanmälningar att det finns ett behov och att
det inte är en plats där många människor vistas (promenadstråk) så kan det tänkas att man får ok.
Men handläggninstiden för ansökan är minst ett halvår.
Jäklar vad svårt detta blev nu.
för dådet.
Sedan är det ju upp till mig och mitt samvete. Behöver inte avslöja för han som gjort det att jag
filmat, räcker med att säga att jag sett honom göra det.
elektroniska kunskap.
tillståndsdiskussion bland grannarna.
dag.
Jag tror också att Kjelle har rätt i sin tanke om att det blir svårt att få en bra bild på förövaren
i mörkret, men jag tror faktiskt att det skulle räcka om jag fick en skymt av jackan, håret, mössan
osv.
Ska fundera lite till och införskaffa något i helgen.
Kanske en sådan här?
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,462500000
Men min fru kommer bli galen på att det plingar till högt i huset varje gång.
Men det finns ju öronproppar.
Jag uppdaterar er hur det går.
Kanon, tack.
Du har rätt, men jag tror faktiskt att just bara det skulle hjälpa.jesse skrev:Sådana saker är ju oerhört irriterande! Det värsta är väl att även om du tar honom på
bar gärning så kan du inte göra så mycket annat än att skälla ut honom.
Jo, det lutar nog åt något sådant. En bild på förövaren vore önskvärt. Frågan är vilken sortsMeduza skrev:Kamera med rörelsedeckare riktad mot fronten på bilen så man får bild på alla som
rör sig där är väl det enklaste...
kamera.
Har blivit kontaktad vid sidan av forumet av en person som ev skulle kunna tänka sig låna ut en
modifierad kamera där kameran har inbyggd IR-funktion och där kameran även kan skicka bilderna via
GSM. Låter väldigt intressant. Vi får se om det finns någon möjlighet att hyra denna. Återkommer ang
detta.
Såg faktiskt att det fanns något liknande på Clas Ohlson:90kar08 skrev: Eller så kan du köra med ett vänligare meddelande i högtalaren, gärna en kvinnoröst som säger "Vill
du vara snäll och sätta i sladden så jag slipper frysa? Tack."
http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=36-3931
Men jag skulle nog ändå vilja se vem det är.
Du anar inte vad jag ibland drömmer om. Truppmina 12 känns som en västanvindsfläkt.grym skrev:truppmina 12 ?![]()
![]()
kommer någon stackars sate söka på google så hamnar dom snart på elektronikforumet![]()
Då gäller det att hitta en webbkamera som kan köras på 9V motsv. Vill inte byta batteri så oftagrym skrev: videoinspelning är smidigast, en övervakningskamera på lämpligt ställe,
finns trådlösa webbkameror med larmingång, koastar ca 1000kr, går att annvända till annat sedan
heller så då kanske en rörselsedeccare vore ett bra komplement. Men jag undrar om det skulle funka,
hur lång tid tar det inte för webbkameran att hitta WLAN:et och börja sända? Jag gissar att man har
cirka 5-10s på sig att fånga förövaren.
Låter bra, som någon tidigare skrev så finns det ju program som används för att detektera rörelsergrym skrev: har du den på dygnet runt så räcker det ju att kolla igenom filmen, vill du ha kolla på det kan du
annvända larmingången till att få ett mail som du för vidare till sms
och spelar in först då. Men hur löser man då driften av webbkameran? Vill inte köra slut på
bilbatteriet och motorvärmaruttaget i bilen är ju endast på 3 tim vid en bestämd tidpunkt.
Jo, lite pyssel är okej, men inte för mycket. Jag är ändå yrkesmusiker och inte elektriker.grym skrev: att detektera kableryckandet, är lite värre, men om man kopplar in sig på uttaget, så har man ju
alltid en last på om den är istucken i uttaget, då kan man detektera den, ett sätt är skicka in lite
lagom högfrekvent spänning i 230v och kolla att den nollas i lasten, då behöver man även spärra den
bakåt mot centralen med ett filter
säg 20v 10khz
lite pyssel men fullt möjligt att bygga
Så här är läget; vi har 5 stycken parkeringsplatser på detta ställe i vår förening. Dessa 5 platserKjelle skrev:Marodören är till 99 % säkerhet inom din bekantsskapkrets, brukar vara avundsjuka
som skapar detta.
Är det bara din bil som marodören är på eller är alla grannar utsatta ?
är bredvid varandra. Det finns 1 elstolpe med två uttag till mig och min granne. De övriga 3 är
alltså utan. En av dessa tre är skiftesarbetare och urdragningen sker sena kvällar eller tidiga
morgonar. Men jag vill verkligen inte tro att det är han, det verkar osannolikt.
Det finns ytterligare en misstänkt och han är betydligt yngre och lite av ett strulbarn.
Du har helt rätt. Har talat med Länsstyrelsen och överlag är det väldigt svårt att få tillstånd fördanei skrev:Kamera övervakning är inte tillåten.
kameraövervakning utomhus. Men kan man styrka med polisanmälningar att det finns ett behov och att
det inte är en plats där många människor vistas (promenadstråk) så kan det tänkas att man får ok.
Men handläggninstiden för ansökan är minst ett halvår.
Jäklar vad svårt detta blev nu.
En bild eller att jag kan springa ut och se vem som rör sig vid min bil vid den aktuella tidpunktenJohan.o skrev:Olagligt eller ej. Tror inte det spelar så stor roll i detta fallet, för vem ska få
reda på det?
Bästa är om du får bild på människan, är tryggt att veta vem det är.
Annars är man rätt maktlös.
för dådet.
Man kan ju alltid fundera hur man skulle göra OM man skulle få tillstånd till kameraövervakning.Johan.o skrev:Så automatisk kamera som filmar folk som rör sig i runt bilen, och
ett tyst larm till bostaden. Då kommer du inte misslyckas.
Sedan är det ju upp till mig och mitt samvete. Behöver inte avslöja för han som gjort det att jag
filmat, räcker med att säga att jag sett honom göra det.
Såg den! Verkligen bra gjort, både tekniskt och initiativmässigt. Tror inte jag har sammaJohan.o skrev:har för mig att det var en liknande tråd för några år sedan här om någon som
snodde prylar ur ett skåp, villket fångades på bild tack vare trådskaparen
med en köpt digital-kamera/video med rörelsesensor.
elektroniska kunskap.
Var på vippen att köpa kameraövervakningsskyltar på Teknikmagasinet. Men då skulle det säkert bli enJonas L skrev:Om man får vara tråkig: Kanske bara en skylt som meddelar att du kommer att
polisanmäla det nästa gång. Är det en granne som har konstig humor kommer han i alla fall inse att
"humorn" inte delas av dig. Fast det var ju det tråkigaste förslaget hittils.
tillståndsdiskussion bland grannarna.
Den ser intressant ut, men hur driftar jag den i bilen?Jeppsson skrev:Jag hade slått till på följande WLAN Kamera från DX.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29014
- 11-LED IR night vision (Range:10~15m)
- Giving alarm in cause of motion detection
Har faktiskt en ask dragsmällare hemma! Lite jobbigt i längden då jag själv använder bilen varjeprototypen skrev:Kom bara på att det fanns dragbomber när jag var liten, ett snöre med en liten
smällare på mitten. Knyt fast en sådan i stolpen och i sladden.
Protte
dag.
Vilken typ av kamera ska jag ha och hur ska den driftas och hur ska jag lagra filmen?v-g skrev: Men varför inte bara filma kontinuerligt? Du ser ju om sladden är ute efter några timmar och då är
det ju bara att söka av "bandet" och eftersom bandet är i datorn går det ju supersnabbt. Har du tur
så är ju idioten där i dagljus!
Jag tror också att Kjelle har rätt i sin tanke om att det blir svårt att få en bra bild på förövaren
i mörkret, men jag tror faktiskt att det skulle räcka om jag fick en skymt av jackan, håret, mössan
osv.
Ska fundera lite till och införskaffa något i helgen.
Kanske en sådan här?
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,462500000
Men min fru kommer bli galen på att det plingar till högt i huset varje gång.
Men det finns ju öronproppar.
Jag uppdaterar er hur det går.
Det du behöver är en "åtelkamera" (kamera konstruerad för att ta bilder eller film på djur i det vilda). En sån produkt är konstruerad för att dra lite ström, klara kyla och ta bilder under mörka förhållanden. Du hittar dom för ca: 1500:- (finns billigare och dyrare, du får vad du betalar för) och en liten finess är att kameralinsen har vidare vinkel än IR-sensorn, dvs. när förövaren är i zonen för rörelsesensorn så har han redan varit i bildvinkel en stund. Den kamera jag har fotar/filmar i 45grader medans sensorn känner av ca: 10grader. I praktiken betyder detta att du fångar "djuret" vare sig dom vill eller inte, lämpligast kanske är att välja filmläget eftersom förövaren troligtvis vrider sig hit och dit för att kolla läget 
PS. angående kameratillstånd kan du skylla på att du haft problem med gnagare som "bitit" av kabeln, och att du ville se vad det var...
PS. angående kameratillstånd kan du skylla på att du haft problem med gnagare som "bitit" av kabeln, och att du ville se vad det var...
-
jeppsson10
Precis! En sådan borde man ha.
Men en dryg tusenlapp är lite på gränsen.
Ska fundera...
Men en dryg tusenlapp är lite på gränsen.
Ska fundera...
Som tidigare förslag att få låna vore ju det allra bästa sen när skurken väl är tjärad och fjädrad behövs ju inte kameran längre. 
Jag menar att man lagrar filmen på hårddisk tyckte du skrev att man såg parkeringsplatsen, bara att se VILKEN bil någon kommer med eller vart personen går räcker ju eller hur?
Kameran duger väl med någon slags webkamera en extrafuling är ju om man sätter irdioder på batteri i bilen som belyser utan att det syns.
Jag menar att man lagrar filmen på hårddisk tyckte du skrev att man såg parkeringsplatsen, bara att se VILKEN bil någon kommer med eller vart personen går räcker ju eller hur?
Kameran duger väl med någon slags webkamera en extrafuling är ju om man sätter irdioder på batteri i bilen som belyser utan att det syns.
Låna ett par feta blixtar och en systemkamera som du monterar i ett vädertätat chassi och triggar med en IR-detektor, blixtarna får gärna vara i storleksordningen 1500ws eller så 
Då lär du få honom på bild och han lär inte försöka igen i första taget
Då lär du få honom på bild och han lär inte försöka igen i första taget
den kameran från dx är den jag menade, har två som jag har mobila med 12v batteri, dom drar ca 4-5w och man får ha ett vettigt bilbatteri så klarar det ett dygn eller två,
Ang tillstånd. Hur ska dom veta om du tog den "för hand" eller inte? 
Gamla sätten duger än:
Borsta snön framför bilen och stolpen, kolla vad du får för avtryck: herrskor , barnskor, kvinnoskor ?
Sedan kanske du kan följa spåren och få någon ledning/slutsats.
Menar inget personligt men åker du "finare" bilar, byter bil ofta, sådant kan tyvärr störa sådana här marodörer ?
Kjelle
Borsta snön framför bilen och stolpen, kolla vad du får för avtryck: herrskor , barnskor, kvinnoskor ?
Sedan kanske du kan följa spåren och få någon ledning/slutsats.
Menar inget personligt men åker du "finare" bilar, byter bil ofta, sådant kan tyvärr störa sådana här marodörer ?
Kjelle
-
jeppsson10
SAAB 9-5 2.3t
Vet inte om den är att betrakta som fin. Finns några stycken sådana ute på vägarna.
/ Jeppsson
Vet inte om den är att betrakta som fin. Finns några stycken sådana ute på vägarna.
/ Jeppsson
Jag tror det är en av ägarna till de tre platserna utan stolpe
som rycker din för att köra sin egen där...funkar väl bäst om
man sen skiftarbetar och inte har samma tider som dig
/johan
som rycker din för att köra sin egen där...funkar väl bäst om
man sen skiftarbetar och inte har samma tider som dig
/johan
Alla bra idéer är ju beroende av att man antingen har rörelsesdetektor eller en avkänning av när sladden rycks. Fixa detta först, resten kommer att ge sig eftersom.
- Mizzarrogh
Re: Idéer för att ta fast kabdelmarodör
Färg granaten måste avgjort testas någon gång för liknande saker, bör ju inte heller gå att bevisa exakt vem som monterat den om man är försiktig...
Borde relativt gå att dölja den, särskilt nu när det är gott om snö ute (om den inte fryser men det kan nog ordnas...) Vore ju obetalbart att få se någon som plötsligt kommer nedstormande täckt med färg...
(om det nu mot alla förmodan skulle vara någon med skiftarbete så skulle det vara riktigt dålig stil av honom att inte sätta tillbaka den, man tycker ju att han borde tänka så långt om han är det minsta mån om grannsämjan... skitungar däremot i alla åldrar finns det tyverr gott om.
)
Men, tex ett relä som utlöser något som ger en stark och ihållande signal borde ju i vart fall ge en indikation.
Borde relativt gå att dölja den, särskilt nu när det är gott om snö ute (om den inte fryser men det kan nog ordnas...) Vore ju obetalbart att få se någon som plötsligt kommer nedstormande täckt med färg...
(om det nu mot alla förmodan skulle vara någon med skiftarbete så skulle det vara riktigt dålig stil av honom att inte sätta tillbaka den, man tycker ju att han borde tänka så långt om han är det minsta mån om grannsämjan... skitungar däremot i alla åldrar finns det tyverr gott om.
Men, tex ett relä som utlöser något som ger en stark och ihållande signal borde ju i vart fall ge en indikation.